Jump to content

Hvor viktig er stor fart?


Astor

Recommended Posts

Det er mange gode argumenter for å ha en båt med fartsPOTENSIALE. Et stykke ned på listen kommer ett som ikke nevnt i tråden ennå: nemlig sikkerhet.

Enig med deg!  :smiley:

 

Litt til som har med sikkerhet å gjøre: Har du fartspotensiale har du mulighet til å komme deg unna før et skikkelig kulingvær setter inn! Likedann at du kan komme deg forbi et utsatt område før uværet stenger muligheten!

Link to post
Share on other sites

Da tråden var ganske ny la jeg inn min stemme på at det er viktig for meg at båten er rask og at den gjør over 30 knop. Jeg la ikke inn noen kommentar. Det har vært interessant å lese arguementene for og i mot fart.

 

Jeg er oppvokst i seilbåt, og har i mange år feriert med foreldrene mine i 4-6 knop Oslo-Gøteborg og Oslo-Mandal (noen ganger var vi til og med oppi 7 knop!). Dette var helt topp syntes jeg. Da vi fikk egne barn leide vi seilbåt noen somre - og hadde planene klare for kjøp av egen seilbåt. Men slik ble det ikke. Jeg syntes rett og slett at det ble for kjedelig å farte rundt i 5-7 knop. Det samme syntes ungene. For oss er ikke målet å være underveis - for oss er målet å ha en fin tur og komme til et nytt sted. Jeg synes det er morro å seile og få maks fart ut av båten  - men familien synes ikke det er avslappende når jeg hele tiden trimmer for å ta igjen båten foran (sterkt utviklet konkurranseinstinkt  :yesnod:) for vi er jo på tur.

 

Dermed har vi endt opp med egen motorbåt. Vi startet med liten motorbåt samtidig som vi leide seilbåt om sommeren. Nå er det bare motorbåt  - og nå overtar vi straks en båt som er stor nok til å reise 2-3 uker på tur om sommeren - og som er liten nok til fortsatt å kunne ta en liten svipptur ut en sen kveld. Og om Nidelv har rett er den ganske så rask også (har hørt at de har snakket om 38 knop - vi får se ved prøvekjøringen)

 

Et argument som ikke har kommet så sterkt frem for å ha en raks båt er at det er morro å kjøre fort. Ja - jeg synes faktisk at det er morro å hoppe i hekkbølgene etter Kiel ferga, og jeg synes det er deilig å bli avkjølt av fartsvinden når det er 30 grader i lufta og 22 grader i vannet.  Alle de andre argumentene for fart er jeg også helt enig i  - at det er sikkerhet, og at man kan ta de lange transportetappene på kort tid etc.

 

En annen sak som er interessant er å se mangfoldet her, og jeg tror at de som er aktive her representerer i store trekk gjennomsnittet av båtfolk. Her på forumet har vi alle interesser representert, og alle gleder seg over å være på sjøen, og deler en stor interesse for å ha det sikkert og trivelig på sjøen. Det er i seg en stor glede for meg å vite om det mangfoldet som gleder så mange.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke stemt, fordi ingen alternativene passer. Det er ikke et enten eller, men både og.

 

Klart det er morro å kjøre fort. Å dundre avgårde med 7,5 tonn i opp mot 40 knop, mens sjøsprøyten står rundt en. Å holde god fart i bølger hvor mindre og lettere båter må gå ned i deplasementsfart. Å komme raskt til favorittplassen vår, eller komme raskt hjem om kvelden når alle er mer enn nok fornøyd av sol og vind. Å ha stor aksjonsradius og dermed komme langt avgårde på kort tid.

 

Dette forhindrer ikke at vår snittfart for en sesong er litt over 10 knop. Det betyr at vi går mye i snekkefart. Og det gjør vi når vi er på tur og bare skal kose oss, enten vi er i Kragerøskjærgården eller indre Oslofjord. I realiteten betyr det nesten alltid. Vi har det sjeldent travelt. Men kan sette opp farten når det er nødvendig. Derfor har vi hurtiggående motorbåt.

 

:sailing:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

En annen sak som er interessant er å se mangfoldet her, og jeg tror at de som er aktive her representerer i store trekk gjennomsnittet av båtfolk. Her på forumet har vi alle interesser representert, og alle gleder seg over å være på sjøen, og deler en stor interesse for å ha det sikkert og trivelig på sjøen. Det er i seg en stor glede for meg å vite om det mangfoldet som gleder så mange.

:yesnod:

 

Ja vi er forsjellige her. Selv synes jeg det er kjedlig med hurtgående båter. Har ført en del raske båter opp gjennom årene, og det er morro en stund, men jeg går fort lei. Noen 40 knops båt blir det nok ikke å finne på min båtplass. Har også etterhvert blitt mer og mer var på støy, og noe av det beste med seiling er å slippe vekk fra alt som heter støy.

