Jump to content

Jippi Nå har vi kjøpt "ny" båt, Viksund 27 columbi fra 1973


glalaksen

Recommended Posts

Det går an, men siden den likevel er malt før er det sikkert like greit å matte den ned og male den på ny med en korthåret rulle. Jeg har 10 bokser med Fregattblå Jotun 2 komp. liggende til min etter fjorårets salg på Jotun produkter, men kunne egentlig helst tenke meg et nytt strøk i originalfargen. Problemet er å finne noe som ligner, båtmaling leveres jo kun i standardfarger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker så mye for gratulasjoner. Vi er veldig fornøyde og dette ble nok en handel der kjøper er mer fornøyd enn selger. (har lært at en god handel er når begge er sånn passe fornøyd)

 

Selger kom ned når jeg satt den på land og så at den ikke var noe særlig grodd og at hakkene på propellen var minimale (jakhelln båt i Bodø hadde fortalt han at den propellen var det ikke noe å gjøre med og måtte byttes, propellen skulle de ha 5-6000,- for i 2009 Arbeidet kom i tilegg)så angret han nok litt på prisen. Det hjalp visst heller ikke at mange hadde ringt og fortalt han at det var alt for billig.

 

Sa til han at han hadde gjort oss veldig glade og at han fikk se på det som litt veldedighet. Sa også at han sikkert hadde mye mer penger enn oss. og det svarte han bekreftende på :tongue:

 

 

Det største hakket i propellen. Er vel ikke så ille det vel?

07052011_167.jpg

 

 

Vi kommer nok ikke til å gjøre noe med fargen i år.

 

Vi var å tømte båten for alt som fulgte med, og det var en del ombord i den kan man si. Der ligger igjen en god del kilo verktøy ombord, er par dregger med kjetting og tau, diverse fiskeutstyr, inkludert juksahjul og havfiskestang. Alt av kjøkkenutstyr og tekstiler er tatt med hjem for vasking. Det lukter veldig innestengt kjeller i båten og det blir en dag med skikkelig rundvask som vi håper kan hjelpe på dette. Alt av ventiler og begge lukene står åpne for å lufte ut.

 

Litt av det som var i båten

07052011_karen_mobil_069.jpg

 

Skal si fra når vi er på inndyr med den. Tenkte vi skulle få oss ei fortøyning i Nordvågen, så slipper vi å bruke halve dagen fra Storvika.

Link to post
Share on other sites

Inni skapene var det selvfølgelig glassfiber men i bunnen av skapene i benken er det betong. Lurer på hva slags maling vi kan bruke inni dem får å få dem enklere å holde rene.

 

Lurer også på om ikke all denne betongen samler fukt?

 

Det er laget en luke i dørken på båten, utenfor dassdøra. Når jeg åpnet denne fløt det av vann oppå betongen. Det smakte ikke salt og må vel da stamme fra kondens? Vil dette gi mye vann i betongen? som igjen vil ligge og lukte.

 

Synspunkter???

Link to post
Share on other sites

Få ut vannet, la det tørke og finn ut hvor det kommer fra. Kondens er det neppe, det kommer nok heller fra en lekkasje et sted siden du også har "kjellerlukt" i båten. Sjekk rundt alle vinduer for lekkasjer, og sjekk spesielt rundt dreggluka forut. Hos meg er det her støpt inn en 2x4" langskips som er kuttet for å få plass til dreggluka. Mellom treverket og plasten hadde jeg en lekkasje som gjorde lugaren i baugen heller fuktig. Vannet trenger inn her og trekker ned langs takplatene. Jeg løste problemet ved å demontere luka, tette sprekker med Sikaflex og montere den igjen med Sikaflex mellom luke og skrog. Resultat: En helt tett båt. Ikke ille det!

 

For å få ut mugglukten av putene så brukte jeg en tepperenser med Hagerty teppeshampo. Tre ganger med shampo og to ganger med rent vann. All mugglukt forsvant, og putene ble rene og pene! Anbefales!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvor har du dreggluka? Kan ikke huske noe slikt fra vår båt

 

Har du bilde?

 

Det fløt vann i skapet under vasken også, tenkte det var lekkasje inni der, men så ikke noe vann når jeg åpnet kranen. Vi finner nok noe når vi begynner å lete. Den er jo tross alt nesten 40 år gammel :thumbsup:

 

Det vannet under dørken har vært et problem lenge. Der er nemlig montert inn en handpumpe på do som er beregnet på å få opp dette vannet. Og den pumpa er ikke av nyere dato.

 

Vi tenkte å få kjøpt noe møbelrens, men da må vi inn til Bodøbyen vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Der er nemlig montert inn en handpumpe på do som er beregnet på å få opp dette vannet. Og den pumpa er ikke av nyere dato.

 

Hos meg er det en originalmontert Skulstad messingpumpe i benken inntil toalettveggen. Denne har slange ned til bunnen av kjølen, dvs under betongen. Er det en sånn du også har?

 

Jeg har aldri klart å få ut en dråpe vann gjennom denne, så hos meg er det tørt i kjølen . Men betongen er dekket av innerliner overalt i min (1978 modell) så da er det litt vanskelig å sammenligne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror ikke båtene er helt like Index, du har jo ny båt, vår er fra 1973.

 

Tror ikke vi har noen dreggluke.

 

Pumpa på doen vår er nok nyere enn båten og ettermontert, den har en slange som er skråskjert og ligger oppå betongen under dekk. Sånn ca utenfor do døra. Fikk ikke opp noe serlig med denne så jeg åpnet en luke i gulvet ca 20*20 cm og tørket det ut med en fille. Ble vel 5-6 liter totalt.

 

Hva er innerliner?

Link to post
Share on other sites

Bilo jeg regner med du legger inn et godt bud?

 

Bakstørn: har ikke sett noe bilde av båten din her inne enda :smiley: Er den den som lå til salgs nede på Halsa du har kjøpt? Den som først lå ute til 250`og seinere 200`?

 

Gleder oss veldig til sommeren her, og kjenner at jeg heller vil fikse på nybåten enn gammelbåten.

Link to post
Share on other sites

ok den har ikke jeg fått med meg, men så er de jo litt over budsjettet vårt. Regner med at den kommer en egen tråd så vi får se den?

 

Var jo egentlig ikke meningen å kjøpe båt i år også, men så dukket jo denne opp og prisen var jo grei :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...