Jump to content

Er det vekten eller pådraget som har noe å si på akterspeilet?


atle84

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har en labrador 143 med max oppgitt 70hk

 

Er det vekten eller pådraget som har noe å si på akterspeilet.

tenker å gå ifra en 70hk 2takt ca 90KG - til en 70hk 4 takt 160KG.

 

har dette noen betyding for om akterspeilet tåler det, siden det ikke blir noe mere "drag" på det, bare mer vekt?

 

 

Hvis dere mener det må forsterkes, har dere noen enkle forslag?

 

Takker for all hjelp.

Link to post
Share on other sites

Det er som regel effekten/momentet som er den største begrensninga, og båtens flyteevne akter selvfølgelig. Skyvet fra en propell under hekkplata vil alltid prøve å "vri" akterspeilet utover oppe. Selve vekten er ikke noe problem, det er vridninger og sjokkbelastninger som er problemet. Men hvorfor skal du ha en trøtt firetakter på det fine skroget a gitt?

 

Er få "enkle" løsninger på å forsterke et akterspeil. Det må stives av i skrogskjøter fra innsiden, og gjerne også forsterkning/kraftfordelings plater for å fordele trykket enda mer.. Du kan jo godt jukse litt og sette på noen avstivere bak i brønn men det blir fort litt jalla.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok, det var betryggende å høre :)

 

Det er fordi 2 takteren er helt gåen og fire takteren har jeg ifra før ;) ellers hadde jeg gått for 2 takter.

 

Hvis jeg nå skulle forsterke. hadde det holdt med å legge på en aliminiumsplate som dekker baksiden og knekk over i brønnen? hvis du skjønte forklaringen hehe. vil det stive opp en del?

Link to post
Share on other sites

Hvis plata er like bred/høy som braketten på motoren så vil den nok fungere mere som en "platefortykker" enn som en generell oppstiving av akterspeilet. Du trenger å stabilisere/forsterke der akterspeilet møter skrog/skrogsider men det er klart at det meste hjelper. 99% av akterspeil som lider av tretthetsskade/overbelasting sprekker oftest først oppe der brønnsidene møter akterspeilet. Det er der den hardeste belastningen kommer. Det første du bør sjekke er at akterspeilet er frisk og helt uten fuktighet i sandwich.

Link to post
Share on other sites

ok, takk for svar.

 

da er jo ikke det noen hensikt.

du har ikke en link til hvordan det gjøres, hvis det eventuelt må gjøres i fremtiden? :)

 

Hei, nei har ikke linker men iboats, som Oblivious nevnte kan være en mulighet. Er tusenvis av båteiere og profesjonelle som hopper rundt der. Jeg har bare erfaring og plastreparatører jeg har samarbeidet med som "link". :)

Link to post
Share on other sites

En så tung motor på hekken til en såpass lite bærekraftig båt kan ikke gå særlig bra.

Du kommer bl.a. til å få en baktung båt med en baug som hopper bortover vannet.

 

Jeg ville ha solgt motoren og kjøpt en annen lettere motor, f.eks en (brukt) 60 hk 4-takt eller E-tec 60 som begge veier ca 50 kg mindre og ikke ødelegger egenskapene til båten helt.

 

Idag så jeg en Uttern med Verado 175 der akterspeilet var begynt å revne.

Verado er jo som kjent en ganske tung motor, og Uttern er jo ikke kjent for å lage svake båter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

den ble mer baktung ja, men fungerer helt utmerket, går ikke like fort i plan som før men. har samme toppfart som før med denne 4takt motoren. så jeg holder meg nok til den inntil videre, så lenge det holder, som jeg skjønner at det skal gjøre! har lyst på ny båt, større båt.

Link to post
Share on other sites

så lenge du er obs på potensielle problemer og kjører med vett så tror jeg det går helt fint.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det er mange som skriver om "strekkfisker". jeg kunne jo ha montert to slike i motor brønn, da jeg skjønne at disse skal stive opp ganske så bra?

 

isåfall, er det bare å bore opp hull til de i akterspeilet og i "front" å stramme til? noen erfaringer rundt dette?

 

Atle

Link to post
Share on other sites

har mer tro på "kneplater" støpt ifra bunnen og opp i akterspeilet, forkant av brønnen er ikke beregnet på å ta opp slike krefter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jepp, 3-kant plater e.l innstøpt som forsterkning for å forankre akterspeilet best mulig til bunnen av båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

noe sånt ja, skal ligge noen tråder her med bilder som viser ganske bra, skal se om jeg finner de (men rekker det ikke nå)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

her er en som har vært ute med sveiseapparatet, vil tro dette gir endel avstivning:

 

https://baatplassen.no/i/topic/61730-forsterkning-av-akterspeil-paa-ibiza-19-sport/page__st__20

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Blir litt forskjell med innenbords båter som bygges om til utenpåliggende brakett. Da MÅ det forsterkes.

 

Cluet er å dekke et så stort område som mulig med forsterkninga, for å fordele trykket. Bare bolte på to strekkfisker og 5x5cm ankerfester hjelper veldig lite. Festet blir for lokalt. Men hvis du bruker strekkfisker og en lang tversover bjelke på innsiden, da begynner vi å snakke.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik f.eks.

p7200019.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...