 

:sailing:

 

PS! Kjører motorsykkel

Link to post
Share on other sites

Har også etterhvert blitt mer og mer var på støy, og noe av det beste med seiling er å slippe vekk fra alt som heter støy.

 

:sailing:

 

PS! Kjører motorsykkel

jepp ingen ting er som å seile avgåre uten motordur, og når knoppsmåleren passerer 10 knop er jo det ofte kick nokk  :cool:

Men jeg kan godt ligge på lenge på full fart med en hurtiggående båt også.

 

Men det viktigste av alt for meg: Det er ikke farten som avgjør om jeg trives, det er det å være på vannet i en båt, uansett om det er en liten robåt, snekke, seilbåt eller speedbåt.  

Link to post
Share on other sites

Har også etterhvert blitt mer og mer var på støy, og noe av det beste med seiling er å slippe vekk fra alt som heter støy.

Enig i det, og at få ting er så flott som en stille seilbåt. Men totalvurderingen sier altså at det p.t. ikke er et reelt alternativ.  :smiley:

 

Desto hyggeligere da å oppleve at Hannah III er usedvanlige stillegående. I snekkefart hører du ikke motorene, og selv i god fart er støynivået vesentlig lavere enn i Hannah II. Skyldes nok både flere sylindre, bedre støyisolasjon, kanskje bedre motorfester, samt også at det meste skjer på et betydelig lavere turtall enn  hva vi var vant med fra tidligere.

 

PS. Jeg har ikke motorsykkel  :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det var ikke noe svaralternativ for det som passer best for oss. Vi valgte en båt som gikk litt fort (marsjfart 20-22 knop) fordi vi bor i Trondheim, og Trondheimsfjorden er lang og kjedelig. For oss blir farten med på å gjøre det mulig å komme seg til plasser i skjærgården (Hitra, Frøya, Bjugn, Levanger (innaskjærs) o.l.) innen rimelighetens grenser. Hadde vi hatt ei snekke ville vi vel brukt nesten hele helga bare på å komme ut fjorden. Hadde vi bodd andre steder hadde ikke farten betydd så mye.

 

Briggfruen

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke stemt, fordi ingen av alternativ passer. Det ser ut til å være en del som er i samme båt som meg denne gangen! :wink:

 

Undres på, om ikke man når man lager slike poller burde ha en knapp for "ingen alternativ passer"? Hensikten er å få frem noe om hvor representativ pollen er i forhold til antallet som har vist interesse for den.

 

Det var jo også fint om dette kunne føre til bedre poller etterhvert, det er jo ikke så helt lett dette her!? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke stemt, fordi ingen av alternativ passer. Det ser ut til å være en del som er i samme båt som meg denne gangen! :wink:

 

Undres på, om ikke man når man lager slike poller burde ha en knapp for "ingen alternativ passer"? Hensikten er å få frem noe om hvor representativ pollen er i forhold til antallet som har vist interesse for den.

 

Det var jo også fint om dette kunne føre til bedre poller etterhvert, det er jo ikke så helt lett dette her!? :smiley:

God ide!

Det er ikke alltid man får med alle alternativene når man lager en slik poll. Man er ofte seg selv nærmest, desverre.

 

Dette bør alle huske på når en lager poll!

 

" Ingen alternativ passer".


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det var ikke noe svaralternativ for det som passer best for oss. Vi valgte en båt som gikk litt fort (marsjfart 20-22 knop) fordi vi bor i Trondheim, og Trondheimsfjorden er lang og kjedelig. For oss blir farten med på å gjøre det mulig å komme seg til plasser i skjærgården (Hitra, Frøya, Bjugn, Levanger (innaskjærs) o.l.) innen rimelighetens grenser. Hadde vi hatt ei snekke ville vi vel brukt nesten hele helga bare på å komme ut fjorden. Hadde vi bodd andre steder hadde ikke farten betydd så mye.  Briggfruen

Sier AMEN til dette! Holder sjøl til i Børsa og valgte båt med 20 knop+. Det er tross alt ca 40Nm ut til Hitra (45 fra Trondheim) og har du strøm og tidevann imot, går det for seint med 5-6 knop!! (Opp mot 3 meter tidevannsforskjell gjennom en trang fjord, for uinnvidde  :yesnod: )

Velkommen på baatplassen forresten. Trivelig at damer også er med her!! :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Svarte at fart er viktig. Bor på Svalbard , og her er det store avstander og minimalt med skjærgård.  Har også båt som jeg bruker på Helgelandskysten om sommeren , da brukes den endel til transport.

Men det viktigste er som så mange andre har sagt, å være på sjøen. Storkoser meg ombord i en skøyte i 6 knop, samtidig som jeg syns det er morro å frese avgårde i 40 knop.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...