Jump to content

Fått stjelt fortøyningstauet?


Sjøogvind

Recommended Posts

Det kan forekomme, ja ! Du bør feste dette med sjakler som du strammer så hardt du kan med skiftenøkkel, da blir det mer hazzel for vedkommende må stille med skiftenøkkel for å få løsnet det. Da tar han heller naboens tau, som blir leit for han.. Det hender at jeg tar med tauene hvis ferien er på flere uker.

Link to post
Share on other sites

men er det lov med sjakkler?

 

Hos oss er det forbud mot sjakler, da det ødelegger festeørene. Jeg har bare knyttet mine fortøyninger fast, og har aldri opplevd tyveri av disse. Har heller ikke hørt om andre som har blitt frastjålet fortøyninger, men alt er jo mulig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom man tilpasser fortøyningene nøyaktig til båten med spleiser i begge ender, så blir de også mindre interessante for andre...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk forklart at det var i tilfelle båten måtte flyttes, for eksempel ved brann. Lettere og raskere for de som skal gjøre det.

Jeg ville tro at dersom man må flytte en båt ved brann, så er kniv tingen? Eller aller helst, løse fortøyninger på vanlig måte og slippe tampen i vannet.

Ville ikke tatt meg tid til å skru opp sjakler i den forbindelse...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

men er det lov med sjakkler? Vil det ikke blir gnisning mellom sjakkelen og øyet på uteliggerene, som kan slite av galvaniseringen?

Forbud mot noe slikt har jeg aldri hørt om der jeg har båten i Sonskilen Båthavn. Og noen slitasje på øyet på utliggeren har jeg ikke sett, heller ikke på sjakkelen eller metallkausen i øyespleisen etter godt over 20 år.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dropp desse sjaklane. Spleis eller bruk andre knutar enn pålestikk. Ved sistnevnte så blir knutane vanskelege å få opp når båten har rykka litt i fortøyningane.

 

Det verste er at det er andre båtfolk som stel slike småting. Det er neppe båtfolk i Austeuropa.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Spleis eller bruk andre knutar enn pålestikk. Ved sistnevnte så blir knutane vanskelege å få opp når båten har rykka litt i fortøyningane.

 

:eek: Pålestikk er vel den eneste knuten jeg aldri har hatt plunder med å åpne - uansett hvor hardt den har vært belastet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe fortøyningstau og fortøyningsfjærer. Det kommer på totalt 472,- kroner. Hvor utsatt er dette for tyveri?

 

 

Er det fortøyningsfjær i stål du har handlet?

Ville byttet de til gummiavlastere, de er en del dyrere men holder i årevis.

Slike dempere i stål hyler og skriker etter en stund, og burde vært forbudt etter min mening

Link to post
Share on other sites

Fortøyningsfjær i stål er forbudt der jeg har familiebåten.

 

For de som bruker sjakkel er det bare å bruke en slangebit over pinnen til sjakkelen, null slitasje selv på malte ringer/kroker

 

Har desverre opplevd at mine spleisa tilpassa tau har blitt borte, alltid ifm 3 ukers tur i juli. Synd.

 

For egen del bruker jeg 8mm tau som jeg surrer 7-8 turner gjennom kause og øye på brygga, lett og ta med seg komplett fortøyning da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...