atle84 Startet 5.Mai.2011 Del på Facebook Startet 5.Mai.2011 Hei, jeg har en labrador 143 med max oppgitt 70hk Er det vekten eller pådraget som har noe å si på akterspeilet. tenker å gå ifra en 70hk 2takt ca 90KG - til en 70hk 4 takt 160KG. har dette noen betyding for om akterspeilet tåler det, siden det ikke blir noe mere "drag" på det, bare mer vekt? Hvis dere mener det må forsterkes, har dere noen enkle forslag? Takker for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kimosabi Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 (redigert) Det er som regel effekten/momentet som er den største begrensninga, og båtens flyteevne akter selvfølgelig. Skyvet fra en propell under hekkplata vil alltid prøve å "vri" akterspeilet utover oppe. Selve vekten er ikke noe problem, det er vridninger og sjokkbelastninger som er problemet. Men hvorfor skal du ha en trøtt firetakter på det fine skroget a gitt? Er få "enkle" løsninger på å forsterke et akterspeil. Det må stives av i skrogskjøter fra innsiden, og gjerne også forsterkning/kraftfordelings plater for å fordele trykket enda mer.. Du kan jo godt jukse litt og sette på noen avstivere bak i brønn men det blir fort litt jalla. Redigert 5.Mai.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atle84 Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 ok, det var betryggende å høre :) Det er fordi 2 takteren er helt gåen og fire takteren har jeg ifra før ;) ellers hadde jeg gått for 2 takter. Hvis jeg nå skulle forsterke. hadde det holdt med å legge på en aliminiumsplate som dekker baksiden og knekk over i brønnen? hvis du skjønte forklaringen hehe. vil det stive opp en del? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kimosabi Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Hvis plata er like bred/høy som braketten på motoren så vil den nok fungere mere som en "platefortykker" enn som en generell oppstiving av akterspeilet. Du trenger å stabilisere/forsterke der akterspeilet møter skrog/skrogsider men det er klart at det meste hjelper. 99% av akterspeil som lider av tretthetsskade/overbelasting sprekker oftest først oppe der brønnsidene møter akterspeilet. Det er der den hardeste belastningen kommer. Det første du bør sjekke er at akterspeilet er frisk og helt uten fuktighet i sandwich. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atle84 Svart 6.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 ok, takk for svar. da er jo ikke det noen hensikt. du har ikke en link til hvordan det gjøres, hvis det eventuelt må gjøres i fremtiden? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oblivious Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 Hei, sjekk ut Iboats forum (http://forums.iboats.com/forum.php), der er det garantert info å finne. Hjelpet meg en del! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kimosabi Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 ok, takk for svar. da er jo ikke det noen hensikt. du har ikke en link til hvordan det gjøres, hvis det eventuelt må gjøres i fremtiden? :) Hei, nei har ikke linker men iboats, som Oblivious nevnte kan være en mulighet. Er tusenvis av båteiere og profesjonelle som hopper rundt der. Jeg har bare erfaring og plastreparatører jeg har samarbeidet med som "link". :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 (redigert) En så tung motor på hekken til en såpass lite bærekraftig båt kan ikke gå særlig bra. Du kommer bl.a. til å få en baktung båt med en baug som hopper bortover vannet. Jeg ville ha solgt motoren og kjøpt en annen lettere motor, f.eks en (brukt) 60 hk 4-takt eller E-tec 60 som begge veier ca 50 kg mindre og ikke ødelegger egenskapene til båten helt. Idag så jeg en Uttern med Verado 175 der akterspeilet var begynt å revne. Verado er jo som kjent en ganske tung motor, og Uttern er jo ikke kjent for å lage svake båter. Redigert 6.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
atle84 Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 den ble mer baktung ja, men fungerer helt utmerket, går ikke like fort i plan som før men. har samme toppfart som før med denne 4takt motoren. så jeg holder meg nok til den inntil videre, så lenge det holder, som jeg skjønner at det skal gjøre! har lyst på ny båt, større båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Mai.2011 Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 så lenge du er obs på potensielle problemer og kjører med vett så tror jeg det går helt fint. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
atle84 Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 Jeg ser at det er mange som skriver om "strekkfisker". jeg kunne jo ha montert to slike i motor brønn, da jeg skjønne at disse skal stive opp ganske så bra? isåfall, er det bare å bore opp hull til de i akterspeilet og i "front" å stramme til? noen erfaringer rundt dette? Atle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Mai.2011 Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 har mer tro på "kneplater" støpt ifra bunnen og opp i akterspeilet, forkant av brønnen er ikke beregnet på å ta opp slike krefter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
atle84 Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 da mener du innsiden av båten fra gulvet og opp? hva mener du med kneplater? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Mai.2011 Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 jepp, 3-kant plater e.l innstøpt som forsterkning for å forankre akterspeilet best mulig til bunnen av båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
atle84 Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 spør veldig detaljert nå, men vil få med meg alt :) f.eks en trekant plate på hver side inne i båten som går fra bunn til topp og litt over på sidene av skroget, deretterfeste det fast med glassfiber Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Mai.2011 Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 noe sånt ja, skal ligge noen tråder her med bilder som viser ganske bra, skal se om jeg finner de (men rekker det ikke nå) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
atle84 Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 ok, kjempe fint hvis du fant de og kunne poste linken her:) takk for hjelpen så lenge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Mai.2011 Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 her er en som har vært ute med sveiseapparatet, vil tro dette gir endel avstivning: https://baatplassen.no/i/topic/61730-forsterkning-av-akterspeil-paa-ibiza-19-sport/page__st__20 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
atle84 Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 har funnet en link til en som har stivet opp speilet sitt, se på bildet og si hva dere synes. https://baatplassen.no/i/topic/45878-montere-brakett-for-utenbordsmotor-nordkapp-dc22/ Dette må da stive opp akterspeilet mye? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kimosabi Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 (redigert) Blir litt forskjell med innenbords båter som bygges om til utenpåliggende brakett. Da MÅ det forsterkes. Cluet er å dekke et så stort område som mulig med forsterkninga, for å fordele trykket. Bare bolte på to strekkfisker og 5x5cm ankerfester hjelper veldig lite. Festet blir for lokalt. Men hvis du bruker strekkfisker og en lang tversover bjelke på innsiden, da begynner vi å snakke. Redigert 17.Mai.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 (redigert) Slik f.eks. Redigert 17.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
atle84 Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 var akkuratt dette jeg tenkte på. da går jeg for den løsningen på bildet. da burde det bli bra stivt, så slipper jeg å tenke noe mer på om speilet tåler vekten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.