Jump to content

Teakdekkbilder, produkter og behandling.


Eureka

Recommended Posts

Tenkte vi kunne lage en tråd hvor vi legger ut bilder av teakdekkene våres, fortelle om hvilke (eventuelle) produkter/ merker som er brukt og hvilke behandlingsprosedyrer vi har. Bilder underveis i behandling er gull verdt, før/etter. Beskrive av alder/ historikk på dekket, om det er skittent, gammelt, utslitt, grønske, grått etc etc.

Det essensielle her er å legge ut bilder.

 

Jeg synes det ofte har lite for seg å diskutere hva man synes er bra/ best dersom andre ikke får se resultatet. Derfor oppfordrer jeg folk til å knipse noen foto og legge dem ut.

Får vi til en innholdsrik tråd med mange ulike teakdekk og tilstander, så kan dette være til god hjelp for de som for eksempel har kjøpt seg "ny" brukt båt og lurer på hvordan de skal gripe teaken fatt og hvilket resultat man kan forvente seg av de ulike behandingsmåtene.

Link to post
Share on other sites

Så da begynner jeg med mitt eget teakdekk:

Alder: 2007

Produkter: International teak restorer og International Teak oil. 2 strøk.

 

Behandlingshistorikk: Utvendig teak var grått og skittent da båten ble overtatt fra forhandler i 2009. Lite grønske. Vasket da med grønnsåpe, svamp og børste, pusset lett med sandpapir og vasket på nytt. Påførte International teak restorer, skylte av og oljet 2 strøk.

 

I fjor og i år har dekket blitt grønnsåpevasket, lett børsting og brukt teak resorer og oljet.

Her er bilde av dollbord underveis i påføringen av olje.

24.04.2011_002.jpg

 

Badeplattform etter to strøk olje:

23.04.2011_015.jpg

 

Behandling gjennom sesongen er stort sett kjapp spyling med rent vann, særlig på badeplattform da den blir våt av salvann på tur. Har dusj bak, så det er raskt å spyle over når man forlater båten ved brygga. Fyker over teaken på dollbord med mildt såpevann og langkosten når jeg vasker skroget, spyler deretter.

Jeg har til nå ikke behandlet teaken med ny olje gjennom sesongen.

Forøvrig er jeg ekstra nøye med å behandle gelcoat som er helt inntil teaken med wax eller annet smussavvisende middel siden det er mye vann som renner langs her. Da blir det lettere å holde dette rent.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tråden er ikke ment som en "show off" på hvor flink man er/ hvor bra man får det til, men mere en kilde til kunnskap, informasjon og dokumentasjon med bilder, så alle kan med selvsyn vurdere metoder og resultatet, for deretter selv å benytte seg av metoden som passer best for ens eget teakdekke.

Link to post
Share on other sites

Båten er 2004-modell. Syntes badeplattformen var stygg, så jeg behandlet den med Respect Deep Cleaner No 1 og Respect Deck Cleaner No 2. Oljet så med Hempel teakolje. Syntes det ble OK, og det har holdt seg bra. For å vedlikeholde legger jeg et strøk olje 2-3 ganger i løpet av sesongen:

 

Før behandling:

10.jpg

 

Etter behandling:

11.jpg

 

Etter 2 strøk teakolje:

12.jpg

Link to post
Share on other sites

Et godt råd til alle er å behandle dekket årlig med Boracol. Dette er som vann i konsistens og hindrer at dekket blir mottakelig for mose, grønske og andre ulumskheter. Endel av dekkene ombord i Astor er behandlet med rå linolje som ikke innehilder terpentin eller andre midler som skader natene. Og pent er det også. Blir ikke glatt vintetstid. Helt som å bevege seg på et u ehandlet dekk. Lett å stelle med en fille i ny og ned med rå linolje på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

FredrikW, imponerende pent resultat du fikk. Var dekket helt fritt for olje da du begynte å rense? når ble det oljet sist? Kun renseprodukt eller ble det skrubbing også? pussepapir? Knallbra!

 

Astor, fint om du deler et bilde eller to med oss så vi ser farge og resultat med din anbefalte behandling.

