Jump to content

Trenger VHF til cocpit i seilbåten , forslag til løsning ?


Enzo

Recommended Posts

Jeg har en slik Raymarine 54E nede på kartbordet

ray54e.jpg

Nå er det slik at det ikke går an å montere ekstra håndsett til denne modellen, og å bruke en håndholdt VHF i cocpit er uaktuelt da det er altfor kort rekkevidde på de så jeg vil ha en stasjonær.

Kan man da kjøpe en ekstra VHF som kan stå ute og lure denne inn på samme antennekabel som den jeg allerede har montert nede, og må jeg da betale lisens for 2 radioer ?

 

Eller er løsningen å kaste ut raymarinen og kjøpe en helt ny radio som kan parres med et eksternt håndsett, forslag til modell jeg da kan velge. handler gjerne fra UK/USA osv

Link to post
Share on other sites

Løsnngen er å kjøpe en ny vhf med black box og ha håndsett nede og oppe. Du bruker antennen i mastetoppen til denne. Så setter du på ny antenne på pushpiten til den vhfen du har idag. Da har du 2 vhfer, hvilket du bør ha pålangtur. Poenget med ny antenne er at den kan du bruke om riggen ryker.

 

Du betsler en lisens pr. Mmsi nummer, og du kan hs mange apparater på hver lisens

Link to post
Share on other sites

... og kjøpe en helt ny radio som kan parres med et eksternt håndsett, forslag til modell jeg da kan velge...

 

Det er flere leverandører som har mulighet for en vanntett fjernbetjening.

En toppmodell er ICOM IC-M505. Monter den nede ved kartbordet. Så kobler du opp en Commandmic III oppe i cockpit. Den har 6 meter kabel, som kan forlenges til 12 meter.

Da får du den alle beste lyden tilgjengelig, både på mottaket og på hva du sender ut til andre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...