Jump to content

Nytt drev fra Volvo


Bitteliten

Recommended Posts

Ja her skal det sannelig selges propeller, du!  Ettermarkedet lenge leve!

 

Ingen beskyttelse av propellene overhodet ... artig ide likevel.  Spiller kanskje ingen rolle om propellene er på den ene eller andre enden av drevet, men hvorfor i all verden lager de dette da?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte først samme tanke som deg at propellen sitter  ubeskyttet. Men så kom jeg på at drevet er ment å brukes på båter med rett aksel. Om jeg ikke tar helt feil sitter oftest akselen beskyttet av enten en liten kjøl eller en form for tunnell.

 

Dette med skyvende propeller har vært brukt på fly tidligere, så prinsippet er kjent.

 

Mulig at dette er et enklere system å montere enn aksel og drev. Mulig også at motorplasseringen kan legges lengre bak i båten slik at man får bort motorstøy og vibrasjoner som en midtplassert motor kan gi. Tror ikke dette systemet er tatt frem for snekker o.l. Ser mer for meg at det er et system for båter som er over 42 for og dermed ikke egner seg så godt for hekk agregat (har lest at grensen for det går på ca. 42 fot). Om man ser nøye på motoren ser den ut til å være ganske stor(D6 tror jeg ut i fra at det er to oljefilter på den)

 

At Volvo lanserer noe for å tjene penger håper jeg virkelig for dem - det er derfor bedriften finnes (tjener de ikke penger går de konkurs). Dog er en lansering som dette nok et langsiktig prosjekt. Først skal konservative produsenter overbevises, så skal båtkjøpere overbevises. At de utvikler et drev for å selge flere propeller tror jeg overhode ikke på. En slik løsning vil ikke lykkes langsiktig i markedet. Men det tar tok "et kvarter av fjorten dager" før vi ser store volumer av denne løsningen. Men innovative er de - og det er bra!

Link to post
Share on other sites

Nei men for i helsike nå har jeg sett lyset og dette er jo genialt (kan ha noe med å gjøre at Hansa juleøl er kommet i handelen).  :cheers:

 

For:  Drevet plasseres der det passer best mht. hydrodynamikk, løft etc.  Maskinen kan pkasseres foran eller bak drevet -- altså eliminerer det både aksling og V-gir.  Dette er asbolutt en løsning jeg ville ha vurdert dersom min imaginære flybridge yacht hadde hatt behov for remotorisering.   :lol: :lol: :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg ser at volvo lanserer det som en ny modell... sikkert i Volvos  sortimang, men det samme ble jo laget for leeeeenge siden.

Bilde

 

Har sett et eller annet sted en komplett brosjyre over dette drevet men fant det ikke i farta... Men jeg tror de pratet i store ord om fortreffligheten ved og dra seg gjennom vannet kontra det å skyve ?....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Men innovative er de

Nåja.... som andre her påpekte så er ikke dette noe nytt. Hvilket bilmerke var det nå som nylig hadde oppfunnet svingbare hovedlyker?!?!? som Citroen hadde på 50-tallet eller Mitsubishis direkte bensininnsprøytning som Wichmann hadde på 30-tallet. Alle fantastiske nyheter er ikke alltid så fantastiske og heller ikke alltid så nye.......

 

Tanken med trekkende propell er jo god sett fra et hydrodynamisk ståsted, ren laminær vannstrøm rett i propellen, men jeg tror nok jeg ville tenkt meg om både en og to ganger før jeg kjøpte noe slikt. Litt for mye rot og rape i sjøen til at jeg vil ha propellen foran......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ang trekkende eller skyvende propell så hadde vi en tråd på dette tidligere.

I hovedsak er all fremdriftskraft fra  konvensjonelle propellere trekkende, om de sitter foran eller bak drevet.

Det er kun  kaviterende overflatepropellere som skyver.

 

Ang. denne nyvinningen fra Volvo så synes det for meg som om de har kombinert alle de negative egenskapene fra fast aksling og drev i en og samme design... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ideen er prøvet i Sverige tidligere. Monark/Cresent/Elektrolux lanserte på 60/70 tallet dette med "trekkende propell" eller mer riktig, propellen foran gearhuset. Dette ga meget bra prestasjoner ved at propellen "får mer vann" å arbeide med. (Gearhuset stripper ikke vannet inn på propellen). Svakheten den gang var et uforholdsmessig stort forbruk av propellere, da alt som fløyt i vannet ble suget direkte inn i propellen. Den gang ble installasjonen kjørt på relativt flatbunnede landstedsbåter, da motorpakken kun var på ca. 50 hk. fra en totaktsmotor så vidt jeg husker, og var tenkt som landstedsbåtenes hekkaggregat. I dag snakker man om å bruke den på båter med kjøl og der vil nok kjølen og skroget sørge for å skyve til side fase gjenstander før det kommer til propellen. Jeg misstenker Volvo Penta for å ha gjort gode forberedelser både teknisk og mar5kedsmessig før man går til det skritt å lansere et slikt system nytt.

Link to post
Share on other sites

I hovedsak er all fremdriftskraft fra  konvensjonelle propellere trekkende, om de sitter foran eller bak drevet. Det er kun  kaviterende overflatepropellere som skyver.

