Jump to content

Kjøleskap defekt. Varmer istedet for og kjøle. (bilder)


båtbåtbåtbåt

Recommended Posts

Jeg pleier å kjøre temperaturen max ned når motoren går

En vesentlig ulempe med Supercool at maks kjøleeffekt er så lav ift kompressorbasert. Mao at man må kjøre leeenge for å få temperaturen ned til null, hvis det i det hele tatt er mulig.

Med et kompressorskap er det også forholdsvis enkelt å automatisere det slik at det går kontinuerlig (kjøler maks) så lenge motoren går og på den måten 'magasinere kulde'.

Se Kjøleskap i båt, reduksjon av strømforbruk

Link to post
Share on other sites

Det er sant. Det hender at jeg jukser litt og tar med en frosset juicekartong eller vannflaske, da går supercoolen vesentlig mindre for å holde tempen og som en bonus så får man kald drikke etter som den tiner. Jeg hadde ikke kjøleskap i forrige båt, og synes Supercoolen er et greit fremskritt. At et kompressorskap er bedre er det vel liten tvil om, men Supercoolen gjør faktisk jobben den.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville byttet til kompressor, men litt info:

 

Dette aggregatet kan man ikke snu polariteten på. Da ryker i beste fall sikringen.

Som Ingar skriver er det elektronikk som må ha rett polariet på inngangspenning.

Det man kan sjekke er om begge viftene går. Viftemotorer kan ryke og da vil kjøleeffekten reduseres mye.

Det gjelder på utvendig og innvendig. Hvis man skifter viftemotor(er) så må man imidlertid passe på at koble riktig. Viftene skal suge luft inn mot aggregatet, det gjelder begge vifter. Her kan man koble feil og viftene går feil vei. Viften er mest sannsynlig 6V utgave (selv om aggregatet skal ha 12V).

De nyere aggregatene har 12V vifter som holder lenger.

 

Så sjekk:

 

1: går viftene (ikke bare sviver med)

2: går de rett vei (suger luft), kan sjekkes ved å ta et tynt ark og se om det suges mot aggregat.

3. Peltierelementene kan også være defekte, men da vil ikke strømtrekket være stort.

 

Som Ingar m.fl skriver er disse aggregatene dårligere mht deltatemperatur (forskjell inne/ute) enn kompressordrevne kjøleskap/bokser. Hvis det ikke er veldig varmt ute der skapet står så skal det imidlertid kjøle brukbart, i hvertfall på full effekt.

Det er også mulig å koble en ventilasjonslange til aggregatet slik at viften utvendig kan suge luft fra et svalere sted, f.eks fra lavt i båten. Da kan man kunne bedre kjøleeffekt ved varmt vær.

.....

 

Men som først nevnt ville jeg byttet til aggregat. Du kan enten kjøpe et kompakt aggregat som passer i hullet der Supercool aggregatet sitter, eller kjøpe et nytt kjøleskap. Tror kanksje ikke prisforskjellen er stor, og et nytt skap kan sikkert også være bedre isolert enn det gamle.

Kompressorer er mer effektive og de er som oftest satt opp (turtall) til å bruke mindre strøm (ca 2.5 A ved drift) enn et peltieraggregat. Sistnevnet har en økonomiinnstilling, men den vil ikke klare å holde varene i skapet kalde nok.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...