Jump to content

Snap davit og brakett til påhengsmotor


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg er i diskusjon med Nidelv om plassering av snap davit og brakett for påhengsmotor på vår Nidelv 300. Bildet under viser hekken på en helt tilsvarende båt som vår blir:

Bilde

 

Nidelv har sett på http://www.tender.no/gummibat.htm og de løsningene Tender har for å løfte opp og flytte ut festene er ikke tilstrekkelige (selv om baugen på gummibåten legges der hvor ankeret er).

Nidelv sier at de må løfte snap daviten ca. 15 cm på bb side for å komme klar av ankeret og at de må ut ca. 20 cm fra badeplatformen.

 

Jeg har ikke så veldig lyst på å ha to "horn" med snapdavitere som stikker ut fra badeplatformen - både med tanke på sikkerhet og at det ikke ser så veldig fint ut. Er det noen som har erfaring og råd på dette?

 

Braketten til påhengsmotoren kommer til å bli satt på bb side av akterlanterna - for det er ikke plass mellom bb luke akter og ankertauet. En mulighet er at braketten monteres slik at motren ligger i stedet for står. Noen som har erfaring med det?

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på NW 390 på www.nordwest.se (i den grad det er bilde av det. Har ikke sjekket)

Jeg går klar av bruceankeret ved å fjerne "øyet". Dette er et problem med ankeret som er vist på ditt bilde. Baugen på gummibåten er således rettet mot ankeret.

Det er en ulempe ved å heve davitene fordi du må løfte gummibåten opp for å få den på plass.

Mvh

NW390

Link to post
Share on other sites

Det er også andre ting du må endre her for å få plass til gummibåt og motor slik du har tenkt deg. Du må bl.a flytte akterlanterne opp på targebøyle, og badeleider ned under badeplattform. Begge deler mister sin funksjon hvis ikke. Badeleideren kan ikke felles ned om gummibåten står i veien. Dette har de fleste produsenter idag innsett, og leverer ikke den typen leider som er avbildet. I stedet benyttes den typen som er innfelt i palttformen. Men selv da er det lite plass til å komme seg opp av vannet uten å fjerne gummibåten først. Ordentlige davitere er ofte svaret på disse problemene, men ikke alle ønsker disse svære stativene stikkende ut bak.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så lett å forestille seg alle "mål" ut fra bildet. Det er ankeret som er problemet, spørsmålet er om dette kan flyttes.

 

Forslag; Kan du la ankeret gå gjennom badeplatformen, isteden for på yttersiden. Slik jeg ser bildet, vil da ikke gummibåten komme i konflikt med dette når den er vippet opp. Det finnes noen båter med slik ankerløsning.

 

Du må muligens slakkke ankertauet akkurat når gummibåten skal henges på snappene og løftes opp, men det kan også bli konsekvensen av den andre løsninge du skisserte.

 

Ulempen med anker gjennom badeplatformen kan være at det blir vanskeligere å komme til hvis du er uheldig å trekker opp en annen dregg. Men, på den andre side vil vel ikke dette være mer eller mindre "umulig" så lenge gummibåten står der bak. En annen sak, viktigere, er at du får mindre avstand mellom ankeret når det kommer opp og drevet ditt.

 

Håper dette kan være noe å spinne videre på.

 

 

Mvh: BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Dumt med ankerplasseringen. Er det ikke plass under badeplattformen slik som på enkelte andre Nidelver?. Eller lengre til babord hvor du "ofrer" luken på babord side?.

 

Snap daviter har en variant hvor du tar av "hele stasen" og bare 2 flate fester sitter igjen. Kan det kombineres med en spesialsveiset variant som bygger opp/ut slik du må ha det? Da får du i hvert fall ikke noe som stikker ut når du ikke har behov for davitene.

 

Hvis ikke må du kjøpre større båt  :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

På Bruce-ankeret er det et øye nederst på stokken som en kan feste en line i. Ved å dra i linen dersom ankeret har satt seg fast, kan du få det opp baklengs...noe dårlig forklart, men, men..

Dette øyet bygger ut, og skraper bort i/forhindrer gummibåten i å bli vippet opp. Ved å skjære bort og avrunde dette øyet, bygger ankeret mindre, samtidig som det ikke blir skarpe kanter som gnager på gummiduken til jolla.

Du kan muligens redusere problemet ved å skifte til bruceanker, forskyve lineføringen mot bb (ser ut til at det er mulig) samt ved å forskyve davitene/gummibåten så langt som mulig mot sb? Desto mindre (kortere) gummibåt, desto bedre blir det. Men du ønsker kanskje ikke å ha mindre gummibåt enn 2,60-2,75?

