Jump to content

Knallvår på østlandet, blir det full fart i båtomsetningen igjen?


Komodo

Recommended Posts

Jeg snakket med noen som hadde hatt båten ute for salg i fjor uten å få solgt. Grunnen til at de ville selge var at det hadde vært et par dårlige sommere. Har også snakket med flere som har det samme resonementet.

 

Jeg trodde egentlig de fleste båtfolk hadde litt mer perspektiv enn som så og hadde is nok i magen til å vente på godværet igjen.

 

Men med det knallværet vi har hatt så langt denne våren blir det kanskje ny optimisme i markedet igjen, særlig for de med litt kortere horisont?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror båtkjøp i stor grad er styrt av følelser for veldig mange, og at fint vær derfor setter fart i markedet. Kjenner flere med daycruiser som er fæle til å klage på dårlig vær når det er litt kaldt, blåser og/eller regner.

 

"Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" heter det. Hvis man i den setningen bytter ut ordet "klær" med "båt", og følger ordtaket, slipper man å selge og kjøpe båt hver gang det har vært en bra eller dårlig sommer. Men nå har jo de såkalte pilothouse-båtene blitt ganske populære etterhvert, så folket her i nord har vel begynt å forstå. Kjøp båt som passer til gjennomsnittsværet der båten skal brukes :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, skal bli spennde å se fremover. At folk som vil være på sjøen i godvær, ellers ikke vil selge båten skjønner jeg godt. I hvertfall hvis det er snakk om båter som koster en del. De færreste vil med lett hjerte la kaptial, ofte belånt bli liggende svært lite benyttet når de kan spare mye på å velge annerledes.

I Norge med korte sommer og hvor de varme godværsdager kan telles på fingrene koster det svært mye å ha båt for mange. Noen vil sågar kanskje føle at de må bruke båten mer enn de egentlig ønsker. At de da vil selge er ikke så rart i mine øyne.

 

Tror en del vil falle fra fremover. Selv om årets sommer kan bli bra så er det jo lite som tyder på at sommervæert i årene fremover skal bli stabilt fint.

 

Men, det skal som nevnt bli spennede å følge utviklingen videre.

 

De mest ihuga vil selvsagt fortsette båtlivet, og de blir det jo også flere av.

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...