Jump to content

Vurderer kjøp av Nidelv 24, 1980 model med ny motor.


Gnu

Recommended Posts

Har ikke erfaring med den motoren, men har erfaring med båttypen. Mine foreldre hadde en da jeg var ung, og jeg hadde selv en for ca 10 år siden. Ofte kallt for verdens største 24-foter, og det er en grunn til det. Fantastisk utnyttelse av plassen. De holder seg også bra i pris. Men som andre båter med den skrogformen oppfører den seg som en balje når det blir litt sjø, selvfølgelig særlig hvis du får sjøen fra siden. Jeg synes uansett det er den fineste snekka i den størrelsen. Løp og kjøp! Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Nope, den har ganske rett skrog under og kan slå en del ved mye sidesjø. Men kraftig rullig som ved rundeskrog gjør den ikke. Svært sjødyktigbåt. Ofte lekasjer ved vinduene i kabinen. Dieseltanken er også en svakhet så sjekk/lukt etter diesel i kjølen. Maskinen er passe til den båten. Ufattelig mage skott har denne båten også. 1979 kom vel U-sofaen som er i den du skal se på. Som førstegangsbåt er den perfekt. Lett manøvrerbar, men vær obs på at bakover så har den like lite styring som alle andre snekker.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Vetus er kjent som en god og solid motor. Tror ikke du har noen grunn til bekymring der. En 33 hk er helt greit til båten. Uansett ikke noe fartspotensiale i skroget. Når det gjelder båt må du som andre nevner være litt på vakt mot eventuelle lekkasjer rundt vinduer. Båttypen er velkjent og det er vel laget over 3000 stk hvis ikke jeg husker helt feil. Noen moderniseringer har det nok vært underveis siden første båt ble sjøsatt på slutten av syttitallet.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Da har jeg vert å testa båten osv.. Et par ting å pirke på.

 

-Vinduene som en her nevnte, ja det hadde vert lekkasje der i fjor, men eiger av båten hadde skrudd til rammene rundt alle vinduene og da kom det seg, men ble ikke fullstendig tett. Har ikke lokalisert hvor det lekker, men kommer en liten stripe vann i dørken framme i kabin.

-Treverk var noe shabby men ingenting jeg legger meg oppi, det er bare å pusse ned/bytte ut.

-Toalettpumpen var det problem med, må sannsynligvis byttes, og pumpen til vasken på badet bør byttes også.

 

-Så var det hovedtingen som pirka meg litt på huden... Når motor ligger på tomgang (og her er det bare å skru opp turtallet med kanskje 30-50 rpm så forsvinner akkurat det) så bråker det noe sinnsykt, ved at akslingen tar borti hylsa som går akterover. Dette gir da store vibrasjoner og kommer igjen i det en passerer 2300rpm. En meget irriterende støy akkurat det her, og det virker som en liten støy fra propellen, men det er i hovedsak den støyen fra akslingen som slår mot hylsa som irriterer.

 

Er det noen som har vert borti dette tidligere og har noen tips hva man kan gjøre for å få vekk den støyen ? Bør man montere et lager med smørenippel i mellom hylsa og akslingen slik at man få balansert av eller hva tror dere? Er veldig gira på båten, bare synd det var småpjask her og der

 

Håper noen har et godt svar å komme med! :)

 

Mvh

Gnu

Link to post
Share on other sites

Vinduene kan du prøve med en slags flytende pakning der du tror lekasjen er. Hukser ikke navnet på den, men det gjør sikkert andre her. Blir det ikke noe greie på det må du skru ut det vinduet du tror det kommer fra. Anbefaler at man er 2 for demontering og montering da dette er litt køddent. Greit å ta dette som en høst/vinterjobb når du ikke skal bruke den.

 

At toalett og pumper streiker skjer jo. Kjøp nytt og på ferskvannsiden er det like greit å oppgradere til elektrisk pumpe, så slipper du håndpumpingen.

 

Når det gjelder motoren kan det hende at denne har noen resonansepunkt. Hadde samme trøbblet med en annen motor rundt 2100 omd, så det er et kjent problem. Man kan jo forsøke å rette opp motoren mer. Er den byttet av forhandler? Ellers så finnes det slike demperplater som man monterer mellom gearflens og akselflens som jeg heller ikke husker navnet på nå.