 

Forøvrig ville jeg revurdert muligheten for å ha påhengsen over luken (det spørs selvsagt hva du bruker luken til..). Du vil sikkert oppleve at påhengsen er i veien når du plasserer den ifm badeplattformen.

Mvh

NW390

Link to post
Share on other sites

Dumt med ankerplasseringen. Er det ikke plass under badeplattformen slik som på enkelte andre Nidelver?. Eller lengre til babord hvor du "ofrer" luken på babord side?.

 

Snap daviter har en variant hvor du tar av "hele stasen" og bare 2 flate fester sitter igjen. Kan det kombineres med en spesialsveiset variant som bygger opp/ut slik du må ha det? Da får du i hvert fall ikke noe som stikker ut når du ikke har behov for davitene.

 

Hvis ikke må du kjøpre større båt  :wink:

Jeg har snakket med Nidelv. Ankerplasseringen kan endres til under badeplatformen - men da må jeg ha skålanker (om ikke subber ankeret i vannet når vi kjører - samme som du hadde på Hannah II). Skålanker vil jeg ikke ha

 

Takk for tipset om avtagbare daviter. Det er en slik løsning Nidelv ser på nå. Nidelv ser om disse kan kombineres med de som er 10 cm høyere - og eventuelt få laget en variant som løfter litt mer på bb side der ankeret er.

 

Større båt er en løsning jeg absolutt er med på - men først må vi få denne ferdig. Mindre gummibåt blir litt for liten - men det er en løsning jeg skal se på (Bombard AX/3 er 2,6m lang en AX/2 er 2,15 lang)

Link to post
Share on other sites

2,15m er veldig lite. 2,50 som vi har er lite nok. Var et greit kompromiss på Hannah II med 3,25 bredde. Ser nok i ettertid at 2,70 hadde vært et alternativ. Men det er det med vekt også da. Og det skal håndteres.

 

Med Hannah III og 3,5m bredde ville jeg nok i dag vurdert 3m men i hvert fall gått for 2,70 - avhengig av vekt og andre dimensjoner. F.eks. hadde det vært mer hensiktsmessig med større diameter på pongtongene enn jeg har. Da kunne vi gått ut i båten mens den lå festet i davitene. Idag tør jeg ikke det da gummibåten ligger litt for lavt. Vi ville heller ikke klare å løsne den.

 

Det ene tar det andre, så det er også et spm. om motorstørrelse. Pga. vekt ville jeg ikke gått over 5hk - ryggen skal også overleve. Med min 2,5m rib ville jeg kanskje i ettertid kjøpt en mindre og lettere motor enn Merc 5hk som jeg har. Tror motoren (og dermed gummibåten) da hadde blitt mer brukt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hovedproblemet ditt er og blir plasseringen av ankeret.

Hva om du hadde plassert ankeret helt mot bb på plattformen samtidig som du beholder vinsjen der du har den i dag? Resultatet ville være at du må ha en rulle inn i linekassen som tillater skrå føring inn i kassen samtidig som du må ha en tilsvarende føring der hvor linen løper ut over kanten på badeplattformen. Kraftoverføringen ifm dette er neppe et problem. Du trenger kun noen enkle ruller. Spørsmålet er imidlertid om geometrien på hekken tillater dette. Uansett ville dette vært en enkel løsning...

Mvh

NW390

Link to post
Share on other sites

Ankeret kunne nok vært plassert på en annen måte ja - men Nidelv har da først montert ankervinsj, så har de begynt å se på montering av snap davit (men de visste at begge deler skulle på båten). Således er dette litt deres problem der jeg forsøker å hjelpe til litt og ikke minst sørge for at løsningen blir bra

 

KOB: Enig med deg i at mindre båt enn 2,6 blir for lite. N300 er bare 298 cm bred - og den smalner ganske mye bakover mot hekken - således er 260 cm gummibåt det meste vi kan ha på denne båten uten at den stikker ut på sidene - og det minste vi kan ha for å ha litt glede over jolla. Igjen - et kompromiss. Hvordan oppbevarer du motoren når du har båten i daviten? HAr du en brakett eller har du motoren liggende i et stuerom? Vi skal ha en MAriner 4 hk/4 takt - den veier 25 kg. Er det en tung motor?

