Jump to content

Snap davit og brakett til påhengsmotor


Bitteliten

Recommended Posts

denne løsningen kan kanskje hjelpe mot vonde rygger? Løsningen heter WEAVER LEAVER

 

mer info finnes påhttp://www.airboatfix.com/

Denne varianten var ny for meg.  Litt mye stag, men kanskje ikke så dum allikevel.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket med tender.no (tlf 91870921) om tilgjengeligheten av WeaverLeaver. Fikk beskjed om at den ikke selges i Europa. Direkte kjøp fra USA ble henvist til Europadistributøren som igjen henviste til den lokale. Tender.no skulle gjerne selge, men foreløpig var det ikke mulig. Men desto større interesse, desto større mulighet for at det kunne bli noe. De skulle sjekke mulighetene på nytt når våren nærmet seg.

Mvh

NW390

Link to post
Share on other sites

Jeg fant et bilde som enda bedre viser utfordringen med å få på plass snap davit på båten vår. Alle forslag mottas med takk

 

Nidelv prøver ut forskjellige løsninger nå - men de famler nok litt i blinde

Fin båt dette her.  Går det å flytte ankerholder lenger ut til babord og la ankerlinen løpe i vinkel gjennom føringer/blokker.  Må vel ha noenlunde rettvinklet visning av linen på aksen i kabularet for at dette skal fungere skikkelig?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Går det å flytte ankerholder lenger ut til babord og la ankerlinen løpe i vinkel gjennom føringer/blokker.  Må vel ha noenlunde rettvinklet visning av linen på aksen i kabularet for at dette skal fungere skikkelig?

Går ikke pga plass i motorrommet på båten der ankervinsjen er plassert. Også er jo ankeret med vinsj montert allerede - og det virker ikke som om de har så veldig lyst til å flytte på det.

 

Hva med å montere festene på hver sin arm som festes under badeplattformen? Armene er teleskopiske (inn under plattformen) Gummibåten settes på vannet når armene er ute. Under transport trekkes det hele inn mot kanten av badeplattformen.

Det var en god idé. Skal ta den med til Nidelv - takk!
Link to post
Share on other sites

Tilbake til mitt forslag om anker gjennom badeplatformen.

 

Med ankerrulle for baugspyd (maritim Art.nummer: 2369-15) bør vel ankeret komme fri av vannet. Husk at selv om ankeret ligger noe nedi vannet når båten ligger stille, vil dette endre seg når båten kommer opp i plan. Om ankeret ligger i vannet  ved lav fart, spiller vel mindre rolle.

 

Det kan hende at vinkelen fra vinsjen til ankerrulla blir for stor, slik at ankeret blir stående på skrå isteden for å legge seg ned mot badeplatformen. Det kan løses med en "styrerulle" som festes på akterspeilet og som reduserer vinkelen. (ikke lett å forklare  :crazy:)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Men min erfaring er at en slik motor ikke er helt tett (vår har innebygget tank + ekstern tank). I hvert fall plages vi fra tid til annen med at det drypper litt bensin. Om det skyldes ekspansjon i tanken grunnet varme (og at jeg har glemt å åpne lufteskruen), eller om motoren har ligget i en uheldig vinkel vet jeg ikke. Periodevis drypper det i hvert fall noen dråper ned på badeplattformen, oftere når den interne tanken er ganske full.

 

Derfor ville jeg vært litt skeptisk til å oppbevare motoren under dekk hvor det ikke er særlig lufting. Både pga. den eksplosive dampen og den lukta en kan få ombord. I friluft i cockpiten burde det ikke være noe problem (vi oppbevarer selv en reservekanne til påhengeren der).

Har aldri vært plaget med lekkasjer, men ørlite bensinlukt har jeg kjent noen ganger. Enig med KOB i at jeg heller ikke ville ha oppbevart påhengsen inne i under dekk nattestid.

 

Når det gjelder dette med vann i veivhuset: Du må selvsagt sørge for at påhengeren får "rent fra seg" før du setter den fra deg. Når du setter den fra deg står den jo veivhuset høyrere en vanninntaket. Vet om mange som har  plasserert påhengsen på samme måte i båten i åresvis uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Mens vi er inne på snap-daviter. Har selv kjøpt snap-davitere på høstsalget og skal montere dem i løp av vinteren (årest forsøksprosjekt med å feste med tau på badeplattformen var bare tidvis vellykket :smiley:)

 

MEN hvordan fester dere festestagene mellom jolla og båten? Ser at det her er minst to typer; de som skal festes med carabinkrok i jolla og de som festes i egen gummipad på gummibåten. Noen som har erfaring med om førstnevnte løsning blir stabil nok? OG hvor fester dere stagene på gummibåt og båt?

