Jump to content

Hvor viktig er stor fart?


Astor

Recommended Posts

Vi velger båttype ut fra hvordan vi vil ferdes på sjøen.

Noen av oss tøffer ut til nærmeste holme, og legger til der. Noen vil langt av sted i løpet av en helg og bruker fart og drivstoff til de lange turer.

 

Jeg hadde en helplaner ett år, og fant ut at jeg ville tilbake til snekka. En stor og døsen snekke som kan marsje opp mot 11 knop. Stor plass til en relativ grei pris.

Helgene går gjerne til en havn eller holme i nærheten. Maks 2 timers gange til målet.

Liker å bytte plass dagen etter. Da kan man med ei snekke gå ytterligere et par timer for å finne en ny havn for natten.

 

Målet er å slappe av, treffe andre båtfolk og ut på kvelden ta en "tynn en" i hyggelig selskap.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette blir litt håpløst, jeg!

 

For valg av båttype er vel fart et av flere kriterier, og her kan vi prioritere forskjellig.

 

Av og til er det å være underveis for seil det viktigste, men ikke alltid. Ofte har jeg ønsket å komme raskere dit jeg skal enn jeg har mulighet for med en seilbåt!

 

Ja, det kan være greit med maks 2 timer gange til målet som en rettesnor. Men, kan man gå dobbelt så fort, kan målet være inntil dobbelt så langt vekk. Har også sansen for det, etter snart ha blitt kjent med hver holme/vik/strand/brygge/ankringsplass innenfor 2 timers ferd med seilbåt!  :blush:

 

Ja, å slappe av er et av de viktige målene! :rolleyes::flag:

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel litt ann på hvor man bor. Selv så bor eg inst i en fjord på 50NM så eg tror det skal bli deilig å få en heilplaner isteden for snekkene.

Tror også båten blir mye mer brukt. En helgetur ut fjorden med snekken ble for langt, så det vart helst ferieturer. Og man må nesten ut fjorden....

Link to post
Share on other sites

Litt nyansering: de fleste går vel i et bredt spekter av fartsområder. Det er iallefall ikke slik at  alle med rask båt "bare" kjører fort. For min del er det desidert flest timer på 4-8 knop, men om en transportetappe skal gjøres unna er det greit å kunne ligge på 30 knop. Skjønner derfor ikke de som argumenterer mot raske båter "fordi en skal jo ha god tid på sjøen". Så sant så sant, men det det er faktisk ikke bare snekker som kan gå sakte:wink:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Swande! Ikke bare snekker kan gå sakte!

 

Det er herlig å kunne gå fort når en skal gå lengre strekk,- især når man har tre små, utålmodige, gutter som helst vil i land å leke. Da kan vi raskt legge bak oss lange strekk, uten at tålmodigheten blir satt på stor prøve.

 

Vi bytter nå inn Scand 29 Baltic (-04 modell) med Volvo Penta KAMD43 (220 HK) til helt ny Scand 29 Baltic med Yanmar 290 HK. Da økes marsj-/toppfart fra hhv 20/23 knop til 24/27 knop + at vi i tillegg får endret noen detaljer slik vi helst vil ha det.

 

MEN, vi kjører også mesteparten av tiden i "kosefart" (5-7 knop).

Link to post
Share on other sites

"......fordi en skal jo ha god tid på sjøen". Så sant så sant, men det det er faktisk ikke bare snekker som kan gå sakte:wink:

Så sant så sant. Har hatt snekker i alle år, og kjørt kysten opp og ned i 5-8 knop. Har nå planenede båt som også brukes i sakte fart, men vi har nå muligheten til å tilbakelegg større strekk i god fart. Det var for oss det viktigste; muligheten til å dra lenger, og gjøre unna åpne/kjedelige strekk raskt. Ser på fartspotensialet i båten som en mulighet til å velge mer enn noe annet.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Det er herlig å kunne tøffe rundt i 5-10 knop. Samtidig er det godt å av og til kunne cruise i 20-25 knop når man skal legge unna litt distanse.

Dette er et viktig element når man skal vurdere hvor mye man kan bruke båten. Der er f.eks. uaktuelt for meg å sette kurs mot favorittplassen en sommerkveld etter jobb dersom jeg kun har 5 knops mulighet.

Link to post
Share on other sites

Når jeg byttet fra helplanende båt til snekke var det ikke farten som gjorde valget, men båttypen i seg selv. Vekk fra drev til fast aksel. Kjøl som gir god styring, samt et harmonisk skrog som gir ro for sjelen.

 

Det var mitt valg fra å gå ned i toppfart. Den forrige båten ble mye brukt mellom 5-10 knop.

Det har også noe med at interessen for å dra langt er blitt mer borte med årene. De kystnære stedene har enda stor oppdagelseslyst.

 

Når vi blar i f.eks. Båtbørsen ser vi valget av båt er et mangfold.

