Jump to content

hvilken myndighet har havneoppsynsmann til å nekte enkeltfartøyer?


andersb

Recommended Posts

Hei var ute på min 500kgs 13 fots jetbåt idag og koste meg i solen (ofte omtalt som vannscooter). "båten" er registrert CE kategori C, med jetfremdrift, alt av regler er fulgt, mva, hk avgift, registrering osv er i skjønneste orden. Politiet har kontrollert den flere ganger og funnet den OK, alle saker er henlagt.

 

Ble stoppet av katamaranen til oslo havneoppsyn i dag, og "nektet" inngang i oslo havn, på grunnlag at jeg hadde en type fartøy de ikke ønsket der, etter litt om og men og snakking fikk vi fortsette til aker brygge og ting løste seg forsåvidt, iaf for denne gang

 

De hevdet at selv om politet ikke kunne stoppe meg, og det ikke var ulovlig, kunne de uten videre nekte enkeltbåter og folk inngang til hele oslo havnebasseng, med hvilken myndighet blir dette? Hvor kan jeg få lest meg opp på regler? For meg blir dette som om dørvakter på ett utested skal begynne å nekte folk basert på etnisitet inngang, det fungerer særs dårlig i praksis selv om den enkelte klubbeier/dørvakt gjerne vil.

 

Bør nevnes at vi aldri kjørte fort innover fra bygdøy, selv innover i frifartsonen, aldri surrert på kryss av nyttetrafikk, og generelt oppførte oss bra, De prøvde i starten av samtalen å antyde at vi hadde "vill" hastighet innover, noe som igjen var feil, jeg cruisekontrollen på ca 16-17 knop og var sliten etter en tur til drøbakk.

 

 

mvh Anders

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt bare tull. De har like lite myndighet til å nekte en fritidsbåt adgang til Oslo Havn som politiet har til å nekte kristne å promenere på Karl Johan. Hils dem fra meg og si det til dem neste gang, og minn dem samtidig på at det er en egen paragraf i straffeloven om uforstand i tjenesten...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Lovdata §5-14:

 

http://www.lovdata.no/for/lf/sj/tj-19960122-0043-005.html#5-9

 

I følge dette så har du dessverre ikke lov og bruke slike farkoster i Oslo havn.

Er ikke motstander av slike farkoster selv, men fant det frem så vet du det til neste gang.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Hei, kjenner den der, den er jo ganske generell for hele norge, vannscooter er ulovlig, men jeg har "båt", og den er merket i CE, kl C

 

Kategori C – ”fartøy til bruk langs kysten”

Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m.

 

jeg har jetski også, som jeg selvfølgelig holder meg til å bruke i vannsport områdene.

 

 

Dette blir som klasifiserting av f.eks. en dodge ram 1500, her kan man velge lett lastebil, eller varebil. er det f.eks. ulovlig for lett lastebiler/lastebiler å ferdes der, kan den ikke gjøre det om den er klasset som det, men er den klasset som varebil blir det helt lovlig, selv om det er samme kjøretøyet. Igjen, samme bilen må stoppe i vektkontroll som lett lastebil, men slipper som varebil.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle båter/fartøyer som selges i Europa MÅ ha CE merking, og som en del av dette SKAL båter/fartøyer klassifiseres for hvilket farvann de er skikket for.

Så det at din vannscooter er klassifisert i kategori C betyr ikke at det ikke er en vannscooter.

 

Linken i forrige innlegg gjelder for Oslo Havnevesen, så da tror jeg nok dessverre de kan nekte deg og føre

vannscooteren innenfor det som står i §5-11.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er feil. Det er ikke opp til noen koryfeer i en oppsynsbåt å bestemme hva som er hva. Det skal følge direkte ut av relevante lov/forskriftsbestemmelser selv, etter en objektiv tolkning av bestemmelsene. Og hvis et fartøy er klassifisert som båt, så er det en båt. det er ikke opp til et personlig forgodtbefinnende å omdefinere den. Skjer det likevel, er det uforstand i tjenesten. (Det er f. eks. like lite aktuelt for en biltilsynsinspektør å omklassifisere en lastebil til personbil fordi han synes det bør være slik. Det må følge av lovgivningen, ikke av et vilkårlig synse-skjønn).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Alle båter/fartøyer som selges i Europa MÅ ha CE merking, og som en del av dette SKAL båter/fartøyer klassifiseres for hvilket farvann de er skikket for.

Så det at din vannscooter er klassifisert i kategori C betyr ikke at det ikke er en vannscooter.

 

Linken i forrige innlegg gjelder for Oslo Havnevesen, så da tror jeg nok dessverre de kan nekte deg og føre

vannscooteren innenfor det som står i §5-11.

 

Problemet mitt er at dersom min "jetbåt" blir klassifisert som vannscooter noen gang offisielt, er den forbudt å bruke overalt, og den er per def ubrukelig, så båt med jetdrift slik den er klasset som nå er avgjørende.

 

jetski/vannscootere for bruk til kun vannsport, vil jo slippe slik sertifisering strengtatt da de kun brukes på "lukket" område, ski'en min er iaf ikke CE merket.

