Jump to content

Hvem gjør service på Yamaha i indre Oslofjord?


hawthorne

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Følgende står på hjemmesidene til Yamaha

 

 

 

Yamaha arbeider kontinuerlig med å gjøre våre produkter enda mer pålitelige, sikre og driftsøkonomiske. Vi håper at ditt Yamaha Marineprodukt skal fungere feilfritt i mange år, naturligvis under forutsetning av at service og vedlikehold foretas på anbefalt måte av et autorisert Yamahaverksted.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ringt Marina AS mange (mange) ganger, over utallige dager. Fikk endelig tak i dem i dag. Ble nå enig om service-opplegget. Spurte også om vinteropplag, og om de kunne sende prislista på mail. Det var ikke mulig, men jeg kunne hente den fra nettsiden. Ok, fint. Gikk senere inn på nettsiden marinaas.no, og word-dokumentet med priser lar seg ikke downloade. Ringer igjen, ikke svar. Ringer mange ganger faktisk. Har for øvrig også sendt en mail, men det var tidligere i dag. Lurer på om jeg får svar (forventer selvsagt ikke svar på dagen).

 

Hvis denne gjengen representerer servicenivået i bransjen, er jeg skremt. De er helt utilgjengelige, og dette er en autorisert forhandler av min båt og motor (Yamarin 64dc). Sikkert topp teknikkere, men salg har dem ikke peiling på. Men de har kanskje ordrebøkene fulle.

 

For ordens skyld: jeg har også ringt andre, uten å få svar. Skal det være så vrient å få lagt igjen noen 1000-lapper for at noen skal ta service på min Yamaha-motor? Denne gjengen kunne vært stinne av $$$, med litt opplæring i salg og service.

 

 

-Jørn

Redigert av hawthorne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marina AS er vel et sted det er best å dra til fremfor mye ringing eller korrespondanse. Mannen er svært vennlig og har holdt på med Yamaha i en mannsalder og svarer villig vekk i butikken. Men det kan kanskje finnes andre utfordringer.

Stedet kan neppe sies å være sterkt "salgsorientert". De er nok heller ikke overbemannet. Selv ga jeg opp å vente på en lite kurant del etter å ha møtt opp og bestilt samme delen 3 ganger ved oppmøte i butikken. Hver gang ble bestillingen tatt opp på nytt.

Kjenner ikke til prisnivået eller kvalitet på arbeidet da jeg så langt har gjort alt arbeide selv.

Men det er nok av Yamaha'er i fjorden, så de har ganske sikkert mer enn nok å gjøre. Innerst i Bunnefjorden er det jo også opplag for svært mange båter. Har forståelse for at det kan være lurt å la være å ta telefonen for å få gjort reparasjonsarbeidet man holder på med. Den kunden som i stedet møter opp har gjerne konkrete planer og vilje til handel.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som facinerer meg mest, etter å hatt båt i 5-6 år, er at service'en "rundt om" stort sett er fraværende (med noen unntak, selvsagt!!). Jeg kan lite "teknisk" om båter og motorer, og føler meg ofte dum i møte med forskjellige båtsjapper/verksteder. Det må være mulig å bli rik for de rette folka i denne bransjen.

 

I våres skulle jeg bestille en ladekabel til denne Yamaha-motoren (F150, 2008). Ringte forskjellige forhandlere rundt i Norge for å sjekke prisen. Av 4, var det én som gav tilbakemelding. Bestilte dog fra Usa, da prisen var under halvparten.

 

Noe tilsvarende når jeg skulle bytte kalesje til Yamarinen. Ingen tilbakemelding på pris etter henvendelse, eller en skyhøy pris fra de få som kom tilbake. 1/3 av prisen ved å bestille direkt hos produsenten i Finland. De gav tilbakemelding umiddelbart, forøvrig (etter en epost fra websidene).

 

Merkelig bransje - i det minste for en som ikke er veldig vant med systemet. Båtforhandlere har mye å lære av bilbransjen, som har tatt 7-milssteg siste 10-åra.

 

 

-Jørn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...