sofa Startet 28.April.2011 Del på Facebook Startet 28.April.2011 Hei Fra tid til annen så dukker det opp spørsmål om støyisolerngs platene til firma xxxx er gode og så kommer det forslag om en slags guffe som males på. Er det noen som har gjort en objektiv test av virkninggraden på diverse plater og smurning.Er klar over at støy ikke er det enkleste å isolere bort i en båt, men det er et intrisangt tema Sitér dette innlegget Link to post
Litle knabben Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 intrisangt tema, vett eg ingenting om. Ligavel er det vel slik at tunge materialer isolerer bedre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 det kommer vel an på hvilken frekvens du ønsker å fjerne ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 For veldig mange år siden var det en test, der kom Porolon med folie best ut. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Flammedempning og liten røykutvikling er viktige egenskaper. For å absorbere flere lydfrekvenser må det være blanding av lette (porøse) og tyngre materialer. Lydmessig er ikke en plan overflate ideell, men kan være praktisk i montering og bruk. På billige matter løsner aluminiumsfolien tidligere. I prinsippet gir eggekartong-lignende dempningsmaterialer best lyddempning fordi formen bryter lydbølgene. Dette brukes f.eks i høyttalere. Et eks er Gisatex RG35 Multi-Nopp, som er laget for båt og som er innsatt med brannhemmende kjemikalier. Koster ca 35 Euro for en kvadratmeter som er 6 cm tykk. De produseres i Tyskland og Watski hadde dem i fjor under navnet Multinopp. Vet ikke om de har det i år. Bruk gode pakninger mellom motorromslokk og skrog. Biltema har noe lignende, men mest sannsynlig med svakere egenskaper. Mye lyd kan dempes ved vibrasjonsdempning av motorromslokk hvis det er "grov" motor som dieselmotor. Da kan du bruke asfaltmatter eller helst butylmatter eller mer avanserte plater som f.eks Vibroplast. Se også her: https://baatplassen.no/i/topic/72212-tips-til-lydisolering-av-motor/ Litt mer generell info: http://www.sounddeadenershowdown.com Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Eg lurer på å bytte min isolasjon for å få bedre demping. Eg har lurt på å legge først eit lag med 30mm matter, og så lime på eit lag nitrilgummi i 2 eller 3mm, og så eit nytt lag med 20 mm matter. Kan det ha noe hensikt med slik gummi? mykje jobb å legge 3 lag når en må hange på hodet rundt motor... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunnis Svart 22.Januar.2019 Del på Facebook Svart 22.Januar.2019 Tar opp igjen denne tråden da jeg skal forbedre lydisolering av motorrommet i min Princess P40. Startet oppgradering ifjor vinter og monterte nye lukepakninger og nytt underlagsteppe samt teppe i kabin. Det ble stor forbedring, men de originale støydempningsmattene inne i motorrommet dekker ikke 100% arealer av luker og skott. Ønsker å bytte lukeisolasjon og forbedre også skottisolasjon. Har i tidligere prosjekter brukt Dynamat bituben samt maritim sine plater og synes den kombinasjonen har vært god, men har litt tro på type alà eggekartong / Gisatex. Er det noen som har erfaring med Gisatex / Multinopp? Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Jannmar Svart 22.Januar.2019 Del på Facebook Svart 22.Januar.2019 (redigert) Et viktig poeng når det gjelder lydisolering er at alle åpninger mellom støykilde og det "rommet" som skal bli stille er lufttette. Selv den minste åpning øker støyen betraktelig. Dette gjelder luftlyd, det vil si lyd som forplanter seg gjennom luften. For å dempe luftlyden i det rommet hvor støykilden er plassert, dvs. motorrommet, er det om å gjøre å benytte et materiale som absorberer lyden så godt som mulig, og har en så stor overflate som mulig (ala eggekartong). Når det gjelder vibrasjonslyd, som forplanter seg gjennom vibrerende flater, må man ty til tunge plater, som feks. de tunge asfaltplatene som brukes til isolering av karosseriet i bil. Jeg vet ikke hvilke leverandørers isolasjonsmaterialer som funker best, men dette er i alle fall noen av prinsippene når det gjelder lydisolering. Redigert 22.Januar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 22.Januar.2019 Del på Facebook Svart 22.Januar.2019 Hei, prøver med et spørsmål som er relevant i tråden håper jeg. Slike asfaltmatter eller butylmatter er det noen som vet hvor dette kan kjøpes på rull? ca. 3 mm. tykk. Maaange har i esker med små mål og tape på bakside, men sliter å finne dette på rull som kan legges på gulv uten lim/tape på bakside. Har dette selv i båten, men de sprekker opp etter en del år. Håper på svar Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 22.Januar.2019 Del på Facebook Svart 22.Januar.2019 Hei, angående butylmatter så har jeg ikke erfaring med forskjellige produsenter annet enn Dynamat som jeg har brukt i et par biler. Tok i de tilfellene ikke sjansen på at jeg skulle risikere å irritere meg over at resultatet ikke ble tilfredstillende så gikk for Dynamat som er et anerkjent produkt. Kostet litt mer, men har gode erfaringer med de. Kjøpte på rull og kappet med tapetkniv. Kjøpte på Fort Knox i Drammen (lokalt), men de har på de aller fleste bilstereo butikker. Har forøvrig ikke erfaring med produkter ala "eggekartong" utførelse, men tror nok de absorberer lyd bedre enn alternativene med "flate" plater. Men er litt usikker på om den typen kan trekke til seg oljedamp og etter hvert begynne å smuldre opp. I tillegg ser jeg for meg at det blir vanskelig å unngå at de blir våte når man vasker motorrommet. Tenker derfor jeg bruker Dynamat som underlag på skott med Porolon lydfelleskum utenpå og tape over alle skjøter/kanter. I himling/motorromsplater så vurderer jeg derimot Gisatex/Multinopp. Har også Onan generator i båten og der blir det Gisatex/Multinopp istedet for de originale lydplatene da jeg ønsker enda bedre støyisolering av den også.. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Januar.2019 Del på Facebook Svart 22.Januar.2019 (redigert) Brukte i motorrummet eitt lag med desse platene på alle sidevegger og to lag i himling. Bygde inn gode lydfeller for alle luftinntaka og so hydradrive på akslingen. Og til slutt skikkeleg lukepakkningar (kjøpt hos Hartveit). Kunne og ha brukt tunge butylmatter på større flater i tillegg, men gjorde det ikkje. Sikkert litt å vinne der og. Om det vart bra? Har ikkje fått samanlikna med nokon som har gjort mindre av det. So kor bra det vart veit eg ikkje, men etter alt dette stryret burde det det. Men godt nok blir det aldri. Motordur er ein uting på sjøen, men båtfabrikantar flest gjer for lite ut av det. Ein av grunnane, ved sida av kostnaden er og sjølvsagt vekta. Redigert 22.Januar.2019 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.