 

 

Om jeg tar ut løpsbåten fra verkstedet og blåser nesten 3 siffra antall knop i havnebassenget med inferno av lyd blir det jo ikke lignende oppstandelse, slike båter har fint lite å gjøre der, ingen mulighet for nøytral eller bakk, og meget begrenset finnavigeringsmulighet. Mao dette er ikke noe jeg tar inn til aker brygge. på jetbåten har jeg alt fra gps cruise til BREMS.

Link to post
Share on other sites

Her er Lov om havner og farvann som gjelder for hele landet:

 

http://www.lovdata.no/all/nl-20090417-019.html

 

§2 - Loven gjelder her i riket, herunder i territorialfarvannet og indre farvann.

§4 - Med fartøy menes i denne loven enhver flytende innretning som kan brukes som transportmiddel og fremkomstmiddel.

§39 - Eiere og operatører av havner og havneterminaler kan fastsette begrensninger i adgangen til å anløpe havn, av hensyn til sikkerhet, miljø og fiskerinæringen.

 

§5-14 for oslo havn - (forbud mot visse typer motorisert ferdsel) Bruk av jet-ski, vannscooter, vannmotorsykkel, vannmoped, motorisert surfbrett o.l.

 

Ihht. dette mener jeg de kan nekte deg, og for så vidt alle andre farkoster, hvis de mener man bryter med disse lovene.

 

Hvis da utøvende myndighet (Politiet) eller eier (Oslo havn, v/ deres oppsyn) tolker at du bryter med §39 så har de adgang i loven til og "begrense din adgang"

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

For det første så kan de aldri sette begrensninger som ikke er saklig begrunnet i et aktuelt eksisterende behov, og for det annet kan de heller aldri diskriminere pr fartøys-type etter eget forgodtbefinnedne. Det ville være som om en politimesteren i Oslo erklærte at heretter får ingen med Opel kjøre i byen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jetski og vannscoter ble forbudt og bruke utenfor merkede plasser i 19?? fordi de bråker mye og ofte brukes til uvettig kjøring. Så for og komme rundt dette lovverket så har vel importørene da klart og få klassifisert vannscooter som båt.

Siden Oslo havnevesen tydligvis ikke vil ha slike farkoster inne i havna, da de sikkert mener de utgjør en fare for sikkerhet og miljø (støy) så lager de lover som forbyr bruk av dem (uansett hva de er registrert som) i deres område.

 

Det finnes jo flere eksempler på farkoster til lands, vanns og i luften som ikke er/blir godkjent for bruk i norge, noen blir godkjent for bruk på bane, noen blir ikke godkjent i det hele tatt og noen har begrensninger på hvor de ikke kan brukes.

 

Tungtrafikk får ikke kjøre i visse områder.

Vannfly får ikke lande i visse områder.

Ingen trafikk i visse områder mellom klokken.... og klokken....

Finnes sikkert mange flere eksempler.

 

Man kan være uenig i loven, men inntil loven blir endret må man forholde seg til den, eller ta konsekvensene av og bryte den.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Jetski og vannscoter ble forbudt og bruke utenfor merkede plasser i 19?? fordi de bråker mye og ofte brukes til uvettig kjøring. Så for og komme rundt dette lovverket så har vel importørene da klart og få klassifisert vannscooter som båt.

Siden Oslo havnevesen tydligvis ikke vil ha slike farkoster inne i havna, da de sikkert mener de utgjør en fare for sikkerhet og miljø (støy) så lager de lover som forbyr bruk av dem (uansett hva de er registrert som) i deres område.

 

Det finnes jo flere eksempler på farkoster til lands, vanns og i luften som ikke er/blir godkjent for bruk i norge, noen blir godkjent for bruk på bane, noen blir ikke godkjent i det hele tatt og noen har begrensninger på hvor de ikke kan brukes.

 

Tungtrafikk får ikke kjøre i visse områder.

Vannfly får ikke lande i visse områder.

Ingen trafikk i visse områder mellom klokken.... og klokken....

Finnes sikkert mange flere eksempler.

 

Man kan være uenig i loven, men inntil loven blir endret må man forholde seg til den, eller ta konsekvensene av og bryte den.

 

 

Og volvo 240 740 og 940 samt audi A4 og Ford transit er også forbudt å ferdes med fordi de ofte kan brukes av kriminell til alt fra burning til bankran?

Link to post
Share on other sites

Tror nok at de har rett til å nekte adgang til denne delen av fjorden basert på denne ordlyden, som omfavner det aller meste.. Det kan herske liten tvil om en slik farkost som det er linket til over regnes som Jet ski verden over.. At de faller inn under frotidsbåtdirektivet og skal CE merkes har intet med saken å gjøre i denne sammenhengen.. Det er og blir definert som Jet ski enkelt og greit... Så jeg mener at havnevesent har god dekning i reglene her... og det er ikke noen subjektiv tolkning, men tvertimot objektiv.. Det som er subjektiv tolkning er å hevde at en slik farkost ikke er en Jet ski.

 

§ 5-14. (forbud mot visse typer motorisert ferdsel)

Bruk av jet-ski, vannscooter, vannmotorsykkel, vannmoped, motorisert surfbrett o.l. kan bare skje innenfor området beskrevet i § 5-11.

