Jump to content

Nytt drev fra Volvo


Bitteliten

Recommended Posts

Minst en av katamaranene til Flaggruten, som trafikkerer strekningen Bergen - Stavanger, har eller hadde et lignende system. Propellene sitter i forkant av et torpedolignende "drev" som henger ned under båten. Disse er ikke dreibare så det sitter ror bakenfor. Husker ikke navnet på båten i farten, selskapet har et sett med navn de bruker og bytter stadig navn på båtene etter som de fornyer flåten. Poenget med systemet var selvsagt mer fart for mindre penger.

 

Det var de to katamaranene som Fjellstrand bygget for flaggruten i 89 (Sleipner/Draupner) som ble levert med disse. Speedsett kaltes disse, Liaaen var produsenten. Vi slet endel i begynnelsen med kronhjulene der det røk noen tenner. Etter det ble laget nye kronhjul så gikk disse drevene. Vi var og skjeptiske i starten med propellen som satt i forkant, men det viste seg at det ikke ble noe problem. Det må tilføyes at propellene stakk så dypt at det som fløt i vannet stort sett ikke kom ned til propellene. Disse drevene var faste, med ror i akterkant og vribare propeller.

Den nye hurtigferja til Stavangerske (Stavanger) har speedsett og, 4 stk, ett i hvert hjørne. Disse er vribare 360 grader og i tillegg vribare propeller, så der er det ikke ror i det hele tatt. :smiley:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Minst en av katamaranene til Flaggruten, som trafikkerer strekningen Bergen - Stavanger, har eller hadde et lignende system. Propellene sitter i forkant av et torpedolignende "drev" som henger ned under båten. Disse er ikke dreibare så det sitter ror bakenfor. Husker ikke navnet på båten i farten, selskapet har et sett med navn de bruker og bytter stadig navn på båtene etter som de fornyer flåten. Poenget med systemet var selvsagt mer fart for mindre penger.

Disse leveres bla.a av ABB og kalles AZIPOD

Ser sånn ut.  Bilde

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er en stor artikkel om det nye drevet i siste nummer av "Vi Båtägare". De var med på lanseringen der dette ble testet ut på en Cranchi 41. Testen ble utført med to båter - en med rette aksler og en med det nye VP drevet.

 

Konklusjonen til bladet er at det nye drevet er en revolusjon på linje med hekkagregatet. Aksellerasjon, toppfart og manøvreringsevne var helt overlegent båten med rett aksel.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde først dete var en vits. Men det er jo etter hva jeg forstår en revolusjon. Bare positiv omtale så langt etter hva jeg har sett - også ved praktisk test ifm grunnstøting (drevet skal falle av om støtet er kraftig nok, uten at det oppstår lekkasje). Men å gå med propellen først virker jo allikevel litt risikabelt.

 

Tror nok dette ganske snart dukker opp på litt større båter - fra 37-38 fot opp til nærmere 50 fot. Skal bli spennende å se hva f.eks. Princess, Windy og Nimbus gjør.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Slik jeg tolker bildet ser det ut til at drevet er dreibart - se den sorte delen mellom undervannshuset (messingfarget) og den delen som kommer ut av motoren (grå)

Joda, de er dreibare, jeg tror 28 grader hver vei i sakte fart, og deretter maks 15 grader over 1.500 omdreininger. Noe i den retning i hvert fall.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...