Jump to content

Båten er 140 kg for tung for hengeren, bytte?


Vegabond

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg fikk veid hengeren med båt oppå, og det viste seg at båt og motor er 140 kg for tung til hengeren.

Er en brenderup henger som er godkjent med tillat totalvekt på 1000 kg. Hele lasset veier 1140 kg.

 

Er det nulltolleranse på overvekt eller hvordan blir dette?

Bør sikkert bytte, men er det noen som vet utfallet om det skulle skje noe? ev. bli stoppet i en kontroll?

 

 

Mvh Robert.

Link to post
Share on other sites

Sjekk først om hengeren kan registreres opp. Flere Brenderuphengere er registrert slik at de passer diverse vektgrupper. En type henger kan med andre ord gå over flere vektklasser...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hvis du blir stoppet i kontroll må du sette fra deg hengeren på stedet. I tillegg er det jo den vesentlige faktoren forsikring, og ansvar for andre i trafikken.

Sjekk om du kan registrere hengeren opp, eller vær fornuftig og kjøp større henger :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Husk at hengerens tillatte totalvekt bare er en del av det du må ta hensyn til, ta utgangspunkt i følgende:

 

Maks tillatt totalvekt på hengeren.

(er hengerens tillatte totalvekt justert ned, sjekk hengerens vognkort?)

 

Egenvekt på bilen din.

(Hengerens tillatte totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt)

 

Maks tillatte hengervekt som bilen din kan dra.

(Sjekk vognkortet til bilen din)

 

Maks tillatte totalvekt for bil og henger.

(sjekk vognkortet for bilen)

 

Sertifikatet ditt, hva har du lov til å kjøre?

 

 

Utdrag fra Førerkortforskriftene:

§3-5 Fører rett i klasse B

1. Motorvogn med tillatt totalvekt på høyst 3500kg

2. Vogntog bestående av motorvon, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvon, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

 

§3-7 Førerrett i klasse C1

1. Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg, men høyst 7500 kg.

2 Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1 og tilhenher med tillatt totalvekt på 750 kg.

 

 

Har du i tillegg en E på førerkortet kan hengerens tillatte totalvekt overstige 750 kg men vektene for klasse B og C1 gjelder fremdeles!

 

 

Sjekk også maks tillate hastighet med tilhengeren, bredden på vogntoget og kravet om evt. ekstra speil på bilen, osv.

Alt finner du i "Forskrift om bruk av kjøretøy".

 

Håper det hjelper deg i riktig retning.

 

 

NB!

 

Hvor mye vekt klarer du å flytte fra hengeren over til bilen?

Drivstoff, vann, dregger og annet løst utstyr kommer fort opp i over 100 kg.

 

Dette kan være den letteste løsningen for deg.

Redigert av Teza (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Reglene du har lagt ut gjelder kun for klasse B og C1. BE har andre regler for vekt. Blant annet kan hengerens tillatte totalvekt være høyere enn bilens egenvekt, det stilles ingen krav om dette på be. Eneste kravet er at bilen er godkjent for høy nok tilhengervekt.

 

Du kan for eksempel trekke 2500kg med en gammal mercedes 124 300 tdt, selv om den veier ca 1300kg. Såfremt du har BE da. Maks på BE er 3500kg bil og 3500kg henger, tilsammen 7 tonn hvis bil og henger begge er godkjent for dette.

Link to post
Share on other sites

Reglene du har lagt ut gjelder kun for klasse B og C1. BE har andre regler for vekt. Blant annet kan hengerens tillatte totalvekt være høyere enn bilens egenvekt, det stilles ingen krav om dette på be. Eneste kravet er at bilen er godkjent for høy nok tilhengervekt.

 

Du kan for eksempel trekke 2500kg med en gammal mercedes 124 300 tdt, selv om den veier ca 1300kg. Såfremt du har BE da. Maks på BE er 3500kg bil og 3500kg henger, tilsammen 7 tonn hvis bil og henger begge er godkjent for dette.

 

Reglene jeg har lagt ut er de som var gjeldende for vegtrafikklovgivningen 2007.

Om det har vært endringer i 2009 eller 2011 utgavene skal jeg ikke argumentere for.

 

Det at du påstår at man kan ha en vogntogvekt på 7000 kg på BE forteller meg at du blander sammen mange regelverk (bl.a 1,5 ganger reglen, for tyngre kjøretøy). Dette er feil.