 

De jet ski vi har her er på opptil 1500cc og har effekt på rundt 250-300hk og kan fint huse en kjernefamile på tur... Alle disse er selvsagt CE merket av den grunn de er over 2,4 meter... Morsomt leketøy er det iallefall

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Interssant dette her. For et par dager siden leste jeg høringsdokumentet til ny vannscooter forskrift. Jeg antar dette er med bakgrunn i eøs domstolens interesse for saken. Det ser ikke ut til å bli enklere for slike båter i fremtiden. Kan være at man formelt må få til det skillet som andresb har fått til, dvs jetdrevet farkost. Det ironiske oppi dette er jo at vår Williams jet rib som har samme fremdriftspakke som mange av scooterne er helt lovlig. Forskjellen på lov og ikke lov er altså skrogformen og at vi har tube rundt skroget. Og i følge forskriften er det fravær av reling som kan definere hva som er lov.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konklusjonen på denne debatten må være at vannscooterforbudet er ren idioti og må oppheves.

 

Hadde den tvilsomme gleden av noen besøk av denne typen "fartøy" ved hytta i påsken. Vedkommende kom i full hyl langs med land. På noen av turene gikk han på innsiden av blåsa. Med slike idioter oppå vannscooteren er jeg redd det raskere kommer til nye motstandere enn det faller fra gamle.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

 

Neste er vel at man kan holde en ispinne i luften med en 10cm lang tråd og kalle en slik båt for en seilbåt med de "rettigheter" det medfører, og ikke minst plikt tilk å ha kula oppe ved motorbruk! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Argumenter relatert til enkelt hendelser kommer ofte opp i slike saker. Etter min mening skal man ikke forby en gjenstand fordi den kan brukes på en idiotisk måte. Man må regulere bruken og straffe brukeren som bryter disse. Om man ikke følger dette prinsippet skal feks motorsykler forbys. Vannscootere er ved rett bruk et både miljøvennlig og fornuftig fartøy.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke riktig at selvom noen kjører gris, så skal alle straffes?

Desverre, desverre, det ser ut til at det i stigende grad er slik det har blitt.

De lovgivende myndigheter - politikerene blir stadig mer glad i egen makt og tror at de kan regulere det meste de ikke liker i samfunnet med ny lovgiving. Når alle detajer skal lovreguleres så får man slik idioti at:

 

§4 - Med fartøy menes i denne loven enhver flytende innretning som kan brukes som transportmiddel og fremkomstmiddel.

§5-14. (forbud mot visse typer motorisert ferdsel)

Bruk av jet-ski, vannscooter, vannmotorsykkel, vannmoped, motorisert surfbrett o.l. kan bare skje innenfor området beskrevet i §5-11.

Williams jet rib som har samme fremdriftspakke som mange av scooterne er helt lovlig.

Fravær av reling ser ut til å skulle definere hva som er lov.

 

Da blir det riktig at fordi noen kjører gris, så skal alle straffes?

Det betyr vel også at alle RIBer må forbys med mindre det monteres reling !!!???

Politimesteren i Oslo kan nok ikke bestemme at ingen skal få kjøre Opel i byen, men bli ikke overasket om politikerne lager en lov som forbyr at .....

Link to post
Share on other sites

Her er hva Utrykningspolitiet selv sier om saken på Facebook. Hvordan skal en tolke dette da?

 

Etter småbåtloven § 40 er bruk av vannscooter forbudt med mindre kommunen ved forskrift har åpnet for slik kjøring. De senere år har det vært reist spørsmål om det norske regelverket er i samsvar med EØS-retten. Det er rettslig avklart at denne uansett er uten betydning ved kjøring med vannscooter som ikke har såkalt opprinnelse i EØS-land. EFTAs overvåkingsorgan (ESA) vurderer for tiden regelverket. På grunn av usikkerhet har dette resultert i ulik håndhevingspraksis i politidistriktene. Riksadvokaten beslutter at følgende skal gjelde inntil videre:1) Kjøring med vannscooter skal anmeldes og etterforskes. Politiet bør i alle saker umiddelbart sikre dokumentasjon (foto, video mv) om scooterens merketype og opprinnelsesland, og om mulig dokumentere selve kjøringen på samme måte.2) Saker som gjelder bruk av scooter produsert i et land utenfor EØS søkes avgjort ved utstedelse av forelegg mot fører etter avsluttet etterforskning. Ikke-vedtatte forelegg skal umiddelbart oversendes retten for pådømmelse, jf. straffeprosessloven § 268.3) I saker som gjelder bruk av scooter helt eller delvis produsert i et EØS-land etterforskes forholdet fullt ut, men påtaleavgjørelse utstår inntil det foreligger den nødvendige avklaring av rettstilstanden.4) Eventuelle andre straffbare forhold utover forbudet i småbåtloven § 40 ved kjøring av vannscooter, f.eks. overtredelse av hastighetsbegrensinger, skal påtaleavgjøres når saken er ferdig etterforsket uaktet scooterens produksjonsland.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...