båtbåtbåtbåt Startet 25.April.2011 Del på Facebook Startet 25.April.2011 Noen som vet hvordan jeg skal redde skapet mitt? Er det kompressor skap? fant ingen kompressor bak vertfall og det er overaskende lett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Tror ikke dette er noe kompressor kjøleskap, men absorbasjonskjøleskap med peltier element. Har selv en kjøleboks bygget på samme prinsippet. Å vende fra varm til kjøl gjøres ved å bytte på polariteten til strømtilførselen! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Jippi:D da har jeg vert og kobla vettu!!! har montert litt elektrisk og rota rundt så da ligger nok feilen der. men det må da vel bruke masse strøm? :S helt sikker på at feilen ligger der? mener at det blåser litt kaldt i starten men går over til varmt. kan jo enkelt måle polariteten med et multimeter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Ja, hvis det er et kjøleskap med peltier element så trekker det mye mere strøm enn et kompressor-kjøleskap!! Ikke å anbefale om du har dårlig tilgang til strøm ombord!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 har helt nytt batteri og dynamo:D men er du 100% sikker på at det er peltier? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Om elementet virker så skal du få kulde på ene siden og varme på andre. Polariteten bestemmer på hvilken side. Strømmen inn til skaået må være rett dog for vifta skal funke rett. Blir begge sidene varme så er det gåent. Hva står skrevet der ved den gule bryteren? Det ser ut tiul å være den som vender kaldt/varmt Redigert 25.April.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 ........ men er du 100% sikker på at det er peltier? Nei!!!! Er det kanskje en knapp en plass hvor du enkelt kan endre polariteten?? Ser noen grønne (cool?) og røde (heat?) -indikeringslamper på bildene dine! ??? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Kjøleskapet har sikkert et navn og en typebetegnelse. Og bruker du det i et søk på Google, finner du nok svaret ganske snart, og også mer tekniske spesifikasjoner som strømtrekk osv. Og oppgir du det her på forumet, er det ikke usannsynlig at noen kjenner det og kan gi deg et 100% svar. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Den ene står det cooldown på og den andre står det economy har den på cooldown:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Virker som merket er supercool. Fant ingen typebetegnelse. Står en thermostat på toalettet som man kan vri fra 0-7 med en grønn diode på toppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Kan aggregatet være noe ala dette ?? 6.2A ved "cool-down" og 1.5A ved økonomi! Du bør ha en relativ "feit" strømkabel (4-6 mm2) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Det vil jeg tro er noe liknende. Men ved 6.2A holder det jo med 0,75mm2 :) Har ikke noe greie på peltier men hvis di går i stykker gjør dem vel ingenting? Bare slutter og funke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Det vil jeg tro er noe liknende. Men ved 6.2A holder det jo med 0,75mm2 :) For tynn strømkabel kan medføre at spenningen faktisk reduseres så mye at elementet slutter å virker! Aggregatet, som er linket til over, bryter når spenningen faller under 11V. Jo lengre kabling mellom batteri og aggregat jo større spenningsfall og krav til feitere kabel! Husk! Kabelen kan aldri bli "for feit" bare "for tynn" !!! Bjørn Redigert 25.April.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Er vel 2,5mm2 der i dag noe som er orginalt fra båten ble bygget tenker jeg. Skal sjekke polariteten i morgen:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Det er en Termoelektrisk kjøler du har, og bruker Peltiereffekten til og kjøle med. Som andre har skrevet her så vil du få en varm og en kald side avhengig av polariteten, får du ikke det er elementet defekt og kan ikke fikses kun byttes. Fordelen med Termoelektriske kjølere er at de er billige og har ingen bevegelige deler (viften er kun for og fordele kulden bedre og kvitte seg mere effektiv med varmen) og tar liten plass. Ulempen er at de kun har en kjøleeffekt på 5-10% av ideel kjøling, mot 50-60% for kompressorkjølere. Pga. den lave kjøleeffekten så er forholdet mellom strømtrekk og kjøling elendig og følgelig lite egnet for plasser der strøm er mangelvare. Hvis kjøleuniten din er ødelagt så vil jeg anbefale deg og kjøpe et kompressorkjøleaggregat og bytte ut med. Det kan du ganske enkelt montere inn i den kjøleboksen du har i dag (gitt at du har plass til kompressoren). Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Dette er er den klassiske modellen av Supercool, installert i et utall båter på 80-tallet. Svensk produsert og basert på peltier element. I mange år markedsført som strømgjerrig og lovprist av fagpressen. Inntil noen testet det.... Slike elementer bruker mye strøm og har svært dårlig kjøleeffekt ift et kompressorskap, spes om omgivelsetemperaturen er høy. Inneholder elektronikk så at det er mulig å få det til å fungere ved å snu polaritet høres veldig rart ut. Trodde ikke de var i produksjon lenger. Websiden er vekk. Mange innlegg på BP om disse. https://baatplassen.no/i/index.php/page/google_search_results?as_qdr=all&cx=004820888792608976168%3Abqu6kn1ac0m&cof=FORID%3A9&ie=ISO-8859-1&q=Supercool&sa=S%F8k&siteurl=baatplassen.no%2Fi%2Findex.php%2Fpage%2Fgoogle_custom_search#918 Ser ut som om de er kjøpt opp: http://www.europeanthermodynamics.com/thermoelectrics.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Maritim selger Peltierkjølere, ikke det at jeg ville hatt det, men har man ikke plass til kompressor så er det jo et alternativ (om enn et dårlig et) http://www.maritim.no/elektrisk/kjol/kjoleaggregat Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Det har jeg plass til. Meget godt forslag:) noen som vet effekten på disse kjøleaggregatene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Det har jeg plass til. Meget godt forslag:) noen som vet effekten på disse kjøleaggregatene? Avhenger av størrelsen på kompressoren, men her er spek. på en type. http://seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_258/isotherm-kjoleagregat-p-1682 Kjølemessig så kan du bruke de som fryse hvis du vil. Jeg har en med elektronisk styring og den kan jeg kjøre ned til -15 grader hvis jeg skulle trenge mye isbiter Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Jeg byttet ut et slikt Supercool møkka aggregat i en båt for mange år siden. Jeg mener kompressoren med fordamper het Isotherm Super Compact. Dette passet rett inn i hullet etter Supercool skiten. Installasjonen var dermed enkel. Isothermen hadde selvfølgelig BD35F kompressoren. Supelcoolen havnet på dynga, der den hører hjemme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Det er nok en fornuftig løsning:) takk alle sammen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Eg sleit med same Supercool-møkka i fjor. Det enda opp med at eg kjøpte ein kompressor i staden. Enorm skilnad! Tidlegare greidde peltier-elementet berre å halde boksen ca 10 grader under romtemperatur. Med kompressor kan ein bruke kjøleboksen som fryseboks om ein skrur den på maks. I tillegg brukar kompressoren mindre straum og lagar mindre lyd. Litt dyrt vart det, dog. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Er selvfølgelig enige med de siste innleggene her!!!! Om mulig så skift ut aggregatet til et kompressordrevet! Det forundrer meg litt at "Supercool m/peltier" hos Seatronic og Maritim er såpass dyre! Prisen ligger jo nesten oppe på samme kostnad som kompressordrevet aggregat!?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Jeg har et sånt Supercool kjøleskap i båten. Fungerer greit nok, men bruker en del strøm. Ca 2,5A i snitt, dvs dobbelt så mye som et tilsvarende kompressorskap. Jeg pleier å kjøre temperaturen max ned når motoren går, for deretter å justere den opp lit når jeg stopper. Klarer et par-tre dager med min 230Ah forbruksbank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.