Skulle du ikke være enig i det jeg har skrevet ber jeg deg dokumentere dine påstander.

Regelverk endres hele tiden, og det jeg har oppgitt er det som gjelder for klassene B og C1 med tilleggs klasse E. (etter vegtrafikklovgivningen fra 2007)

Skulle jeg dog ta feil ønsker jeg å vite hvilke regelverk jeg har bommet på så jeg kan lære disse bedre.

 

Går du opp i de tyngre klassene er det andre ting som gjelder, men jeg ser det som lite interresant da jeg vil tro trådstarter har klassene B og evt C1 og E.

Link to post
Share on other sites

Reglene du har lagt ut gjelder kun for klasse B og C1. BE har andre regler for vekt. Blant annet kan hengerens tillatte totalvekt være høyere enn bilens egenvekt, det stilles ingen krav om dette på be. Eneste kravet er at bilen er godkjent for høy nok tilhengervekt.

 

Du kan for eksempel trekke 2500kg med en gammal mercedes 124 300 tdt, selv om den veier ca 1300kg. Såfremt du har BE da. Maks på BE er 3500kg bil og 3500kg henger, tilsammen 7 tonn hvis bil og henger begge er godkjent for dette.

 

Jche har helt rett, har du BE er det tallene i bilens vognkort som gjelder, altså kan du teoretisk ha en vogntogvekt på 7000kg.

 

Reglene jeg har lagt ut er de som var gjeldende for vegtrafikklovgivningen 2007.

Om det har vært endringer i 2009 eller 2011 utgavene skal jeg ikke argumentere for.

 

Det at du påstår at man kan ha en vogntogvekt på 7000 kg på BE forteller meg at du blander sammen mange regelverk (bl.a 1,5 ganger reglen, for tyngre kjøretøy). Dette er feil.

Skulle du ikke være enig i det jeg har skrevet ber jeg deg dokumentere dine påstander.

Regelverk endres hele tiden, og det jeg har oppgitt er det som gjelder for klassene B og C1 med tilleggs klasse E. (etter vegtrafikklovgivningen fra 2007)

Skulle jeg dog ta feil ønsker jeg å vite hvilke regelverk jeg har bommet på så jeg kan lære disse bedre.

 

Går du opp i de tyngre klassene er det andre ting som gjelder, men jeg ser det som lite interresant da jeg vil tro trådstarter har klassene B og evt C1 og E.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29

 

Her ser du at for klasse B så står det at hengerens tillatte totalvekt ikke må overstigen bilens tillattetotalvekt.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29

 

Her ser du at for BE så er det kun det som står i vognkortet som begrenser hva du kan kjøre.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg fikk veid hengeren med båt oppå, og det viste seg at båt og motor er 140 kg for tung til hengeren.

Er en brenderup henger som er godkjent med tillat totalvekt på 1000 kg. Hele lasset veier 1140 kg.

 

Er det nulltolleranse på overvekt eller hvordan blir dette?

Bør sikkert bytte, men er det noen som vet utfallet om det skulle skje noe? ev. bli stoppet i en kontroll?

 

 

Mvh Robert.

 

Hvordan båt har du? hva oppgir fabrikanten som vekt på båten/motoren?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

http://www.vegvesen....+%28klasse+B%29

 

Her ser du at for klasse B så står det at hengerens tillatte totalvekt ikke må overstigen bilens tillattetotalvekt.

 

http://www.vegvesen....%28klasse+BE%29

 

Her ser du at for BE så er det kun det som står i vognkortet som begrenser hva du kan kjøre.

 

Bare for å ha nevnt det er ikke dette vegtrafikklovgivningen men en forenklet tolkning av denne, vi må også holde tunga rett i munnen når det kommer til definisjonene som blir brukt.

 

Første linken du har linket til:

 

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

  • tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
  • den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Det er også blandet inn egne regelverk som omhandler motorvogner med en begrenset hastighet, alså ikke bil, i artikkelen du linket til.

 

Andre linken:

Her er de tekniske begrensningene i vognkortet beskrevet, som jeg har nevnt i begynnelsen av min første post ovenfor.

Her er det også blandet inn regelverk som omhandler motorvogner som har begrenset hastighet (mao gjelder ikke for bil).

