Jump to content

Hvordan kutte syrefast uten at det ruster senere?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Like før påske var det en båt som under tillegging dundret inn i opphenget for ankeret på båten min. Rullene ble knust og opphenget i syrefast stål forvridd. Men båtføreren var grei, og nølte ikke med å erstatte opphenget som er et oppheng fra Engbo. Nå har jeg fått det nye opphenget i hus, men det må tilpasses ved å kutte av de 4 endene en del slik jeg gjorde opprinnelig.

 

Men som bilde nummer to viser, har jeg etter mange år fått utvendig rust etter å ha kuttet med vinkelsliper og boret hull med vanlig HS-metallbor for boltene til å feste de i U-beslagene.

 

Så hvordan gjør jeg det bedre denne gangen? Å stå med baufil og sage for hånd virker som en evighetsjobb. Er det spesielle kutteskiver til vinkelsliperen som egner seg bedre enn andre?

 

engbo_brakett1.jpgengbo_brakett2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja du trenger kutteskive til vinkelsliperen som er beregnet for rustfritt/syrefast.

Alternativt eller for å være sikker kan du behandle med Avesta Pickling Paste 130 eller tilsvarende. (Bruk briller please)

 

Normalt vil ikke det å bore med et HSS bor være noe stort problem dersom det ikke ble for varmt.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke vinkelsliper med skiver beregnet for rustfrie materialer. Vinkelsliperen bør heller ikke vært i bruk på annet enn rustfrie materialer tidligere. Og om du skulle få slike rustutslag, så løser oksalsyre (finnes i Hempel Gelcoatcleaner) og tynnet saltsyre rust. Husk at det er den kjemiske reaksjonen som virker. Nytter ikke å gnukke, det skal holdes fuktig en 20 minutters tid ved 20 grader C. Bolter/skruer må være kvalitet A4. Du får det du trenger hos Biltema.

Link to post
Share on other sites

Så hvordan gjør jeg det bedre denne gangen? Å stå med baufil og sage for hånd virker som en evighetsjobb.

Baugfil egner seg glimrende til den jobben :thumbsup: Bare sørg for at du har nytt blad i bimetallkvalitet så er det bare noen drag. Det hjelper også med noen dråper olje på bladet når du sager, da skjærer det bedre og bladet lever lengre. Husk å ta gradene etterpå.

 

Alternativt kan du bruke en rørkutter.

 

Det rustangrepet ser imidlertid ikke ut til å komme fra snittflaten, heller fra spalten mellom beslaget og røret. Tipper det er dårlig kvalitet på enten braketten eller røret eller begge deler som er årsaken.

Link to post
Share on other sites

Rørkutter har jeg ikke, og så må jeg på to av rørene kutte på skrå, så det dropper jeg. Men kanskje baufil med rett type nytt blad går likevel? Det er ikke særlig tykkelse på rørene.

 

engbo_brakett3.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...