Jump to content

Fordeler og ulemper med Joda 8100 TC


Bergen dørk

Recommended Posts

Det er mange Joda 8100 TC på markedet og det ser ut til å være en romslig båt, på tross av sine 27 fot. Og jeg må innrømme at jeg akkurat nå vurderer denne opp mot Nidelv 28, som jeg for øyeblikket har et hakk lenger oppe på listen.

 

Det ser ut til å være 4 faste sengeplasser i en Joda. Er køyene her OK, eller blir det trangbodd?

Toalettrommet virker litt kummerlig, men hva mener de som har båten?

Litt trangt i cockpit? (i forhold til N28 er det nok trangt, etter det jeg kan se)

Noen spesielle svakheter på denne båten?

Hva med tekniske løsninger og elektrisk opplegg? Er det vanligvis fabrikkinstallert og ryddig?

Hvilken motor bør en helst ha på en slik båt? (Nå kjenner jeg til fartspotensialet, men hva er minimum?)

 

Andre ting?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kjøpte en Joda8100 Family for 3 mnd ca.. Har brukt den en del og er en kjempe båt:)

 

Har sove 6 stykk i lugaren uten noke problem igrunn. Men toaletten er ikkje så stor, men det spørst jo kva modell en har og.

 

Sjølv så har eg en volvo penta tmd40a 124 hk, fekk den i 14 knopp fult men groskjeten under då, skal få den i 16 ca.. Ligger rundt 10-11 på marsj.

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...
  • 9 måneder senere...
kjøleskapsmagnet skrev On 8.5.2023 at 8.44:

Har et spørsmål, går en joda 8100 inn på en båtplass med 300cm lysåpning?

 

Jeg har samme spørsmål, da jeg tenker å kjøpe en joda 8100 selv og har en båtplass med 310cm lysåpning, og båten sies å være 298cm bred. Jeg målte nede ved vannlinjen og der hvor uteliggerene stikker og målte 270cm bredde, så da burde det gå. Dem 298cm bred er oppgitt fra ripa og bredeste punktet på båten, trur jeg. 

Link to post
Share on other sites

Anfang skrev for 17 timer siden:

 

Jeg har samme spørsmål, da jeg tenker å kjøpe en joda 8100 selv og har en båtplass med 310cm lysåpning, og båten sies å være 298cm bred. Jeg målte nede ved vannlinjen og der hvor uteliggerene stikker og målte 270cm bredde, så da burde det gå. Dem 298cm bred er oppgitt fra ripa og bredeste punktet på båten, trur jeg. 

20cm klaring på hver side er jo ikke allverden, kan hende du må inn i havna ved litt vind strøm etc. Så jeg synes vel det er helt på grensa, kanskje ikke helt å anbefale.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 1 minutt siden:

20cm klaring på hver side er jo ikke allverden, kan hende du må inn i havna ved litt vind strøm etc. Så jeg synes vel det er helt på grensa, kanskje ikke helt å anbefale.

 

Det er da ikke noe problem å komme seg inn i en bås som er 40cm større enn båten! Det får da være måte på plassbehov...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Det er da ikke noe problem å komme seg inn i en bås som er 40cm større enn båten! Det får da være måte på plassbehov...

Tja, synes ikke 20cm klaring på hver side er allverden, er iallfall på grensa, har hatt tilsvarene trang plass tidligere og synes ikke det er å anbefale. Båten er jo 3m bred, selv om den er 2.7 i vannlinja.

I tidligere havn jeg var medlem i var det krav til 25cm klaring på hver side.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 56 minutter siden:

Tja, synes ikke 20cm klaring på hver side er allverden

 

Nei, det er kanskje ikke det. Jeg har båt på 285 i 325cm plass, usikker på om det er lysåpning eller senter senter utligger. Men romslig er det i alle fall. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...