 

Igjen, vi må holde tunga beint i munnen, hva som står i vogkortet er en side av saken og vegtrafikklovgivningen en annen side av saken.

Nevnte linker bekrefter min første post, men jeg synes artikklene er for dårlig skrevet og for mangelfull for å stå oppført på statens vegvesen sine sider.

 

Dog for å ikke villede dere med feilaktige referanser til vegreafikklovgivnigen (har gammel utgave fra 2007), vil jeg ikke svare mer i denne tråden før jeg har mottatt den siste versjonen av vegtrafikklovgivningen (2011).

Jeg anbefaler også dere å bestille en kopi av denne.

Dere finner den her: http://www.bokdykk.n...=&review=ohyeah

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det er ikke dette vegtrafikklovgivningen men en forenklet tolkning av denne, vi må også holde tunga rett i munnen når det kommer til definisjonene som blir brukt.

 

Første linken du har linket til:

 

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

  • tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
  • den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Det er også blandet inn egne regelverk som omhandler motorvogner med en begrenset hastighet, alså ikke bil, i artikkelen du linket til.

Tilhengerens totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt er selvfølgelig riktig for klasse B.

Når det gjelder innblanding av egne regelverk for motorvogner med begrenset hastighet, så er ikke dette innblanding men står i samme paragraf i lovverket:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html#3-11

 

Andre linken:

Her er de tekniske begrensningene i vognkortet beskrevet, som jeg har nevnt i begynnelsen av min første post ovenfor.

Her er det også blandet inn regelverk som omhandler motorvogner som har begrenset hastighet (mao gjelder ikke for bil).

 

Igjen, vi må holde tunga beint i munnen, hva som står i vogkortet er en side av saken og vegtrafikklovgivningen en annen side av saken.

Nevnte linker bekrefter min første post, men jeg synes artikklene er for dårlig skrevet og for mangelfull for å stå oppført på statens vegvesen sine sider.

For og gjøre det enda tydligere:

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger

 

Det står helt klart:

Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt iflg. campingvognregelen, det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuelle hengervekt og maksimal aktuelle vogntogvekt.

 

I Førerkortforskriften :

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html#3-11

 

Står det:

 

§ 3-11. Førerett klasse BE

 

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

 

§ 3-5. Førerett i klasse B

 

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

 

Klart og tydelig spør du meg.

Har selv BE og driver utleie av minigravere etc. så dette har jeg sjekket opp flere ganger med Vegvesenet.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

De er jo så trege på SatansVegVesen. Da jeg ifjor lurte på om jeg skulle vise bilen og få rektig vekter i vognkorte pga noe tull ifra da jeg omregisterte den til personbil fra vare, fikk jeg høre at pga noe Eu-regler vil bil og tilhenger på B gå ifra 3500kg til 4250kg, resten sånn som det er nå, og da slapp jeg å surre noe mere med det..

 

Alt var vist ferdig behandlet og alle anketider var ute så om en "liten" stund skulle mitt vogntog være godkjent å kjøre med mitt førekort.

 

TTT. TingTarTid.

Link to post
Share on other sites

Sjekk først om hengeren kan registreres opp. Flere Brenderuphengere er registrert slik at de passer diverse vektgrupper. En type henger kan med andre ord gå over flere vektklasser...

 

Kjetil S

 

Selv om samme hengerkonstruksjon brukes for flere vektklasser er de ikke identiske. Kulekoblingen og fjæringa er tilpasset sine respektive vektklasser.

Link to post
Share on other sites

Reglene du har lagt ut gjelder kun for klasse B og C1. BE har andre regler for vekt. Blant annet kan hengerens tillatte totalvekt være høyere enn bilens egenvekt, det stilles ingen krav om dette på be. Eneste kravet er at bilen er godkjent for høy nok tilhengervekt.

 

Du kan for eksempel trekke 2500kg med en gammal mercedes 124 300 tdt, selv om den veier ca 1300kg. Såfremt du har BE da. Maks på BE er 3500kg bil og 3500kg henger, tilsammen 7 tonn hvis bil og henger begge er godkjent for dette.

 

men der er vel ikke mange biler hvor hengerfestet er godkjent over 2000 kg? dette er også noe biltilsynet ser på ved kontroll vet jeg... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Teza, jeg kjørte spesifikt opp til BE for å kunne frakte båten min på henger. Det du skriver er altså ikke korrekt.

