Jump to content

Jeg trenger ny ankerrulle for kjetting


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

I forbindelse med at opphenget for Engbo-ankeret ble skadet av en som kjørte inn i det ved tillegging, oppdaget jeg at selve rullen der kjettingen går ut over dollbordet synger på siste verset. Men å få tak i ny slik rulle er ikke enkelt. Beslaget med rullen er ikke av fabrikat Engbo, men der gikk de likevel gjennom "skuffer og skap" for å se om de kunne finne en rulle som passet uten å finne noe.

 

Er det noen som har vært borti den ankerrullen jeg har? Selve rullen er 45mm bred, største diameter på 45mm, boss minst 30mm og hull til aksling på 8mm. Ankerrullen fra Engbo på det siste bildet tror jeg blir for spinkel med kun 2 festehull mot 6 på den jeg har, og vil kanskje få problem med å få kjettingen utenfor fenderlisten.

 

ankerrulle1.jpgankerrulle2.jpgankerrulle3.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er rullen til Engbo for smal? Du kan fore ut med skive® fra din gamle rulle.

Nei, den har målene 105mm x 65mm x 65mm, så selve rullen er større og kan ikke brukes i det gamle beslaget. Men det er jo mulig at jeg kan bytte ut hele enheten selv om jeg synes 2 hull for feste virker spinkelt. Og gjennomgående bolter får jeg ikke montert. Men venter spent på om du finner noe i båten!

 

Ellers er ikke dette noen umiddelbar krise. Den gamle rullen er fremdeles brukelig og jeg ankrer ikke så ofte.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig, å dreie noe slikt har jeg da gjort selv da jeg hadde tilgang til benk på jobben, men jeg har ikke dreiebenk nå som pensjonist. Og skal en betale noen for å gjøre en slik jobb, blir det fort en god del kroner. De store rullene som ble knust da ankeropphenget mitt ble pårent koster kun et par og seksti kroner stykke fra Engbo, så en slik liten rulle jeg trenger burde koste omtrent det samme.

 

knust.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Den fra Oceanshop blir nok for lang og vil butte i vinsjen, men den første fra C A Leschbrandt så ikke dum ut. Og den står i katalogen (partnr. 1731, kr.279,-) til BestMarinkjeden hvor AktivMarin i Lillestrøm 5 min kjøring herfra er med.

 

Får svinge nedom imorgen og sjekke om de har den inne. Ellers bestiller de den sikkert for meg. I den butikken er det service! Den lange typen står også i katalogen til BestMarin forresten. Ser den korte grei ut, tar jeg med reserverulle til 79 kroner i samme slengen.

 

Lagt til: Takker Komodo, passer ikke den fra BestMarin, tar jeg kontakt!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så at oceanshop hadde reserverulle, men ikke bilde og dim.. Reserverulle er vel uansett det enkleste og beste, siden det gir minst mulig arbeid med ny montering.

Morten hos CAL er kjapp i vendinga, så om de ikke har inne i din lokal butikk, bør det ikke ta lang tid før CAl har sendt den. Har en slik rulle sjøl fra CAL som skal monteres, uten vinsj, for å slippe å trekke tauet og kjetting over fenderlista de få gangene jeg har ute ankeret forut..

Link to post
Share on other sites

Da ble det ny komplett rulle med brakett fra AktivMarin. Braketten virker svært solid, og rullen ser ut til å være av hardgummi eller noe slikt, noe som burde tåle kjetting uten å slites for mye. Så dette holder nok livet ut for meg. Den gamle har jeg hatt i 23 år, og holder denne like lenge, er jeg 90 år om 23 år. Da nærmer det seg vel tid for å la Trudelutt og kapteinen gå i evig opplag, jeg i litt mer firkantet "båt" av tre.

 

rulle_ny.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Som sagt, så hadde ikke Engbo som passet til mitt beslag, selv etter leting på lageret. Men de store rullene nederst på selve opphenget for ankeret, skulle de ha kr.63,- pr. stykk for, direkte fra Engbo. Og reserve rulle til det beslaget jeg kjøpte idag, koster kr.79,- hos Aktiv Marin. 162 kroner for en rulle hørtes dyrt ut!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være vanskelig, men jeg hadde en rulle av det slaget med hard gummi på en båt en båt en gang og var lite fornøyd med den. Syns den rullet tungt. Holder en knapp på plast. POM, PE eller nylon funker bra.

Bare si fra hvis du vil ha en rull til den gamle braketten din isteden, så slipper du å bore nye hull. Du skal få den til pensjonistpris (vederlagsfritt) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, men nå har jeg nå spandert noen penger på ny brakett, så får den sannelig gjøre jobben sin for meg mange år fremover. At rullen med hardgummi skulle gå treigt rundt, høres litt rart ut. Da jeg så på reserverullen, var det innstøpt messing(?)rør i den. Uten det, vil nok en slik rulle gå tregt rundt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...