Jump to content

hvilken myndighet har havneoppsynsmann til å nekte enkeltfartøyer?


andersb

Recommended Posts

det skal tolkes slik at om du kjører vannscooter som er produsert i et annet land enn EØS/EU land så er det brudd på norsk lov uansett og skal straffes ihht loven. Om du derimot kjører scooter som er produert i EU/EØS så er det brudd på norsk lov, men straff skal ikke ilegges før EØS domstolen endelig har avgjort om norsk lov bryter EØS/EU lov - som er

overordnet norsk lov. Det handler om EUs prinsipp om fri flyt av varer innenfor unionen.

 

Siste setning betyr at dersom du bryter annen regel/lov på vannscooter skal dette straffes uansett hva slags farkost du kjører (feks er det ikke amnesti for å kjøre en EU produsert vannscooter i 30 knop i 5 knop sone eller innenfor badebøyer)

 

Det kan tillegges at norge, sverige og danmark pusler med de samme lovmessige problemer. Også i disse landene forsøker byråkrater og ivrige politikere å hindre bruk at dette i visse tilfeller praktiske fartøyet. Poenget er vel å hindre uvettig bruk slik som beskrevet over her - i den tro at lover kan hindre uvettig bruk uten at det er nødvendig med et effektivt kontrollsystem (dvs politi på vannet) :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

 

Neste er vel at man kan holde en ispinne i luften med en 10cm lang tråd og kalle en slik båt for en seilbåt med de "rettigheter" det medfører, og ikke minst plikt tilk å ha kula oppe ved motorbruk!

 

Vel, ut fra en sak som var i Verdal tingrett for et par år siden, hvor to stykker som kjørte vannscooter ble frikjent, så kom det frem en del interessante betraktninger fra rettens mindretall.

 

Skulle jeg bruke disse punktene på min båt, så ville jeg endt opp med å konkludere med at jeg ikke har båt...

Punktene som taler mot at jeg har en båt, er at man ikke kan fiske fra "farkosten", man står - ikke sitter, det er ingen reling, begrenset bagasjeplass og jeg kommer dårlig ut i en avveining av forurensnings- og miljøhensyn mot nyttehensyn(!).

Punktene som taler for at jeg kjører en båt er farkosten har ratt og propell, samt det er mulig frakte 3 personer + fører.

 

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it might be a duck or not? :giggle:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Jo flere båter og "leketøy" det blir på vannet, desto større er behovet for å innføre lover som regulerer bruk.

 

Når mange nok begynner med hurtiggående båter med ett inferno av lyd, kommer det nok krav om at fri eksos blir forbudt og at fartssonene med lav hastighet vil bli utvidet.

Det er jo lett å forstå hvorfor ting blir forbudt.

Dessverre er det i den senere tid blitt alt for mange "egoister" som ferdes på sjøen, og mangler totalt sunt bondevett.

Disse "egoistene" tenker kun "meg meg mitt mitt" og ofte "driter" de i alle andre.

Tenk en flott sommerkveld, det er stille og varmt. Ja rett og slett en nytelse å være på vannet, og det er fullt av båter ute.

Da kommer "Egoisten"meg meg mitt mitt" i sitt løpsuhyre med fri eksos og ett inferno av lyd.(egoisten er hvem som helst, låner bare litt tekst fra andersb)

 

Hvilken rett mener "Egoisten" det er at få personer skal støye og bråke for flertallet som hygger seg? Dette går under uvettig bruk av farkost og det er jo nettopp derfor blandt annet at vannscooter er blitt forbudt.

For min del kunne det også kommme en lov mot støyforurensning. Stereoanlegg med høyt volum og kraftige basshøyttalere er virkelig flott å høre på om kvelden i en utehavn. Du får jo med deg rytmen fra mange kilometers avstand. Ikke mye sunt bondevett her eller.

 

Paradokset er at om alle tok hensyn til hverandre, ja så trengte man ikke alle disse lovene og reglene som har kommet. Men dessverre så er vi ikke der!!

 

Kanskje litt utenfor tråden men relevant nok synes jeg.

Håper vi alle får en fantastisk sommer.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Alle båter brukt av privatpersoner er i utgangspunktet leketøy, dette er jo fritiden vår og ingen skal noe viktig, all kjøring er "jolly" slik min farmor fra stavanger ville sagt. Forby enkeltbåter, blir som å forby porsche, ferrari, r sykler osv på vei. Man får heller fokusere på den uvettige bruken og ta enkelt personene.

 

Å påstå at flere båter på vannet blir flere leketøy er også tull, slik har det vært i alle år, du kan se tilbake til starten av 1900 tallet, spesielt i usa var dette stort, men vi finner mange eksempler på ekstremt velformede norske motorbåter med det som da var veldig store motorer og høy effekt.

