Jump to content

Montere dieselpumpe på VP30A


Palbryn

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har demontert mye av motoren og fått juster dieselpumpa.

Nå skal alt monteres i sammen igjen og får alt skal stemme med riktig montering

av dieselpumpa så må stempelet stå på topp sylinder nr.? Har funne merket på dieselpumpa

men finner ikke hvor merkene er på motoren.

 

Finjusteringen får fagfolk ta seg av.

Finnes det noen dokumentasjon om dette er på forumet?

 

Er det noen som har deler til VP30A og 290DP som er brukbart.

Alt er ikke klart ennå, så det er mulig dere har noe billig :thumbsup:

Er ikke akkurat billig deler :eek:

Redigert av Palbryn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det ligger noe info her i dokumentarkivet på 31/41 osv.(Diesel og smøresystem:)

men jeg er ikke sikker på om det dekker det jeg spør om.

 

Sitat: Montera verktyg 884 895 i svänghjulskåpan. Vrid motorn

i rotationsriktningen tills verktygets tapp låser

svänghjulet.

 

Er det nok å gjøre dette, eller må det dreies mer på motoren før montering av pumpen?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener jeg har beskrevet prosedyren ved forskjellige anledninger, og fant dette i farta som vel burde dekke også 30-motoren. Fortenning

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke motoren, men vanlig at sylinder nr. 1 brukes for innstillingen, og det er som regel den fremste. Dette verktøyet antar jeg er en bolt som settes på et hull i svinghjulskåpa og bolten skal entre inn i et tilsvarende hull i selve svinghjulet. Da er sylinder nr 1 i kompresjon, men den kan også være på topp i utblåsningstakten. Greieste måte og finne ut av det kan være og ta av toppdeksel slik at vippetøyet blir synlig. Du ser når begge ventiler på sylinder nr. 1 er lukket, da er den i kompresjon. Er en ventil åpen når bolt låses i svinghjulet må du dreie motor en runde til.

Det beste er og dreie en runde og to slik at du er sikker på at den er i kompresjonstakten.

 

Istedet for og ta av toppdeksel kan du ta ut dysa og kjenne når sylinder nr 1 er i kompresjon.

 

Når motor er låst med bolten(verktøyet) i riktig posisjon er der sikkert et lokk på pumpa som skal av. Da skal det være et merke på pumpas roterende aksel som skal stemme overett med et fast merke inne i pumpa. Pumpa tres på plass og dreies til disse stemmer over ett, pumpa skrus fast og lokkes settes på. Så lages det nye utvendige over ett merker.

 

Det er godt mulig du kan hoppe over de innvendige merkene, for jeg tror det er bare første gangen pumpa blir montert man gjør dette. Er ikke sikker på det.

 

Da er det bare og sette pumpa på og dreie den til de utvendige merkene stemmer over ett, og skru fast. Da slipper du og åpne pumpa. Men jeg ville hørt med de som overhalte pumpa om det er godt nok og bare følge de gamle utvendige merkene, eller om det må mere til.

 

Ja, her var rem før meg, og sikkert med en langt mer riktig og mer utfyllende forklaring hva angår din motor. Likevel kan det hende du har nytte av det jeg skrev, så jeg lar det stå. Det jeg har skrevet gjelder for eldre motorer med fordelerpumpe.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merk at det er forskjell på 30 og 31 motor. Det er et deksel over svinghjulet som har en anvisning for tenningstidspunktet for sylinder 1. Det skal stemme overens med pumpen. Forøvrig kan du bruke metoden til Rem.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...