 

:flag::sailing::cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bruker båten både til transport (mellom sør- og nordfylket i Rogaland) og rekreasjon, så fart er et must. Hadde snekke tidligere - en "kjapp" tur til hjemstedet tok da ca. 4.5 time. Passer dårlig en fredag ettermiddag. I dag luffer jeg inn på en drøy time i 30-32 knops marsjfart (og brenner mindre diesel på turen!). Det er også ganske greit å gjøre unna "Slettå" nord for Haugesund på 15-20 minutt i stedet for å rulle i timesvis når en skal nordover.

 

MEN jeg savner faktisk snekka av og til; det er greit å kunne putre rolig i flere timer uten å ha i bakhodet at turboen soter ned og må ha en liten stund på marsjfart for å brennes ren igjen. (En kjenning opplevde dette i sommer etter å ha vært på tur sammen med noen andre par som har snekker. KAD44'en nektet plutselig å komme over 2000-2500 rpm. Ved nærmere inspeksjon viste det seg at turboen var igjengrodd med sot og "sto i sju steinar"). Ikke lett å få til alt-i-ett.

Link to post
Share on other sites

Har snekke som tøffer bedagelig av gårde. Kunne helt klart noen ganger tenkt meg større fart, men for meg er dette et spørsmål om penger. Kjøpte nå i høst ei snekke på 27 fot etter å hatt ei snekke på 22 fot i et år. I det prisintervallet med en størrelse som på den båten jeg kjøpte var "stor" motor overhode ikke et tema. Skulle jeg hatt større fart måtte båten bli mindre enn den jeg kjøpte for å holde tiltenkt budsjett. Valget mitt besto i å velge en større båt med mulighet for å kunne ha det ok der sammen med ungene og kjæreste der, og en mindre båt som går fortere.

Uansett hvordan en ser på det så vil drivstoffkostnadene være større på en hurtigående båt enn en båt av snekketypen. Tenker ikke på drivstoffkostnadene pr sjømil, men pr time. Har en en hurtiggående båt så har en muligheten til å reise lengre i forhold til den tid en har disponibel, og det gjør mann.

Dette handler om prioriteringer og å få mest mulig ut av de middler som er disponibel for å kunne ha et bra båtliv, et bra båtliv for meg er bl.a. å ikke ofre tanken på drivstoffutgifter mens jeg bruker båten. Det hadde vært kjedelig å bare sittet i båten mens den ligger i havna uten å kunne tatt med seg kaffekoppen utpå. Ser i havna der jeg ligger at noen har båter med så høye driftskostnader at de desverre ikke har anledning til å bruke båten så mye de ønsker.

Men større fart kunne jeg tenkt meg, desverre så kan en ikke få både pose og sekk så vi får nøye oss med det vi har.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å velge alternativ i pollen........

 

For 3 år side gikk jeg fra 7.5 til 18 knop og det var jo en dramatisk forbedring mht. aksjonsradius. For en måned siden gikk jeg opp til 30 knop og det ble jo enda bedre :yesnod: spesielt med tanke på at båten ble betydelig romsligere.

 

Farter likevel rundt i 8 knop jevnlig. Både 8 og 30 knop kan være like avslappende men på hver sin måte. Skal en langt av sted kan det være direkte stressende å gå i 8..... Reiser jevnlig til hytta til svigers og det er bortimot 40 NM og en MÅ ha båt. Da er det greit å bruke en snau halvannen time i stedet for 5.5. Dieselforbruket er rundt 20-30% høyere nå i forhold til da jeg gikk i 7.5 og det kan jeg godt leve med.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For meg er dette litt situasjonsbetinget.

 

I pinsen var vi på seiltur med venner. Ei langhelg med seiling og den type båtaktiviteter er helt fantastisk. Ellers er seiljolla jevnlig i bruk. Dette er virkelig båtliv.

 

Men i sommer hadde jeg et par turer med en kamerat som har ei sjekte på 22 fot. Makan til miljøskaper skal en lete lenge etter (både sjekta og kameraten  :wink:). Tøffe rundt i 5 knop i solskinnet er bare virkelig koselig.

 

På hytta bruker vi svigerfar sin båt. Rask båt gjør at det bare tar 10 minutter ut til hytta (som ligger på ei øy). Med sjekta til kompisen min tar det 2 timer. Det sier seg selv at her er det kjekt med fart.

 

Selv har jeg en Askeladden 585, og aksjonsradiusen den gir er virkelig kjekt når vi en ettermiddag skal utforske skjærgården i Ryfylke. Og ikke minst - fartsfølelsen den gir er kjekk lek for store gutter.

 

Altså; - alt til sin tid :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Når værforholdene tillater det, så liker jeg å skuffe på litt. Når kjerringa skal ha jentefest, da skygger jeg banen og drar på hytta. Da tar jeg med øl, junkfood og etter ca. 25 min. gangtid er jeg fremme. Da er det bare jeg ,øl og fotball på tv. Da er det ikke fritt for at man har tynt båten i borti 50knop. OK, det går mye suppe, men hei hvor gøy det er.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg bare skal på sjøen for å slappe av så betyr ikke farten noe for meg. Jeg har selv en snekke som gjør omtrent 6-7 knop og storkoser meg i den. Tidligere hadde vi en plastbåt som gjorde rundt 30 knop, og også det var jo gøy, men synes det er bedre med noe saktegående som ikke tar hele lommeboka på en dag, selv om det er fortsatt gøy å kjøre raske båter en gang i ny og ne.

