Jump to content

Fått stjelt fortøyningstauet?


Sjøogvind

Recommended Posts

Er det fortøyningsfjær i stål du har handlet?

Ville byttet de til gummiavlastere, de er en del dyrere men holder i årevis.

Slike dempere i stål hyler og skriker etter en stund, og burde vært forbudt etter min mening

 

I gummi. Dyrere de, tenkte de var best. :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dropp desse sjaklane. Spleis eller bruk andre knutar enn pålestikk. Ved sistnevnte så blir knutane vanskelege å få opp når båten har rykka litt i fortøyningane.

 

Det verste er at det er andre båtfolk som stel slike småting. Det er neppe båtfolk i Austeuropa.

 

Ask

 

Tenkte å bruke pålestikk med renneløkke. Running bowline: http://www.netknots.com/html/running_bowline.html

 

Er det andre knuter som er bedre til å fortøye båten sin med?

Redigert av Sjøogvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek: Pålestikk er vel den eneste knuten jeg aldri har hatt plunder med å åpne - uansett hvor hardt den har vært belastet.

 

mvh tuffff

 

Mitt poeng var at dersom ein vil vanskleggjera tjuveri så brukar ein knutar det er plunder å få opp. Dvs. ikkje pålestikk.

Men tau kan jo alltids kappast.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke spleise?

 

Fordi at man da mister muligheten til å justere underveis. Jeg pleier å bruke noen dager etter bytte av fortøyninger til å justere inn sånn at båten ligger finest mulig i båsen. Ikke for stramt, og ikke for løst. Og etter noen måneder har ofte tauet strekt seg litt, og trenger en liten oppstramming. Da er det litt dumt med spleis i begge ender...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jepp, gummi er lurt :thumbsup: Kvalitet fra f.eks Forsheda varer i mange år

Mine Forsheda rykkdempere er 20 år nå, og like myke og fine som da de var nye. Og ikke er de stjålet heller på den tiden! :thumbsup:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har blitt pålagt å bruke sjakler i vår marina (Moss Marina) så det burde være lov, ja.. Minimal slitasje på mine. Øyene på brygga er av støpejern.

 

I båtforeningen jeg er medlem er sjakler uønsket. Der ble alle fortøyninger det var brukt sjakler kappet og lagt i en haug :confused:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...