Ingar Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Jeg pleier å kjøre temperaturen max ned når motoren går En vesentlig ulempe med Supercool at maks kjøleeffekt er så lav ift kompressorbasert. Mao at man må kjøre leeenge for å få temperaturen ned til null, hvis det i det hele tatt er mulig. Med et kompressorskap er det også forholdsvis enkelt å automatisere det slik at det går kontinuerlig (kjøler maks) så lenge motoren går og på den måten 'magasinere kulde'. Se Kjøleskap i båt, reduksjon av strømforbruk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Det er sant. Det hender at jeg jukser litt og tar med en frosset juicekartong eller vannflaske, da går supercoolen vesentlig mindre for å holde tempen og som en bonus så får man kald drikke etter som den tiner. Jeg hadde ikke kjøleskap i forrige båt, og synes Supercoolen er et greit fremskritt. At et kompressorskap er bedre er det vel liten tvil om, men Supercoolen gjør faktisk jobben den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 (redigert) Jeg ville byttet til kompressor, men litt info: Dette aggregatet kan man ikke snu polariteten på. Da ryker i beste fall sikringen. Som Ingar skriver er det elektronikk som må ha rett polariet på inngangspenning. Det man kan sjekke er om begge viftene går. Viftemotorer kan ryke og da vil kjøleeffekten reduseres mye. Det gjelder på utvendig og innvendig. Hvis man skifter viftemotor(er) så må man imidlertid passe på at koble riktig. Viftene skal suge luft inn mot aggregatet, det gjelder begge vifter. Her kan man koble feil og viftene går feil vei. Viften er mest sannsynlig 6V utgave (selv om aggregatet skal ha 12V). De nyere aggregatene har 12V vifter som holder lenger. Så sjekk: 1: går viftene (ikke bare sviver med) 2: går de rett vei (suger luft), kan sjekkes ved å ta et tynt ark og se om det suges mot aggregat. 3. Peltierelementene kan også være defekte, men da vil ikke strømtrekket være stort. Som Ingar m.fl skriver er disse aggregatene dårligere mht deltatemperatur (forskjell inne/ute) enn kompressordrevne kjøleskap/bokser. Hvis det ikke er veldig varmt ute der skapet står så skal det imidlertid kjøle brukbart, i hvertfall på full effekt. Det er også mulig å koble en ventilasjonslange til aggregatet slik at viften utvendig kan suge luft fra et svalere sted, f.eks fra lavt i båten. Da kan man kunne bedre kjøleeffekt ved varmt vær. ..... Men som først nevnt ville jeg byttet til aggregat. Du kan enten kjøpe et kompakt aggregat som passer i hullet der Supercool aggregatet sitter, eller kjøpe et nytt kjøleskap. Tror kanksje ikke prisforskjellen er stor, og et nytt skap kan sikkert også være bedre isolert enn det gamle. Kompressorer er mer effektive og de er som oftest satt opp (turtall) til å bruke mindre strøm (ca 2.5 A ved drift) enn et peltieraggregat. Sistnevnet har en økonomiinnstilling, men den vil ikke klare å holde varene i skapet kalde nok. Redigert 26.April.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.