Jump to content

Kjøp av brukt båthenger. hva bør man sjekke?


Oistein81

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal se på en Gaupen B2024 boggi henger med tillat totalvekt på 2000kg. Hengeren er en 2009 model og har kun blitt brukt til opplag og sjøsetting/opptak 2 ganger i året. Selger har opplyst at hengeren har vært i brakkvann 2 ganger.

 

Hvilke feil/slitasjer/skader burde jeg se ekstra nøye etter på en slik henger?

 

Hengeren skal brukes til en Beneteau 650 cabrio på ca 1400 kg (båt, motor, litt drivstoff ++)

 

Hørt noen sier at denne hengeren er litt spinkel, men duger den til opplag og kjøring fra og til utsetting(ca 5km), som vil skje med kran?

 

Mvh.

Øistein

Link to post

Ikkje sikkert det er brems på den da, men løft opp et hjlu. Snurr på det og hør etter lyd.

Om det er brems så drar du i håndbrekken og kjenner om det bremser rett og slett, og at det slepper opp når du tar av brems..

 

Joda, bremser har den. :yesnod:

 

Kan det være rust på disse hengeren uten at det gjør noe? Eller er det et sikker tegn på at den ikke har blitt behandlet ordentlig. (Spylt etter at den har vært i vannet osv.)

Link to post

Dobbeltsjekk vekten på hengeren, så du ikke kommer i registreringsfellen. Da kan det bli litt ekstra dyrt.

 

Ta en prøvetur med hengeren, og legg merke til eventuell romling. Det skal ikke så mye til før du hører/føler det i bilen. Om dette er tilstede, så er det lagerbytte og bremseservice som må til. Gjør dette på min henger nå, (Brenderup 1002R) og det koster meg ca. 2000,- og litt arbeid som jeg relativt enkelt ufører selv.

 

Kontroller at selve bremsemekanismen på hengerfestet (på hengeren) fungerer, og løper som den skal. Kontroller også at håndbrekk ikke låser seg etter at du har brukt det...

 

Ta av dekslene på lysene bak, og sjekk for korrosjon. Om det er tilstede, så har de muligens rygget uti med lysene, og du kan forvente litt elektriske rariteter. Ikke noe farlig eller komplisert, men igjen litt elektrisk arbeid samt puss av kontakter, eventuelt bytte av lyktene.

 

Før du tar hengeren i bruk, kontroller at vinsjen er i orden, spesielt med tanke på eventuelt wire eller "stroppen" som brukes, at den er hel og uten skader. Du ønsker ikke 1000 kg. press på dette, og står bak vinsjen om det ryker!

 

Kan ikke se at hengeren er spinkel. Gaupen vet nok hva de gjør når de spesifiserer til ca. 1650 kg. nyttelast.

Link to post

Noe rust vil du sikkert finne. Den har sannsynligvis vert duppa i saltvann noen ganger. Men kan aldri tenke meg en henger fra 2009 skal ha så mye rust det er et problem. Det må du nesten vurdere når du ser på den, om den er såpass angrepet av konstruksjonen er svekket.

 

Er kanskje rust i hjul som er verst?

 

 

 

Ser for meg denne sjekklisten:

 

Hjullager og bremser: jekk opp hengeren og påse at alle 4 hjul går fint rundt uten ulyder. "røsk" litt i hjulene for å kontrolere lager. Dra på brekket og kontroler at alle hjulene med brems låser seg. Ta av brekket igjen og kontroler at ingen hjul "henger" igjen.

 

Rust: kontroler hjul og ramme for rustskader (noe overflaterust kan forekomme)

 

Ruller: Se etter sprekker og skader(er vel ikke lager i disse?)

 

 

Drag: se etter deformasjon, sprekker.

 

Vinsj: Dra ut hele vaieren og se etter skader.

 

Elektrisk: Sjekk kontakter og alle lys

 

Flere forslag eller tillegg?

 

Mvh.

Øistein

Link to post

Dobbeltsjekk vekten på hengeren, så du ikke kommer i registreringsfellen. Da kan det bli litt ekstra dyrt.

 

Ta en prøvetur med hengeren, og legg merke til eventuell romling. Det skal ikke så mye til før du hører/føler det i bilen. Om dette er tilstede, så er det lagerbytte og bremseservice som må til. Gjør dette på min henger nå, (Brenderup 1002R) og det koster meg ca. 2000,- og litt arbeid som jeg relativt enkelt ufører selv.

 

Kontroller at selve bremsemekanismen på hengerfestet (på hengeren) fungerer, og løper som den skal. Kontroller også at håndbrekk ikke låser seg etter at du har brukt det...

 

Ta av dekslene på lysene bak, og sjekk for korrosjon. Om det er tilstede, så har de muligens rygget uti med lysene, og du kan forvente litt elektriske rariteter. Ikke noe farlig eller komplisert, men igjen litt elektrisk arbeid samt puss av kontakter, eventuelt bytte av lyktene.

 

Før du tar hengeren i bruk, kontroller at vinsjen er i orden, spesielt med tanke på eventuelt wire eller "stroppen" som brukes, at den er hel og uten skader. Du ønsker ikke 1000 kg. press på dette, og står bak vinsjen om det ryker!

 

Kan ikke se at hengeren er spinkel. Gaupen vet nok hva de gjør når de spesifiserer til ca. 1650 kg. nyttelast.

 

Hei,

 

Takk for svar! Her var det mange gode forslag. :smiley:

Link to post

Se på hjulboltene om disse har slag merker. Hvis de er fulle av merker er det et godt tegn på at hengeren har vært i vannet. Spesielt bakre aksel. Vet ikke om Gaupen har bolter på innsiden av tromlene til å slå på når bremsene sitter.

Ellers kan du jo spørre om hvor smøreniplene sitter og hva slags fett de har brukt der.

Link to post

Hengeren vil være helt grei til den båten. Har en helt lik selv til Nordkappen min. Er grei å kjøre med, men som du skrev er den litt spinklere enn andre. Merkes godt når den er tom. Dabber og skramler litt mer enn feks en Brenderup i samme størrelse. Originalt blir de levert med en rulle bakerst, men for ca 1 båtlapp får man en trippel vippesak til å sette der i stedet. Jeg bruker min til vinterlagring, kjøring til og fra havna, ca 35km, og kanskje litt av og til for å ta båten opp for spyling og slikt. Kjører bakre hjulsett kun så langt at vannet nesten berører bremsetrommel. Da er det lett å få båt av og på, selv med manuell vinsj. Hvis du skal krane båten av og på er det ikke så mye å tenke på ang vinsj. Kjølrullene er ikke av den mest solide gummien, så disse slites ofte hakk i...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Jeg har nettopp kjøpt samme henger, 2009 mod det også og lite brukt. Jeg er veldig fornøyd. Jeg har brukt den til min fjord 21. Det ser litt skummelt ut å vinsje opp båten når hjulene på hengeren står tørt pga høyden, første gang var jeg bekymret for at båten skulle tippe til en av sidene, men dette gikk helt fint. Det er HELT unødvendig å drukne hengeren.

 

Løp og kjøp!

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...