 

Har sett at på en del båter (Nidelv 320, Windy 32/37 og Marex 330) er skroget utformet til å ha plass til teleskop davit. Det synes jeg er en veldig fin løsning - som desverre ikke er mulig på Nidelv 300.

 

Den optimale løsningen er å ha stor nok båt til å ha "tender garage" som f.eks. på Windy 40 Bora

Bilde

Men så var det det med pengene da... (en 40 Bora kommer fort på over 3 millioner ny :eek:)

Link to post
Share on other sites

Hvordan oppbevarer du motoren når du har båten i daviten? HAr du en brakett eller har du motoren liggende i et stuerom? Vi skal ha en MAriner 4 hk/4 takt - den veier 25 kg. Er det en tung motor?

 

Har sett at på en del båter (Nidelv 320, Windy 32/37 og Marex 330) er skroget utformet til å ha plass til teleskop davit. Det synes jeg er en veldig fin løsning - som desverre ikke er mulig på Nidelv 300.

Vi har en brakett på akterspeilet. Se bildet fra Hannah II. Løsningen er den samme på Hannah III, men der er det bedre plass, så motoren kommer ikke i veien for luka i badeplattformen.

 

Jeg kjøpte i sin tid en Mercury 5hk 2-takter, se om kjøpet her . Motoren veier 20kg, se spesifikasjoner. 4-takere er gjerne tyngre. 20 kg er nok for min rygg, men du er sikkert sprekere  :wink:. Jeg er ikke så bevandret i motorer, men jeg tror kanskje det er vanskeligere å få lettere 4-taktere i denne motorstørrelsen.

 

Jeg ble i sin tid frarådet tradisjonelle daviter på både Hannah II og Hannah III. Dyrt og skranglete, ble det sagt. Det første kan jeg bekrefte. og skal båten henge stødig krever det mye surring. Skal det være noe poeng må motoren kunne henge på, synes jeg. Men totaltvekten kan da bli høy for mange daviter-typer. Er usikker på hvordan dette er på Windy.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Braketten til påhengsmotoren kommer til å bli satt på bb side av akterlanterna - for det er ikke plass mellom bb luke akter og ankertauet. En mulighet er at braketten monteres slik at motren ligger i stedet for står. Noen som har erfaring med det?

Trenger du brakett da? Påhengsen tar mye av badeplattformplassen din da! Har selv funnet en ypperlig plass under førersete som ellers ikke brukes til noe. Her settes påhengeren ned og festes slik at den står stabilt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske grønn når det gjelder påhengsmoterer. Kan de oppbevares liggende i båten? I så fall har vi et stort stuerom under dørken som kan brukes. Jeg trodde det var best å oppbevare motoren stående

Påhengeren kandu la være fastmontert på gummibåten i oppvippet tilstand.  Dette er faktisk en veldig grei lagringsplass.  Slipper å sette på og ta av motor. Ulempen er at gummibåten blir tyngre å vippe opp selvsagt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske grønn når det gjelder påhengsmoterer. Kan de oppbevares liggende i båten? I så fall har vi et stort stuerom under dørken som kan brukes. Jeg trodde det var best å oppbevare motoren stående

Jeg er heller ikke så bevandret i dette, men...

 

Jeg tror ikke det er noe i veien for å oppbevare motoren liggende. Den vil jo delvis ligge hvis den er vippet opp på en båt. Men min erfaring er at en slik motor ikke er helt tett (vår har innebygget tank + ekstern tank). I hvert fall plages vi fra tid til annen med at det drypper litt bensin. Om det skyldes ekspansjon i tanken grunnet varme (og at jeg har glemt å åpne lufteskruen), eller om motoren har ligget i en uheldig vinkel vet jeg ikke. Periodevis drypper det i hvert fall noen dråper ned på badeplattformen, oftere når den interne tanken er ganske full.

 

Derfor ville jeg vært litt skeptisk til å oppbevare motoren under dekk hvor det ikke er særlig lufting. Både pga. den eksplosive dampen og den lukta en kan få ombord. I friluft i cockpiten burde det ikke være noe problem (vi oppbevarer selv en reservekanne til påhengeren der).

 

Men dette har sikkert andre synspunkter på og erfaring med!

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Påhengeren kandu la være fastmontert på gummibåten i oppvippet tilstand.  Dette er faktisk en veldig grei lagringsplass.  Slipper å sette på og ta av motor. Ulempen er at gummibåten blir tyngre å vippe opp selvsagt.

Er du sikker på at dette lar seg gjennomføre?