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt gummibåten i snapdaviter i sommer. 4 hesteren har stått på mesteparten av tiden, og det er svært enkelt å bruke den da. Løs tank. Har 2 m tau festet i motorbraketten som brukes til fortøyning eller til å vippe opp båten med for deretter å avlaste motoren ved å knytte stramt i rekka bak.

Fungerer fint, men jeg tar av motoren hvis jeg skal i grov sjø.

 

Har ikke hatt problemer med vann på feil plass.

 

Hvis det er noen her på forumet som orker, så tror jeg det ville være en fin salgsartikkel om en laget en form for hengsel som gjorde at motoren kunne tippes loddrett når båten henger i snapdaviter. Måtte være et "ledd" på den ene siden av motorbraketten slik at skruene kunne løses og motoren tippes 90 grader sideveis.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen her på forumet som orker, så tror jeg det ville være en fin salgsartikkel om en laget en form for hengsel som gjorde at motoren kunne tippes loddrett når båten henger i snapdaviter. Måtte være et "ledd" på den ene siden av motorbraketten slik at skruene kunne løses og motoren tippes 90 grader sideveis.

Det var en slik du mente?

Bilde

bildet er høyere opp i tråden også

 

Christer

Link to post
Share on other sites

En annen løsning jeg datt over etter å ha sett gjennom et par hundre sider om davit er denn

Dette ser ut som daviter som kan tas av når de ikke er i bruk. Noen som har kjennskap til disse?

Jada dette kan fungere ... en V brakett på hekken (høyde med akterlanternen), og liknende daviter. Et par utfordringer:

 

1) Du bør sjekke at du får jollen høyt nok opp slik at hekkbølgen ikke slår inn mot jollen når du senker farten.

2) Du kan få litt sving og nykk i davitene med disse da jollen lett blir hengende litt nedenfor daviten.... skikkelig forsterkninger bak festene er essensielt

3) du vil ha vektbegrensninger med disse

4) kan du leve med å trekke jollen fremover når den taes opp, og må skyves ut over badeplattformen når du setter jollen på vannet?

5) Flytt akterlanternen

 

sikkert en del andre ting som du bør tenke på også .... desverre er det fler og fler båter som kommer på markedet hvor designet på hekken ser attraktivt, og funksjonelt ut, men som ikke håndterer en jolle serlig elegant ....... hva med å få Nidelv til å forlenge badeplattformen med en fot eller to ... slik at du kan ha jollen liggnde på platformen???

 

eller hva med en uttrekkbar rustfri stålramme, med holdepunkter for jollen i avtakbare V-braketter for "kjølen" :: kan kanskje lage litt problemer med hekkbølgen hvis den ikke er løftet høyt nok ... så forlengelse av badeplattformen vil være bedre... Vet at dette er litt i det seneste laget akkurat nå, men kommer ikke på noe annet som er elegant og funksjonelt   :headbang: ... noe som som båtdesignet fortjener ... nydelig båt forresten .. :yesnod:..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

nydelig båt forresten .. :yesnod:..

:yesnod:

Jeg vet ennå ikke hva Nidelv har kommet frem til av løsning på snap davit. Jeg har sendt alle tipsene jeg har fått her til de. På tirsdag neste uke skal vi prøvekjøre - da får vi se hva de har kommet frem til. Jeg har fulladet batteri på kameraet og 128MB minnebrikke - så det blir nok noen bilder.

 

Takk til alle som har kommet med tips - har dere flere tips mottas de med stor takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har vi funnet en løsning på hvordan vi skal montere snap davit på båten vår. Problemet er i bunn og grunn at båten vår er litt for liten til både å ha ankervinsj akter og snap davit. Problemet er allerede adressert til kona :wink:

