Jump to content

Jippi Nå har vi kjøpt "ny" båt, Viksund 27 columbi fra 1973


glalaksen

Recommended Posts

Var en tur i byen i ettermiddag med min kjære fru og våre to arvinger og så på båt. Det resulterte i avtale og nå gjenstår det bare å sjekke for heftelser og overføre pengene.

 

Vi kjøpte en viksund columbie på 27 fot. Fra 1973

 

Motoren er fra 1993 og en yanmar på 38-42 HK og så har den sluregir- Vet ikke mer enn det. Var en kar som sto og trippet på kaia og ville kjøpe den så vi slo til med en gang selv om vi var enige om å ikke bestemme oss før vi hadde diskutert på tomanshånd. men når fruen står og nikker og hvisker at vi må si ja nå så er det vel bare å smi mens jernet er varmt?

 

Der var montert nytt dass med elektrisk pumpe, der var en ny wallas varmer, glemte å se størrelsen ting gikk litt fort. Der var også ny pumpe fra ferskvannstanken. Juksahjulet var også så godt som ubrukt. Et skikkelig ulabrand. ellers fikk vi med alt av kopper og kar, fiskestenger. Et par redningsvester, en halv kilometer skjøteledning, 100 kilo verktøy osv osv.

 

Minusene med båten er som nevnt i en annen trådd noen hakk i propellen, videre så har den ikke vært på land på tre år og vi kan nok invitere på blåskjellaften når vi får den på slip. Forbruksbatteriet var dødt. Der var også en lyskaster som ble styrt elektrisk som ikke ville gå opp og ned, men kun til sidene. Kalesjen var bob bob.

 

 

Prisen 20 000!!!! Det kan vel ikke være så ille. selv om vi kanskje må skifte propell?

Redigert av glalaksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi glemte helt å ta bilder får gjøre det når vi drar og henter den. Siden den har ligget i tre år bør jeg kanskje skifte div filter osv før jeg går den over "salta" (havstykke utenfor Bodø) Lurer også på om den får kjølevann nok under turen siden den er så grodd. Når vi så på den i dag så kommer der ut rikelig med kjølevann, men hva som kan skje under gange er jeg litt usikker på. Der er visstnok en alarm som sier fra hvis båten blir for varm. Så ikke noe temperaturmåler.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke langt unna. Burde vel kanskje tappe av dette og få på noe nytt?

 

Tenkte også å ta ut tanken for grundig rengjøring siden når jeg fikk den hjem. jeg bommet stygt på dette når jeg hentet gammelbåten. Da sto vi og pumpet manuelt på motoren for å gi den nok suppe til å holde oss gående mens bølgene slo over båten. Var ikke mye høy i hatten da nei.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med skikkelig båt! Og så til den prisen da, det er jo gitt bort! 3 år diesel er ikke noe å bekymre seg for, men dritt i tanken er litt verre. Men å få tanken ut uten å ta ut motoren ført er neppe mulig, detvar det i alle fall ikke hos meg. Trøsten er at tanken har jur under med tappekran, så eventuelt vann og uhumskheter kan tappes ut der. Jeg rengjorde min tank da jeg skiftet motor, og fikk vel ut en liten kopp med svart grums. Alt i alt ikke ille på tredve år, synes jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grattis ja :thumbsup:

Index nevner det han, 3 år diesel er ingen problem. Bare tapp av under tank. Er du redd for dritt i diesel, så ta med "in-line" filter o sett innpå. Feks racor med glass i bunnen slik at du kan se skitten. Og skifte filter uten verktøy på 20 sekunder :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Føler meg rimelig heldig ja, det ligger en lik båt men 74 modell og med en eldre perkins tilsalgs ca 20 meter unna denne vi kjøpte. Den skal de ha 99 000 for. Lå ute på nett i hele fjor og i lokalavisa for 100 000 så nå har de moderert prisen. :thumbsup:

 

Skal sies at den til 99 000 har nok mer utstyr.

 

Både diesel og vanntank ser ut som et lite oljefat. Kommer ikke til å ta ut motor for rengjøring, men har lurt litt på om jeg kan bruke avløpsåpneren til høytrykksspyleren (slange med dyse) til å vaske tanken. Hat tenkt å gjøre det på båten vi har fra før før salg. Der er tanken støpt fast i båten og har flere kammer og full av grums. Vil at det skal være i orden før salg så slipper kjøper å risikere å drive på land i stiv kuling når de henter båten. Det var ikke noe gøy.

 

Har dere link til et inline filter?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har sylindriske tanker så kan det faktisk tenkes at du får dem ut uten å ta ut motoren først. Jeg har 140 liters dieseltank, og denne er så stor at den er et lite hel.... å få ut selv med motoren ute. Vanntanken tror jeg kanskje at jeg ville ha klart å få ut med motoren i, tror den er rundt 80 liter. Hvis din tank er mindre, er det desto lettere. Din motor er også betydelig mindre enn min, så bare det vil jo kunne gjøre jobben enklere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker sp mye for alle gratulasjoner, Vi er veldig godt fornøyd med kjøpet så langt. Har ikke fått den hjem enda.

 

Tankene er sylindriske og sikkert ikke mer enn 80 liter. får prøve at ta dem ut og for tetting og rengjøring.

 

Rogeri Han vi kjøpte den hos har brukt den noen få turer mellom Bodø og Arnøya hvor han har "heimhusan" etter foreldrene. Vi bor på Inndyr, men har kun en lånt båtplass i Storvika. Lurer litt på å få lagd meg en svai fortøyning i Nordvågen. Husker jeg ikke feil er vel du ganske godt kjent i området?

Link to post
Share on other sites

Noen bilder. Satt den på land for å se om kjølevansinntaket var tett og om den ellers var mye grodd. Det var den egentlig ikke til å ha ligget ute i tre år.

 

 

 

07052011_169.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12750/07052011_165.jpg

 

07052011_149.jpg

 

 

07052011_152.jpg

 

 

07052011_153.jpg

 

 

 

PS! Hvis det er noen der ute som mener den flotte caravellen vår er vegvesengul så er det feil. Den er nemlig porschegul. så det så.

Link to post
Share on other sites

jaja De her søringan :tongue: (sagt i beste mening og ikke for å provosere noen)

 

Rett bak meg når jeg har tatt bildene er der en lang kai like ved gjestebryggen. Der har det ofte hengt en og annen turist. Det skjer sikkert mange plasser og fort gjort å glemme av forskjellen på tidevann i nord kontra sør. Det som er litt gøy er at når disse har blitt knipset og kommet i avisa så ser man klart og tydelig vinmonopolet ovenfor kaia. Polet er nå flyttet og det er ikke legre like gøy å få dem i avisa, men de henger nå der innimellom.

 

Å sette båten tørt var nok mer vanlig før i tiden. Der er en plass ved tanta mi i Saltstraumen der berget går loddrett ned på en flat sand. Der var det vanlig å stte opp skøytene før i tiden.

 

Jeg brukte vel 14 timer på dette og hadde kanskje en drøy time med skraping og skifting av sink. Ble mye venting. Skal ha den på slipp hjemme å høytrykksvaske å bunnsmøre. Må bare få solgt unna båten vi hadde fra før først.

Link to post
Share on other sites

Artig å se en annen Columbi med samme farge som min, det er faktisk første gang! De fleste er gule, noen få er beige og enda færre blå og grønne. Men den der rødoransje begynte jeg faktisk å lure på om jeg var alene om. Men nå er vi i alle fall to...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...