Link to post
Share on other sites

Teaken ble lakket av forrige eier da båten var ny i 2004, og det var mye lakkrester da jeg renset i 2008. Både på teak og gelcoat :crazy: Jeg la på Respect rense-guffa, ventet et kvarter eller så, og skrubbet forsiktig med en neglbørste. Resultatet ble ren og glatt teak, men fortsatt grå i fargen. Brukte Respect Deck Cleaner No 2 for å bleke teaken, og da ble den seende helt ny ut. Den Hempelolja jeg brukte gir ganske mørkt resultat. Hvis man vil ha lys men oljet teak kan man visstnok blande ut teaklolja.

Link to post
Share on other sites

Astor, sier du at man ikke skal bruke teakolje på dekk med nater? Har ikke alle teakdekk nater da?

 

-venter i spenning på bilde av teak behandlet med rå linolje :)

 

Ser at over 300 har lest denne tråden til nå og 29 har stemt. Så da satser jeg på at det kommer en drøss av bidrag i morgen etter at "alle sammen" har fotografert teakdekket sitt som de har kosa og stelt med under vårpussen. :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

før og etteretter, vi brukte 120 papir, så 180, og altfor mange timer. Til slutt 2 lag epifanes teak olje, så tørket over med polerduk.

 

Desverre er jo nå da badeplattformen fineste... men er ok finish på det som har vært dekket av kalesje, vurderer teak restorer neste år, pusse er en idiotisk kip og langtekkelig jobb viste det seg.

 

En venn kjørte restorer på sin nimbus 300R, skal se om han får lastet opp noe, ble bra.

 

DSC01970.JPG

DSC01974.JPG

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan bli en interessant tråd, men min oppmoding er. At man følger dette opp videre, hvordan dette ser ut neste år.

Når man har treverk på et tett underlag, vil treet kun "puste" oppover.

Jeg har sett mange har brukt olje/lakk osv., men dette har knapt vart første sesongen før det begynner å skalle av. Og så er det å slipe på nytt neste sesong.

Håper noen kommer opp med noe nytt som varer lenger enn første sesongen.

 

Skeptisk!

Link to post
Share on other sites

Min badeplattform har holdt seg meget bra i tre sesonger. Mot slutten av 2010-sesongen så teaken omtrent ut som på bildet over (som er tatt våren 2008 rett etter bruk av teakrestorer og to-tre strøk olje). Men jeg har vel å merke vært nøye med å legge et nytt strøk olje hver gang teaken har begynt å se tørr ut. Det har blitt 2-3 nye strøk olje hver sesong. Med så lite teak som jeg har på båten vil det si 8-10 minutter med olje-jobb hver gang.

Link to post
Share on other sites

Takker for bidraget anderb. Så i en annen tråd du hadde at dere jobbet godt med teaken :) Vil det si at du i stor grad pusset og ikke skrubbet noe særlig?

 

Kjøpte båten i høst, så hva som er gjort før er usikkert, men vi vasket grundig før vi begynte pussingen, ble tipset om at pussing trolig ville være mildere og ta mindre av teaken, enn kjemisk pussing(restorer).

 

Gikk myeeee sandpapir, og alle 3 av oss hadde blemmer på fingrene... ;)

 

planen nå er skrubbing med grønsåpe ukentlig, og etteroljing månedlig, den står jo utsatt for elementene bak der utenfor dekke av havnepresenningen, kan bli spennende om alle legger opp "oppfølgningsinnleg" ved senere anledning.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er forresten den beste metoden å bruke når man oljer teak? Pensel? Rulle? Svamp? En tøyfille som ikke loer? Jeg har foreløpig bare brukt pensel, men syntes da at det veldig lett spruter olje ut på gelcoaten.

Bruker kun filler.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Denne bruker jeg. Min ble kjøpt i 3pk på BT til rundt 30 kr. Gir høy presisjon, lite søl, jevn fordeling. Som du ser av bildet er den fin å bruke for å olje kantene uten søl på gelcoat, slik som en kost med bust gir. Merk at jeg først pollerer og vokser gelcoat nært inntil teaken, som senere sørger for at smuss lett lar seg vaske bort.

 

23.04.2011_012.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei! i mangel av teak har jeg laget et motorlokk av eikestaver, høvlet og splittet til noe gammelt gulv jeg fant på jobben, det blei feiende flott med natemasse fra biltema og et tynt svampestrøk teakbeis.......... så var det tid for lakk, biltema`s uretanalkyd (ellerno) lakk blank og fin den, men den tørker ikke i natene! nå har det ligget i 14 dager og natene er fortsatt klissete! hvorfor!????????????? på treverket er det tørt og fint........ noen som vet??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...