 

Se hva jeg skriver lenger opp om lekkasje (kan være svetting også). En motor halveis på hodet ville jeg tro ikke fungerte så bra, i hvert fall hvis den har innebygget tank?

 

En annen sak er vekten og de kreftene som er ute å går. Jeg har observert gummibåten vår i snap daviter under fart i en del sjøgang. Det rører skikkelig på seg. Jeg er ikke så sikker på at jeg ville hatt 25kg ekstra ute på den ene siden.

 

Men kanskje du har prøvd dette i praksis?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Dessuten må man for enhver pris unngå å få sjøvann inn i veivhuset via eksosen. Da er det kort vei til tjeneste som ilestein. Nå skal jo motorene være selvdrenerende, men slik fungerer det ikke alltid. Motorene må ikke snus slik at torpedo kommer høyere enn selve motorhuset. Det går greit å la motoren ligge, men bare man passer på ovenstående.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at dette lar seg gjennomføre?

 

Se hva jeg skriver lenger opp om lekkasje (kan være svetting også). En motor halveis på hodet ville jeg tro ikke fungerte så bra, i hvert fall hvis den har innebygget tank?

 

En annen sak er vekten og de kreftene som er ute å går. Jeg har observert gummibåten vår i snap daviter under fart i en del sjøgang. Det rører skikkelig på seg. Jeg er ikke så sikker på at jeg ville hatt 25kg ekstra ute på den ene siden.

 

Men kanskje du har prøvd dette i praksis?

Jeg har ikke prøvd dette selv, men kom i lag med noen i sommer som hadde praktisert denne metoden i årevis uten problem.  Motoren var to-takt, jfr. motorolje-problematikken, med ekstern tank.  Gummibåten til vedkommende var avstivet i tilnærmet vetikalstilling på Snap-daviter.  Motoren ble da liggende bortimot vannrett, snudd med propell aksel pekende opp. Vann i veivhuset hørte jeg ikke snakk om.  Man kan selvsagt tørne motoren noen omdreininger med startsnoren for å blåse ute rester av kjølevannet.  Dersom motoren snus med propellaksel pekende nedover, vil tiltingen på motoren peke i rett mht. drenering.  Dette kan kanksje justeres for transport med motoren snudd andre veien også.  

 

Det var i grunnen veldig elegant å se hvor fint motoren ble pakket bort mellom bakpontonene på gummibåten.  Heller ingen brakett trengs å bli skruet i bakspeilet eller henges på pulpit.

 

Ser selvsagt poengene med krefter fra sjøgang og drypp.  Dryppene er i allefall i friluft, men kan foråsake forurensing.  Men med litt Felgen-teknologi kan vel en anonym dryppanne/kopp anbringes. Gummibåtens brakett vil jeg tro vil tåle påkjenningene, dersom man ikke er ute i overhendig vær da.  Et par avstivere av stål er nok å anbefale får å stive av hele båtopphenget.

 

Jeg har grublet mye på problematikken selv.  Har bestemt meg for ikke å forhaste meg med opplegget før enn jeg føler meg sikker på hvordan jeg best kan få det til. Kriteriene mine er de samme som Bittelitens, med plass til en gummibåt på 265, ankervinsj og påhengsmotor.  Dette er ikke helt rett frem på badeplattformen på en NB 820 heller, med 60 cm ned til vannflaten og luke for badestige stikkende ut bak. Så gode forslag mottas med største takknemlighet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut som daviter som kan tas av når de ikke er i bruk. Noen som har kjennskap til disse?

Vurderte å kjøpe slike, min lokale utstyrssjappe Navigare i Kristiansand hadde et par liggende og Seatronic har dem i Plastimo katalogen. Men valgte å droppe det, ikke pga noe galt med davitene men siden Friendship'en min er rund akter sunse jeg ikke det rigget særlig med davitere.

 

Tenkte en stund på å kjøpe kun en, og snu den slik at den ble høyere med kortere arm, vil være en glimrende assistent når påhengeren skal løftes av jolla og henges på braketten på akterpulpiten. Løftehøyden hos meg er vel en drøy meter og føler at denne operasjonen alltid er litt risikofyllt mht. å miste motoren i sjøen.

Hadde også i tankene at en slik kunne hjelpe til å stabilisere jolla dersom denne ble løftet opp i feks snapdavit, da man fikk et høyere festepunkt.

Når løftearmen ikke var i bruk var tanken at den skulle monteres i dertil egnet feste på pulpit/rekkestøtte.

Synes fremdeles dette er en god ide, kanskje den blir realisert i vinter.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...