 

At vannleken min bråker er ikke realitet, selv dieselbåten min har høyere tomgangsstøy, støy i fart, og støy i toppfart, all eksos kjører gjennom flere kammere, og blandes i jetstrømmen, så det er ett ikke tema, samme er forbruk, der jeg brukte nesten 600liter på tilsvarende kjøring med båten i fjor, bruker vannscootern 60 liter, så argumentene som før var mot de om utslipp og støy er borte. Argumentet om at de kan brukes til uvettig kjøring er jo der, men blir litt urimelig, blir som å si at alle med R1 kun skal få bruke de på bane. Argumentet om at dette kun er en leke faller også på sin egen urimelighet når vi kjørte tur både 2 og 3 i fjor, og jeg kommer fra aker brygge til langesund på 70liters tanken, og de ikke er noen store problemer med å ta oslo > arendal bare man legger inn bensinpause.

 

 

Folk som skriker, buer, viser finger og lignende bare fordi noen har litt bråkete v8'er i båten sin har jeg IKKE sansen for, dårlig sjømannskap og folkeskikk.

 

At lyd bærer på vann er ingen hemmelighet, og man må jo vise hensyn, for min del sitter jeg på hytta og storkoser meg når det er litt liv i fjorden utenfor.

 

Det finnes mye tåpelige forbud i norge, skateboard forbudet er jo ett av de bedre eksemplene her, du var vel en av de som syntes at disse støyende små hjulene med unge pøbler var en uting vidar? At ting blir forbudt, betyr ikke at det er riktig, og ikke at de ikke blir opphevet senere når man kommer til fornuftig, fargetv var forøvrig også bare en prøveordning..

 

Mvh Anders.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Dessverre er det i den senere tid blitt alt for mange "egoister" som ferdes på sjøen, og mangler totalt sunt bondevett.

Disse "egoistene" tenker kun "meg meg mitt mitt" og ofte "driter" de i alle andre.

Tenk en flott sommerkveld, det er stille og varmt. Ja rett og slett en nytelse å være på vannet, og det er fullt av båter ute.

Da kommer "Egoisten"meg meg mitt mitt" i sitt løpsuhyre med fri eksos og ett inferno av lyd.(egoisten er hvem som helst, låner bare litt tekst fra andersb)

 

 

Finnes hytter i skogen å få tak i om man har det så ille på sjøen....

 

 

Hadde man innført max antall db kunne man vel ha elimentert mye støy. Da hadde man vel automatisk gjort noen grep med støydemping?

Link to post
Share on other sites

Jo flere båter og "leketøy" det blir på vannet, desto større er behovet for å innføre lover som regulerer bruk.

 

Når mange nok begynner med hurtiggående båter med ett inferno av lyd, kommer det nok krav om at fri eksos blir forbudt

 

Dessverre er det i den senere tid blitt alt for mange "egoister" som ferdes på sjøen, og mangler totalt sunt bondevett.

Disse "egoistene" tenker kun "meg meg mitt mitt" og ofte "driter" de i alle andre.

Tenk en flott sommerkveld, det er stille og varmt. Ja rett og slett en nytelse å være på vannet, og det er fullt av båter ute.

Da kommer "Egoisten"meg meg mitt mitt" i sitt løpsuhyre med fri eksos og ett inferno av lyd.(egoisten er hvem som helst, låner bare litt tekst fra andersb)

 

Hvilken rett mener "Egoisten" det er at få personer skal støye og bråke for flertallet som hygger seg? Dette går under uvettig bruk av farkost og det er jo nettopp derfor blandt annet at vannscooter er blitt forbudt.

For min del kunne det også kommme en lov mot støyforurensning. Stereoanlegg med høyt volum og kraftige basshøyttalere er virkelig flott å høre på om kvelden i en utehavn. Du får jo med deg rytmen fra mange kilometers avstand. Ikke mye sunt bondevett her eller.

 

Håper vi alle får en fantastisk sommer.

 

Hvem som er egoister kan jo diskuteres, de som "forlanger" at alle skal gjøre det samme som dem selv siden det er så fornuftigt eller miljøvennligt eller de som koser seg og har det litt gøy nå og da mens de smiler og ler sammen med 99% av alle som er på sjøen...

 

 

Nå er det vel strengttatt ikke lov med fri eksos men visse båter har dette, politiet har iallefall stoppet oss og bedt oss switche bryteren til silent nærme land men kjør gjerne bånn gass for fri eksos ute på havet.

 

Hva som er ulyd eller koselyder er veldigt forskjelligt .