 

Antar det er denne båten du har sett på: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26676087

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Vinduene kan du prøve med en slags flytende pakning der du tror lekasjen er. Hukser ikke navnet på den, men det gjør sikkert andre her. Blir det ikke noe greie på det må du skru ut det vinduet du tror det kommer fra. Anbefaler at man er 2 for demontering og montering da dette er litt køddent. Greit å ta dette som en høst/vinterjobb når du ikke skal bruke den.

 

At toalett og pumper streiker skjer jo. Kjøp nytt og på ferskvannsiden er det like greit å oppgradere til elektrisk pumpe, så slipper du håndpumpingen.

 

Når det gjelder motoren kan det hende at denne har noen resonansepunkt. Hadde samme trøbblet med en annen motor rundt 2100 omd, så det er et kjent problem. Man kan jo forsøke å rette opp motoren mer. Er den byttet av forhandler? Ellers så finnes det slike demperplater som man monterer mellom gearflens og akselflens som jeg heller ikke husker navnet på nå.

 

Antar det er denne båten du har sett på: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26676087

 

Hei og takk for svar!

 

Det er den båten ja! :)

 

Ja i 2004 når motoren var ny ble den montert og godkjent av godkjent båtverksted, og jeg synst det er rart at det skal vere slik plage selv da. Motoren skal vere montert riktig...

Blir vel litt dumt å komme tilbake 7 år senere og si at dette burde vert i orden, når selger kanskje burde tatt seg av dette før. Det virker som lyden forplanter seg helt akter på båten ved propellen, eller rundt i området der når en kommer opp på turtallet.. Er vel viktig at det skal vere skikkelig "tight" i den hylsa rundt slik at det ikke er noe slinger. Har så veldig lyst på båt men ble dritskuffa i dag når det viste seg å vere slik...

 

Tror dere det er mye styr å få den i tip-top shape?

Link to post
Share on other sites

Hei, angående lekasje ved vinduet kan det være lekasje i fenderlist. Hadde samme problem i fjor. Rev av fenderlist der viste det seg veldig mye av tetning mellom skrog og dekk var borte vekk. La i ny Simpson rundt hele båten, på med ny fenderlist så ble den pottetett. Har båten fremdeles og er kjempefornøyd med den.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo godt hende at den hylse som sitter nest bakerst eller selve opphenget er litt løst. Kan jo være at aksel er skjev også. Lekker det vann inn i fra bakerste hylse? Kunne du se mye vibrasjoner i akselen under gange?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Du må nesten bestemme deg for hva som virkelig teller (kjerneverdier).

For meg er motor på desiderte førsteplass. "Alt annet" er reparerbart.

Gjetter på at du bør bestemme deg raskt.

Nå er jo ikke 24 fot snekke så stort i dagens marked da, men det er en annen sak. "Down-sizing" har sine fordeler det også.

 

Vetus er ikke en "mange-generasjoner-siden" motor slik som nyimporterte knallbillige kinesiske motorer.

 

Under "max fart" 9 knop så lyder det nok høyt fra maskinen.

Behagelig marsjfart bør du lete etter på forumet (lær deg formelen for skroglengde og hastighet), men gjetter at det ligger på 6 knop med så pass stor motor.

 

Det er en pen båt med tidløst design så den vil nok være kurant å selge igjen.

 

Lykke til med valget!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan jo godt hende at den hylse som sitter nest bakerst eller selve opphenget er litt løst. Kan jo være at aksel er skjev også. Lekker det vann inn i fra bakerste hylse? Kunne du se mye vibrasjoner i akselen under gange?

 

Det kan jo vere.. Var ingen viberasjon eller kast i akselen når den stod i gir og vi var i gang. Har ikke sjekket om det lekker inn vann fra bakerste hylse...

Vet du hva ca pris er for en ny aksel til Nidelv 24? Er vel en meget dyr invistering (men også en god en!)

Link to post
Share on other sites

Du må nesten bestemme deg for hva som virkelig teller (kjerneverdier).

For meg er motor på desiderte førsteplass. "Alt annet" er reparerbart.

Gjetter på at du bør bestemme deg raskt.

Nå er jo ikke 24 fot snekke så stort i dagens marked da, men det er en annen sak. "Down-sizing" har sine fordeler det også.