 

Svarte at fart ikke betyr noe for meg.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fart i seg selv betyr ikke noe for meg. Da jeg valgte båt for 17 år siden var det på impuls, jeg kunne like godt endt opp med en halvplaner som kunne gå i 20 knop som Saga 27'en jeg endte opp med som ikke kommer over 8 knop. Og jeg er fornøyd. Å slippe fortøyningen er å være fri og la verden ellers gå sin skjeve gang er som balsam for sjelen.

 

Over 8 knop har jeg faktisk ikke gått med båt.  Jo, - forresten, jeg hadde jo en Pioner 235 med en 5Hp -78 mod Yamaha luftkjølt påhenger som jeg solgte for et år siden. Og skrekk og gru, det var gøy å gi på alt den motoren hadde (inklusiv et enormt støynivå) og "rase" avgårde i 15 knop (GPS målt)! Da våknet gutten i 60 åringen!

Ser dere på Autofil på TV og er av hannkjønn? Jeg tror det er mange av oss med snekke som sier at vi trives med 7 knop som kunne tenkt oss en runde på en av testbanene med en av sportsbilene som vises der. Selv kjører jeg rundt i en 11 år gammel Opel stasjonsvogn. Men ikke le, det er en Astra Sportiv med 125Hp, 0 - 100 på 9,6 sek, toppfart 205 km/t! På svingete/bakkete vestlandsveier er den helt rå! Er bare stoppet av "onkel" 3 - 4 ganger (har sluppet bot hittil, selv da jeg ble vinket inn på Kvinesheia i 125km/t i 80 sone), men holder konsekvent reglene i tettbygd strøk.

 

Og tilbake til sjøen, der er jeg som sagt fornøyd med hastigheten Saga'n kan gi, sånn stort sett. Men for å gå fra Son til Sandspollen ved Drøbak, kunne jeg nok tenkt meg å doble hastigheten slik at jeg kunne kommet frem på en i stedet for to timer. Det strekket er jo ikke særlig spennende når en har gått det år etter år.

 

Hva jeg stemte? Gjett!

 

Lars H.

Gutt på over 60 år og

Admin for Sagabåtforumet

http://sagaforum.norge.cc

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte snekke her i høst.

Fra skærgårdsjeep i nærmere 50 knop til snekke som marsjer i 10

 

Var egentlig litt bekymret for om det skulle bli en negativ

opplevelse det med farten, men må si det ikke plager meg

i det heletatt.

klart jeg trenger lengere tid for å komme til favorittplassen

men båtlivet har blitt på en annen måte føler jeg.

Ren avkobling.

og alle muligheter en har med ei snekke, tenker da på lengre

helgeturer eller ferietur. har jo alt man trenger i båten.

Og som tidligere nevnt det med drivstoff utgifter.

Tidligere dro jeg på to Jerry kanner hver gang jeg skulle ut med båten.

vet ikke hva min perkins bruker i diesel men det er jo ikke

noe å snakke om i forhold til gamlebåten.

 

Ser fram til neste sommer i 10 knop  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det er intressant å lese om motorbåtfolkets forskjellige forhold til fart. Som seiler har jeg innfunnet meg med å seile mellom 0-10 knop vanligvis i rundt 6-7. Med motor går vi i overkant av 7. Syns likevel at aksjonsradiusen er stor nok. Hvis vinden dør tar autopiloten over og jeg kan lese bøker og kart. Koselig. Men det blir mange lange dager på sjøen. Skjønner hvorfor noen liker raske båter. Ser at jeg ikke hadde hatt råd til å feriere som jeg gjør nå hvis jeg hadde hatt motorbåt. Sommerturen var Bergen-skagen-bohuslen-bergen. Fylte diesel for til sammen 400,- kr i løpet av turen. Men innser at den hadde vært annerledes hvis vi hadde hatt barn.

 

Hilsen Viggo, Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er mange gode argumenter for å ha en båt med fartsPOTENSIALE. Et stykke ned på listen kommer ett som ikke nevnt i tråden ennå: nemlig sikkerhet.

Hva hvis man er på tur og man opplever ulykke eller noen bli syke? Det er ikke like kos å tøffe av gårde i 5 knop hvis man skal til lege/sykehus raskest mulig.

Det er klart man kan få hjelp uten å stå for transporten selv, men det øker sikkerheten å være selvhjulpen.

 

Samme argument gjelder når ved havsnød: hvis snekker eller seilbåter kommer til unnsetning, så er det basert på ren og skjær flaks ved at de er i umiddelbar nærhet. "Fartsuhyrene" derimot har en aksjonsradius som gjør at de kan bistå også når hendelsene skjer noen nautiske mil unna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...