Jump to content

Teakdekkbilder, produkter og behandling.


Eureka

Recommended Posts

Jeg håper Astor denne gangen tar feil, jeg har brukt owatrol sin teakolje i 3 sesonger nå på mitt beskjedne overbygg a' la liten regnskog med nater. Natene er der fremdeles :-)

 

Mvh

Pjolter

 

Jeg skriver det båtbyggeren på Trebåten på Nesset sier. Kaldpresset rå linolje er tingen. Bruker dette å¨det bløir pent og blankt samt at det ikke er glatt m,er enn det grå dekket blir. Skal få tatt endel biolder nå i helgen. For meg må folk brukle akkurat hva de vil men jeg følger rådet til en dyktig fagmann. Til det er nytt dekk alt for kostbart.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært eier av tre båter med teak i cockiten har jeg kommet til følgende. Oljebehandling er fint i tre uker men gir et mørkt dekk over tid og det er ikke muligt å få det lyst igjen. En taper også noe av antisklieffekten. Sterk såpe redusere det naturlige fettet i treverket og kan kan sette ned levetiden av treverket. Jeg har diskutert dette med en svensk kamerat som fremdeles har et fint 20 år gammelt dekk på sin Forgus 37. Han har bruk kun svake rengjøringsmidler og vann for rengjøring. Han mener at skal en ha fin teak uten å tenke på sklisikkerhet er et det kun høyglans lakk av beste kvalitet som gjelder med ørten strøk hver vår. Men det er sikkert like mange meninger om dette som antall teakdekk, men oljer, syrer og sterk såpe kommer ikke på mitt dekk.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter å ha konfrontert med båtbygger skal man være forsiktig med å bruke teakolje på dekk med nater da tilsetninger i teakoljen kan løse opp natene.

Et alternativ er da rå linolje. (Blir ikke glatt)

 

 

Har noen prøvd Kinesisk Treolje på teakdekk? Sånn rent teoretisk synes det å være ypperlig ettersom det er en helt naturlig olje....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prøvde trikset til FredrikW på badeplattformene (egentlig badebrødfjølene....) i dag. Resultatet ble som bildene i innlegg 5. Helt rått! Jeg har båt som er 12 år gammel og det er neppe gjordt noe med teaken de siste årene. Var helt grå og tørr. Nå er "brødfjølene" lyse og fine og venter på olje.

 

Skal se om jeg får lagt ut noen før og etter bilder når jeg tar resten av teaken. Dette var gøy.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...