 

Vetus er ikke en "mange-generasjoner-siden" motor slik som nyimporterte knallbillige kinesiske motorer.

 

Under "max fart" 9 knop så lyder det nok høyt fra maskinen.

Behagelig marsjfart bør du lete etter på forumet (lær deg formelen for skroglengde og hastighet), men gjetter at det ligger på 6 knop med så pass stor motor.

 

Det er en pen båt med tidløst design så den vil nok være kurant å selge igjen.

 

Lykke til med valget!

 

Ja jeg bestemmer meg innen en til to dager, båtplass får jeg låne ut året også inntil jeg har skaffet meg en selv så det er jo godt bare det. Lydnivået fra motoren skremte meg ikke selv på høyt turtall, overraskende lavt, selv om lyden fra propellområdet o.l var irriterende, men ser hvor du vil hen. Ja båten er flott å se til og alt det der, og har dame med to små barn så tror den vil vere perfekt til rolige turer på sjøen :)

Link to post
Share on other sites

Har ikke sjekket om det lekker inn vann fra bakerste hylse...

Er ikke noe hylse bak. På et propellanlegg bak er det et utvendig stevnlager eller et cutless lager som noen populært sier. Stevnlager går igjennom skroget, hylserør festes i stevnlager og i en opphengsflens i den andre enden. Pakkboks festes i hylserør. Hylserør og stevnlager er til en Nidelv 24 forholdsvis rimelig i anskaffelse. En av de største om ikke den største leverandør av propellanlegg her i landet er Sleipner Motor. Har handlet en del der med bare gode erfaringer og kjapp service hvis det du etterspør er hyllevare.

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe hylse bak. På et propellanlegg bak er det et utvendig stevnlager eller et cutless lager som noen populært sier. Stevnlager går igjennom skroget, hylserør festes i stevnlager og i en opphengsflens i den andre enden. Pakkboks festes i hylserør. Hylserør og stevnlager er til en Nidelv 24 forholdsvis rimelig i anskaffelse. En av de største om ikke den største leverandør av propellanlegg her i landet er Sleipner Motor. Har handlet en del der med bare gode erfaringer og kjapp service hvis det du etterspør er hyllevare.

 

Ok, takk for det :thumbsup:

 

For å forklare det enkelt, så kommer lyden av at akslingen ligger å slår i hylserøret, og da spesielt på lavt turtall.. En kan altså bevege akslingen sideveis i hylserøret.

Link to post
Share on other sites

Angående lekasjen,, før du plukker ut vinduet. Skru ut skruene som holder håndrrekkkene på hyttetaket. Fyll hulla med sika el. liknende og skru på plass igjen. Se om lekasjen forsvinner. Selv opplevd i en Nidelv 24 75 mod.

Etter å ha våknet av drypp, drypp i panna. :headbang: Demonterte jeg alle frontvinduene, rengjorde og på med ny pakningsstoff. Første regnvær, drypp drypp :headbang: :headbang: :headbang: . Fant da ut at det var en lekasje i ett skurehull til håndrekka og vannet rant på takplata fulgte vinduslista ned og rett i panna mi. :giggle:

Arbeidstid.

Skruene ut inn 15 minutter.

Demontering/montering vinduene en drøy arbeidsdag.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Angående lekasjen,, før du plukker ut vinduet. Skru ut skruene som holder håndrrekkkene på hyttetaket. Fyll hulla med sika el. liknende og skru på plass igjen. Se om lekasjen forsvinner. Selv opplevd i en Nidelv 24 75 mod.

Etter å ha våknet av drypp, drypp i panna. :headbang: Demonterte jeg alle frontvinduene, rengjorde og på med ny pakningsstoff. Første regnvær, drypp drypp :headbang: :headbang: :headbang: . Fant da ut at det var en lekasje i ett skurehull til håndrekka og vannet rant på takplata fulgte vinduslista ned og rett i panna mi. :giggle:

Arbeidstid.

Skruene ut inn 15 minutter.

Demontering/montering vinduene en drøy arbeidsdag.

 

 

Hehe :)

Skal huske på det om båten blir min, takk for tipset :)

Link to post
Share on other sites

 

Ja det var jaggu en stiv pris... men kan vel ta båten på land for å sjekke litt om jeg bestemmer meg for den.. kan jeg få den helt ok for 10 000kr så bør vel det vere bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...