 

Med BE er tillatt totalvekt 7 tonn, så fremt bil og henger er registrert for dette.

Selv kjører jeg en Merzedes M-klasse, som kan dra henger opp til 3350 kg. Båt + henger veier inn på ca. 3000 kg.

Link to post
Share on other sites

Det du skriver er altså ikke korrekt.

 

Som jeg selv skrev er det viktig å holde tunga rett i munnen, min har helt klart hatt en kraftig slagside...

Jeg så i tråden i dag og la selv merke til at jeg hadde postet feilaktig informasjon.

 

Har derfor gitt meg selv hjemmelekse denne uken i regelverk som omhandler kjøring med henger...

Link to post
Share on other sites

Som jeg selv skrev er det viktig å holde tunga rett i munnen, min har helt klart hatt en kraftig slagside...

Jeg så i tråden i dag og la selv merke til at jeg hadde postet feilaktig informasjon.

 

Har derfor gitt meg selv hjemmelekse denne uken i regelverk som omhandler kjøring med henger...

He he, har blitt stoppet av politiet flere ganger med henger, 2 ganger måtte jeg be de hente regelboka

for så og vise dem at de tok feil.

Ikke lett for hvermansen og ha kontroll på dette når utøvende myndighet (politiet) ikke klarer det selv engang.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Med BE er tillatt totalvekt 7 tonn, så fremt bil og henger er registrert for dette.

 

Dette er jo ikke riktig. Hvor får du 7 tonn fra ?????

 

Med kl. BE kan en føre motorvogn med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg med tilhenger. Det er kun vektene oppgitt i bilens vognkort som begrenser tillatt totalvekt på hengeren.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er jo ikke riktig. Hvor får du 7 tonn fra ?????

 

Med kl. BE kan en føre motorvogn med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg med tilhenger. Det er kun vektene oppgitt i bilens vognkort som begrenser tillatt totalvekt på hengeren.

 

Mener vel 3500kg bil + 3500kg henger = 7000kg, men du har faktisk lov og kjøre mere enn det, finnes biler som kan dra mere enn 3500kg på hengerfestet.

F.eks denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=13907891

 

Denne kan du kjøre med BE og kan dra 5200kg "henger"

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Husk har du klasse E så er det ikke tilatt totalvekt på hengeren som er mest aktuell men også "aktuell totalvekt". Det vil si at hengeren noen ganger teoretisk er ulovlig i henhold til vognkortets totalvektangivelse men lovlig fordi det i øyeblikket kjøres med last som gjør at aktuell totalvekt ikke er for høy for bilens godkjente vogntogvekt.

Link to post
Share on other sites

Husk har du klasse E så er det ikke tilatt totalvekt på hengeren som er mest aktuell men også "aktuell totalvekt". Det vil si at hengeren noen ganger teoretisk er ulovlig i henhold til vognkortets totalvektangivelse men lovlig fordi det i øyeblikket kjøres med last som gjør at aktuell totalvekt ikke er for høy for bilens godkjente vogntogvekt.

Stemmer det, den såkalte "Campingvognregelen"

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Med kl. BE kan en føre motorvogn med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg med tilhenger. Det er kun vektene oppgitt i bilens vognkort som begrenser tillatt totalvekt ( eek.gif sorry, denne ble feil) på hengeren.

 

Husk har du klasse E så er det ikke tilatt totalvekt på hengeren som er mest aktuell men også "aktuell totalvekt".

 

Dette har du selvfølgelig rett i 'motor'. Fort gjort å skrive litt feil her. Når en har BE så er det som du sier bilens vognkort som begrenser vekta på hengeren, og da er det aktuell vekt på hengeren vi snakker om. Det gjelder å holde tunga rett i munnen når en snakker om de ulike vektene thumbsup.gif. Denne gang var det jeg som bomma litt crazy.gif

Redigert av jada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hør med noen som driver med utleie av hengere i nærheten om du kan kjøpe av de etter endt sesong. Som nevnt over kan omreg avgift være høy hvis egenvekta er over 350kg. Kjøper du da av et utleie firma skal den være ny servet, spesielt lager og bremser. Garanti tiden skal være fra din kjøpsdato.

Selv gjorde jeg det i 2009 og sparte ca 10000 på en henger som var utleid tre ganger. Fikk fremvist "loggen" uten forespørsel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...