 

For meg er seilbåtmaster som uler eller klinger i vinden musikk, fri eksos med v8 ere eller større og er ren musikk på lik linje med en ensylindret fiskeskøyte eller gammel snekke som dunker forbi .

jollene til barna i nabobåten som svirrer rundt ørene våre mens de hyler og ler er og musikk og da alle lyder som er på vannet minner meg på at nå er det endelig sommer... :yesnod::smash:

 

At folk koser seg borti nabobåten med litt musikk i solnedgangen er og veldigt hyggeligt men det som faktisk ikke er så hyggeligt er å sitte på svaberget og prøve å kose seg ved siden av paret i nabobåten surmuler "høylytt" og slenger "dritt" om alt og alle siden de spiller musikk, kjører med liten loppe eller v8 for fri eksos ute i havgapet... det dreper stemningen...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det skal tolkes slik at om du kjører vannscooter som er produsert i et annet land enn EØS/EU land så er det brudd på norsk lov uansett og skal straffes ihht loven. Om du derimot kjører scooter som er produert i EU/EØS så er det brudd på norsk lov, men straff skal ikke ilegges før EØS domstolen endelig har avgjort om norsk lov bryter EØS/EU lov - som er

overordnet norsk lov. Det handler om EUs prinsipp om fri flyt av varer innenfor unionen.

Det er nettopp disse linjene jeg lurer litt på. Er ikke en vannscooter som er produsert i et annet land enn EØS/EU og importert inn ce-merket, og har alle papirer i orden? Slik som samvarserklæring osv? (Eller er det en del ulovlig import her?) Har den papirene i orden, er den vel likeverdig med en som er produsert innenfor EØS/EU? Hvordan kan politiet skille på disse? Det blir i så fall en helt merkelig avgjørelse om en EU scooter er lovlig, mens en som kommer utenfra er ulovlig? Og hvordan skal politiet i praksis håndheve og utføre kontroller med dertil eventuell reaksjon overfor disse farkostene som skal være likeverdige?

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat slik jeg skriver. Eneste grunn til at myndighetene lemper på loven er kravet fra eu. Det handler om at den norske loven gjelder, men at eøs avtalen krever at eu lov står over norsk lov. Samme sak køres i Sverige.

 

Men det skal tillegges at utkastet jeg leste på ny forskrift ikke gjør dette skille. Det kan leses litt langt nedi her

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_moss/wfdocument.aspx?journalpostid=2011017976&dokid=253280&versjon=1&variant=A&ct=RA-PDF

Link to post
Share on other sites

Som nevnt av andre tidligere, hvis alle tar litt hensyn så går det meste greit.

 

Spill gjerne musikk men ikke full rulle hvis det plager andre.

Kjør gjerne scooter men ikke i timesvis på fullfart dag ut og inn.

Kjør gjerne fort men se bak båten at du ikke lager bølger som landsetter andre båter.

Ha gjerne fest ombord men husk at andre rundt deg kanskje prøver og sove.

Mat gjerne måkene men husk at de ikke tar hensyn til om de driter på andres båter.

Brenn gjerne bål på skjæra men gjør det der det er gjort før.

Bruk gjerne engangsgrill men husk og ta den med deg igjen.

Kos deg gjerne med en øl, men ikke kast tomboksen på sjøen.

Tøm gjerne septikken men ikke inne blandt andre båter og der folk bader.

Osv.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat slik jeg skriver. Eneste grunn til at myndighetene lemper på loven er kravet fra eu. Det handler om at den norske loven gjelder, men at eøs avtalen krever at eu lov står over norsk lov. Samme sak køres i Sverige.

 

Men det skal tillegges at utkastet jeg leste på ny forskrift ikke gjør dette skille. Det kan leses litt langt nedi her

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_moss/wfdocument.aspx?journalpostid=2011017976&dokid=253280&versjon=1&variant=A&ct=RA-PDF

 

Leste hele dokumentet nå, desverre mye feilinformasjon, som f.eks. at det er begrenset navigeringsmulighet uten at gassen holdes inne, på de moderne er det fly by wire + brems, det betyr at om du svinger vil den korrigere med spjeld og turtall som gjør at du alltid uansett forhold har navigeringsmulighet, uten at du rører gassen.

 

Til sammenligning kjører jeg ofte rundt i en båt som ikke har mulighet for nøytral eller bakk, dette gjelder alle hurtiggående propellbåter da girhusene raser om man prøver koble inn de store propellene under drift.

 

 

Endel andre feilaktige punkter og informasjon, tror jeg tipser importøren, og lar de komme på banen via advokat.

takk for link :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...