Jump to content

Kjøleskap defekt. Varmer istedet for og kjøle. (bilder)


båtbåtbåtbåt

Recommended Posts

Tror ikke dette er noe kompressor kjøleskap, men absorbasjonskjøleskap med peltier element.

 

Har selv en kjøleboks bygget på samme prinsippet. Å vende fra varm til kjøl gjøres ved å bytte på polariteten til strømtilførselen!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jippi:D da har jeg vert og kobla vettu!!! har montert litt elektrisk og rota rundt så da ligger nok feilen der.

men det må da vel bruke masse strøm? :S

 

helt sikker på at feilen ligger der? mener at det blåser litt kaldt i starten men går over til varmt.

kan jo enkelt måle polariteten med et multimeter

Link to post
Share on other sites

Om elementet virker så skal du få kulde på ene siden og varme på andre. Polariteten bestemmer på hvilken side. Strømmen inn til skaået må være rett dog for vifta skal funke rett. Blir begge sidene varme så er det gåent.

Hva står skrevet der ved den gule bryteren? Det ser ut tiul å være den som vender kaldt/varmt

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........ men er du 100% sikker på at det er peltier?

 

Nei!!!!

 

Er det kanskje en knapp en plass hvor du enkelt kan endre polariteten?? Ser noen grønne (cool?) og røde (heat?) -indikeringslamper på bildene dine!

 

???

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kjøleskapet har sikkert et navn og en typebetegnelse. Og bruker du det i et søk på Google, finner du nok svaret ganske snart, og også mer tekniske spesifikasjoner som strømtrekk osv. Og oppgir du det her på forumet, er det ikke usannsynlig at noen kjenner det og kan gi deg et 100% svar.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det vil jeg tro er noe liknende. Men ved 6.2A holder det jo med 0,75mm2 :)

 

For tynn strømkabel kan medføre at spenningen faktisk reduseres så mye at elementet slutter å virker! Aggregatet, som er linket til over, bryter når spenningen faller under 11V.

Jo lengre kabling mellom batteri og aggregat jo større spenningsfall og krav til feitere kabel!

 

Husk! Kabelen kan aldri bli "for feit" bare "for tynn" !!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er en Termoelektrisk kjøler du har, og bruker Peltiereffekten til og kjøle med.

Som andre har skrevet her så vil du få en varm og en kald side avhengig av polariteten, får du ikke det er elementet defekt

og kan ikke fikses kun byttes.

 

Fordelen med Termoelektriske kjølere er at de er billige og har ingen bevegelige deler (viften er kun for og fordele kulden bedre og kvitte seg mere effektiv med varmen) og tar liten plass.

 

Ulempen er at de kun har en kjøleeffekt på 5-10% av ideel kjøling, mot 50-60% for kompressorkjølere.

Pga. den lave kjøleeffekten så er forholdet mellom strømtrekk og kjøling elendig og følgelig lite egnet for plasser der

strøm er mangelvare.

 

Hvis kjøleuniten din er ødelagt så vil jeg anbefale deg og kjøpe et kompressorkjøleaggregat og bytte ut med. Det kan du ganske

enkelt montere inn i den kjøleboksen du har i dag (gitt at du har plass til kompressoren).

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Dette er er den klassiske modellen av Supercool, installert i et utall båter på 80-tallet. Svensk produsert og basert på peltier element. I mange år markedsført som strømgjerrig og lovprist av fagpressen. Inntil noen testet det....

Slike elementer bruker mye strøm og har svært dårlig kjøleeffekt ift et kompressorskap, spes om omgivelsetemperaturen er høy.

Inneholder elektronikk så at det er mulig å få det til å fungere ved å snu polaritet høres veldig rart ut.

Trodde ikke de var i produksjon lenger. Websiden er vekk.

Mange innlegg på BP om disse. https://baatplassen.no/i/index.php/page/google_search_results?as_qdr=all&cx=004820888792608976168%3Abqu6kn1ac0m&cof=FORID%3A9&ie=ISO-8859-1&q=Supercool&sa=S%F8k&siteurl=baatplassen.no%2Fi%2Findex.php%2Fpage%2Fgoogle_custom_search#918

 

Ser ut som om de er kjøpt opp: http://www.europeanthermodynamics.com/thermoelectrics.htm

Link to post
Share on other sites

Det har jeg plass til. Meget godt forslag:) noen som vet effekten på disse kjøleaggregatene?

 

Avhenger av størrelsen på kompressoren, men her er spek. på en type.

 

http://seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_258/isotherm-kjoleagregat-p-1682

 

Kjølemessig så kan du bruke de som fryse hvis du vil. Jeg har en med elektronisk styring og den kan jeg kjøre

ned til -15 grader hvis jeg skulle trenge mye isbiter :drink:

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut et slikt Supercool møkka aggregat i en båt for mange år siden.

Jeg mener kompressoren med fordamper het Isotherm Super Compact.

Dette passet rett inn i hullet etter Supercool skiten.

Installasjonen var dermed enkel. Isothermen hadde selvfølgelig BD35F kompressoren.

Supelcoolen havnet på dynga, der den hører hjemme.

 

 

Link to post
Share on other sites

Eg sleit med same Supercool-møkka i fjor. Det enda opp med at eg kjøpte ein kompressor i staden. Enorm skilnad! Tidlegare greidde peltier-elementet berre å halde boksen ca 10 grader under romtemperatur. Med kompressor kan ein bruke kjøleboksen som fryseboks om ein skrur den på maks. I tillegg brukar kompressoren mindre straum og lagar mindre lyd.

Litt dyrt vart det, dog.

Link to post
Share on other sites

Er selvfølgelig enige med de siste innleggene her!!!! :yesnod:

 

Om mulig så skift ut aggregatet til et kompressordrevet!

 

Det forundrer meg litt at "Supercool m/peltier" hos Seatronic og Maritim er såpass dyre! Prisen ligger jo nesten oppe på samme kostnad som kompressordrevet aggregat!??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har et sånt Supercool kjøleskap i båten. Fungerer greit nok, men bruker en del strøm. Ca 2,5A i snitt, dvs dobbelt så mye som et tilsvarende kompressorskap. Jeg pleier å kjøre temperaturen max ned når motoren går, for deretter å justere den opp lit når jeg stopper. Klarer et par-tre dager med min 230Ah forbruksbank.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...