(En liten avsporing?): Hva med vannjet? Den må vel også regnes som "skyvende" eller...? :confused:

(Og har på full fart bedre virkningsgrad enn konvensjonellt agregat?)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er en interessant test av 3 minor 28 båter i siste Praktisk båtliv. Her testes samme båt med rett aksel, vannjett og hekkagregat. Konklusjonen i testen er at hekkagregat er beste løsning med tanke på fart og driftsøkonomi. Fast aksel har store fordeler med tanke på at en båt med kjøl "sitter" bedre i vannet, og vannjeg har stor fordel ved sin maøvreringsevne og få deler som er utsatt for skade og slitasje

Link to post
Share on other sites

De tester her samme båt med 3 ulike fremdriftsteknikker. Båten er utviklet for å kunne brukes med de tre typer teknikker. Med strak aksel/kjøl mener jeg at båten får en liten finnekjøl akter slik at propellen sitter noe beskyttet og at roret skal ha en hensikt - se bilde under

Bilde

Båtene med hekkagregat og vannjet har ikke den samme kjølen - men har vanlig V-bunn som flater ut akterover slik at båten får bæring nok til å plane.

 

Må også korrigere meg selv - båten er en Minor 27. Her er hva verftet skriver om båten

Minor 27 WR som kom ut i November 2003 har fått ett varmt mottagande. Sedan november har vi tillverkat ca 20 st Minor 27:or.

Båtarna vi har tillverkat o testat i sammarbete med Ekströms och Rolls-Royce har även de fått stor uppmärksamhet. Tack vare att vi kan erbjuda samma båt med axel, drev eller vattenjet, passar Minor 27 WR till såväl till fritidsbruk som yrkesbruk. Båttidningarna Kippari och Vene har testat och skrivit om dessa tre båtar, men också båttidningar i Europa har testad dessa olika framdrivningssätt.  

 

Om dette blir feil å sammenligne er mulig det - men for en bruker av båten er det etter min mening en relevant sammenligning slik at man ser fordeler og ulemper ved ulike systemer

Link to post
Share on other sites

Om dette blir feil å sammenligne er mulig det - men for en bruker av båten er det etter min mening en relevant sammenligning slik at man ser fordeler og ulemper ved ulike systemer

Enig!

Men å konkludere ang. effektivitet og økonomi mener jeg blir feil.

Selv om den er liten, er en slik kjøl svært ugunstig i en slik sammenheng, både ved motstanden den yter i vannet samt at den hindrer det "fri adgang" til propellen.

Det er jo det siste Volvo har forsøkt å gjøre noe med i denne "nyvinningen"....

Link to post
Share on other sites

Arti påfunn av VP.

 

Ser at flere applauderer en slik løsning, men som "strak-aksel-mann" lyser det likevel noen varsellamper:

En av ulempene med drev er jo alle akselvinklene som er et svakt punkt  - samt belgene i forhold til lekkasjer mv. Dette løses vel ikke av dette systemet...?? Store båter har jo som kjent STORE motorer...Og det er vel ikke så greit å måtte skifte belgene på en båt som er 40+? Mange tar jo ikke opp så store båter hvert år engang... Må si at jeg er novise på hekkaggregat, men når man er oppvokst med rett aksel-liturgi, så....

Link to post
Share on other sites

Store båter har jo som kjent STORE motorer...Og det er vel ikke så greit å måtte skifte belgene på en båt som er 40+? Mange tar jo ikke opp så store båter hvert år engang...

Det ser både artig og vetig ut på samme tid.  Jeg tenkte det samme om belger etc.  Men ved nærmere ettersyn på bildet i første innlegg ser du at pakninger etc. ligger så langt bak at det ikke blir nødvendig å løfte maskinen for å komme til.  Bare giret. (OK da, det er ikke bare bare det heller, nei).

 

Neste spørsmål er jo om den er dreibar.  Det hadde vært noe, det!

 

-- mener Skipper Worse -- som fikk Båtmagasinet i dag  :yesnod: og forgjeves lette etter presentasjonen av den store nyheten  :confused: ... neste gang, kanskje?  

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Minst en av katamaranene til Flaggruten, som trafikkerer strekningen Bergen - Stavanger, har eller hadde et lignende system. Propellene sitter i forkant av et torpedolignende "drev" som henger ned under båten. Disse er ikke dreibare så det sitter ror bakenfor. Husker ikke navnet på båten i farten, selskapet har et sett med navn de bruker og bytter stadig navn på båtene etter som de fornyer flåten. Poenget med systemet var selvsagt mer fart for mindre penger.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg tolker bildet ser det ut til at drevet er dreibart - se den sorte delen mellom undervannshuset (messingfarget) og den delen som kommer ut av motoren (grå)

Ja, det var det jeg la merke til.  Og det var da tedna bynte løpa i vatn.  For det der hadde gjort seg i min gamel Viksund 27!  Eller ... får vel kjøpe større båt  først.  Med flat bunn.   :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Min  33 år gamle Coronet 32 Oceanfahrer hadde originalmontert Scaniadrev med forovervendte propeller. Det ble hevet ut etter en grunnstøting på 80-tallet.

 

Ideen er ikke ny, effektiviteten skal være bra. Men som nevnt tidligere, er utsatt ved grunnstøting og dyrt å vedlikeholde.

 

Hadde jeg hatt valget mellom det nye drevet til Volvo og fast aksling hadde valget vært Krystallklart: Fast aksling!

Link to post
Share on other sites

Jeg var hos Nidelv i Arendal i dag. På andre siden av elva ligger Windy. Ved brygga der lå en Windy 43 Typhoon - en hyggelig båt  :wink:

Bilde

Ombord i denne er det i følge de jeg snakket med på Nidelv montert to D6 310 med de nye drevene. Drevene skal visstnok være dreibare. Det var stor interesse for denne løsningen hos Nidelv, og de hadde vært og sett på båten da den stod på land

Virker som om det nye drevet til VP er nærmere virkeligheten enn jeg hadde forventet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...