Dette er hekken som sap daviten skal monteres på

Bilde

Løsningen blir å bruke 2 forhøyde snap davitere (10 cm høyere enn vanlig) som kan tas av når de ikke er i bruk. Festet på bb side blir sveiset fast oppå ankerrulla og vil bli 7-8 cm høyerer enn festet på stb side. Dette medfører at gummibåten ikke kommer til å ligge vannrett når den er satt fast i davitene og at jeg må finne en egen teknikk for å få båten opp. Mulig at jeg kommer til å slippe ut ankeret litt før jeg tar opp gummibåten. Dette var det alternativet med minst negative konsekvenser og en helt grei løsning. Innfelling av ankeret i badeplatformen som det er gjort på NordWest 390 er ikke mulig for da kommer ankeret i konflikt med drev og trimflaps

Link to post
Share on other sites

Nettopp - Som jeg sa i en tidligere posting. Du må kjøpe større båt  :wink:

 

Spøk til side. Jeg tror ikke det betyr all verden av båter henger litt skjevt. Heller ikke tror jeg det blir mye vanskeligere å løfte den når den først er festet i davitene. Det er tross alt bare en rotasjonsbevegelse hvor du drar med et tau festet i den ytre/øverste pontongen.

 

Hvis jeg forsår deg riktig kan det dog bli en utfordring å få festet båte i davitene - disse vil vel ligge en del høyere en oversiden av pontongene? Da må du vel løfte gummibåten noe. Men jeg tror det skal gå greit. Også min gummibåt ligger litt lavt i forhold til davitene (liten diameter på pontongene).

 

Ankeret må nok senkes noe ned. Er det da en tanke med 2 sikkerhetsliner for ankeret? En kort for vanlig bruk og en lang nok til at ankeret ligger under vann når du tar opp gummibåten? Du har vel Engbo, og det vil slite mye på vinsjen om du til stadighet skal stoppe denne med den elektriske motoren når ankeret ruser ut. I stedet kan du la en solid sikkerhetsline stoppe ankeret for deg. Mulig dette kan gi "floke" på tauet, men jeg tror ikke det. Jeg har praktisert å "slippe ut" ankeret med sikkerhetslinen festet, og deretter kjøre det inn igjen. Dette fordi det har vært eneste mulighet for å få strammet ankertauet tilstrekkelig.

 

Lykke til  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Nettopp - Som jeg sa i en tidligere posting. Du må kjøpe større båt  :wink:

 

Du har vel Engbo, og det vil slite mye på vinsjen om du til stadighet skal stoppe denne med den elektriske motoren når ankeret ruser ut. I stedet kan du la en solid sikkerhetsline stoppe ankeret for deg.

Større båt er i tankene - men først skal vi glede oss over denne i noen år. Da jeg og kona var på Nidelv for noen uker siden kikket hun på en 320 som var under bygging, og da synes hun vår 300 var liten....

Og som du skriver - vi må løfte båten opp for å få den inn på davitene. Det løser seg sikkert med litt øving. Også ser jeg ikke for meg at vi alltid har med gummibåten når vi er ute - det er først og fremst på langturer at den blir med.

 

Nidelv monterer ILAS vinsjer - og hvordan jeg stopper ankeret på vei ut vet jeg ikke helt. Tipset om en lang sikkerhetsline var bra!

Det jeg vet om ILAS vinsjen er at vinsjen ikke har føler for hvor langt opp tauet er (på Engbo surrer man kobbertråder rundt tauet med en viss avstand siste 1-2 metrene slik at vinsjen senker hastigheten). På ILAS vinsjen kjører man til det stopper  - også regulerer man hvor hardt vinsjen skal strammes med en slurebrems på kabelaret. Finner vel ut av det etterhvert.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for alle råd på denne tråden. Nå er båten ferdig,  og jeg tenkte det kunne være av interesse å vise hvordan løsningen ble til slutt.

 

Nidelv har bygd egne snap daviter basert på Tender snap davit avtagbare fester og kroker. Så har de kuttet og sveiset litt - og løsningen synes jeg ser bra ut. Den ene snap daviten er festet på ankerrullen, den andre er festet på badeplaformen. Begge er avtagbare. Dog har vi ikke testet hvordan gummibåten skal komme fra vannet og opp i festene :eek: men det regner jeg med at de har tenkt på.

 

Braketten for påhengsmotoren synes jeg ble fin. Særlig har jeg sans for støtten på motorstammen med teakplate på.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Måtte vippe jolla bakover for å få tatt en OK bilde.

Bilde

Jeg synes løsningen med å feste den ene snap daviten på ankervippen er fin. Om man studerer detaljene ser man at bb snap davit er basert på en vanlig snap davit, mens stb snap davit er basert på en forlenget versjon. Dette for å få jolla til å henge noenlunde rett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...