Jump to content

Seriøsitet vedrørende svar på spørsmål


stommera

Recommended Posts

Har fulgt litt med på forskjellige internettsider vedrørende det maritime miljø og vil rekke ut en liten advarende pekefinger til dere som besvarer innlegg.

Hele vitsen med et forum er at det foregår en meningsutveksling mellom brukerne.

Da synes jeg det blir feil å sammenligne baatplassen med et forum som i praksis er dødt.

 

Baatplassen skal definitivt ikke være noe "elite-forum", der kun ekspertene kan poste.

Alle skal kunne si sin mening. Om det så er hva noen vil betegne som ren synsing.

Jeg liker ikke forsøk på å begrense andres yttringsfrihet.

Men klart, det skader ikke om man tenker seg om en ekstra gang før man trykker på "Legg inn" knappen.

 

Siden du tar opp emnet seriøsitet bør man kunne stille litt ekstra krav.

Noe jeg ikke synes er positivt er når det postes et nytt emne som får mange svar, men der starteren av emnet bare "forsvinner".

 

Mange har nå brukt tid på å kommentere ditt innlegg, og da synes jeg de fortjener at du følger opp.

Savner at du begrunner påstanden bedre. Ellers møter den seg selv i døra.

Kan du f.eks. vise til eksempler på tråder her som underbygger det du skrev?

 

Ta dette i beste mening.

Jeg har intet imot at det stilles kritiske spørsmål omkring baatplassen, snarere tvert imot.

Link to post
Share on other sites

Baatplassen skal definitivt ikke være noe "elite-forum", der kun ekspertene kan poste.

Alle skal kunne si sin mening. Om det så er hva noen vil betegne som ren synsing.

Jeg liker ikke forsøk på å begrense andres yttringsfrihet.

Men klart, det skader ikke om man tenker seg om en ekstra gang før man trykker på "Legg inn" knappen.

 

Mange har nå brukt tid på å kommentere ditt innlegg, og da synes jeg de fortjener at du følger opp.

Savner at du begrunner påstanden bedre. Ellers møter den seg selv i døra.

Kan du f.eks. vise til eksempler på tråder her som underbygger det du skrev?

Helt enig.

 

Og i denne tråden synes jeg påstandene er langt over streken:

 

(tråden er slettet)

 

 

mvh

 

Barsk II

:nono: :fishing:

Link to post
Share on other sites

I noen tilfeller er det beste rådet: "Det er bedre å tie, og la folk tro en er dum   -   enn å snakke og fjerne enhver tvil" .

Er enig i det, men dette må ikke føre til at vi som har spørsmål som kanskje ikke er av de smarteste lar være å poste de. Mener også at vi må ha lov til å plumpe uti med begge beina når vi etter beste evne prøver å gi et godt svar.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbe,

 

nå er jeg redd for at du misforstod meg litt galt.....

 

Jeg tenkte mest på dem som svarer på spørsmål   -   for i noen tilfeller har jeg et bestemt inntrykk av at forutsetningene for å gi svar, de var rett og slett syltynne.....

 

Det er det jeg av og til er så frekk å karakterisere som: "... å uttrykke seg med den skråsikkerhet som bare en total mangel på innsikt kan gi...." :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

 

Jeg har ikke akkurat vært med i forumet så lenge, men jeg har spurt om råd  og fått mange svar.  - Noe som har hjulpet meg veldig i mitt lille prosjekt nå i høst.   Min erfaring er at tonen er god og at svarene  jevnt over er gjennomtenkt.    Til slutt er det jo en selv som må ta beslutningen på hva som skal gjøres.  Jeg har valgt løsninger fra dette forumet, vel vitende om at jeg i bunn og grunn har "rederansvaret" for min båt.

( Jeg skal si fra når båten er sjøsatt til våren om rådene var gode eller dårlige )  

 

JEG SYNES SERIØSITETEN OG TONEN INNTIL NÅ HAR VÆRT HELT UPÅKLAGLIG.  HVIS VI FORTSETTER PÅ SAMME MÅTE, TRENGER VI KANSKJE IKKE EN DISKUSJON SOM DETTE ELLER ?  ( Tonen på de andre forumene har en tendens til å utarte seg i en litt destruktiv retning. )

Link to post
Share on other sites

Tonene på de andre forumene har en tendens til å utarte seg i en litt destruktiv retning.

Er det kanskje det vårt nye orakel ønsker å oppnå? Her slenges ut en nokså bastant påstand og deretter blir det taust fra den kanten............

 

Kanskje denne tråden bør legges død inntil "stommera" gir lyd fra seg igjen :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kanskje stommera er kneblet?  Eller redd for å bli klubbet ihjel (se smileys i de to foregående innlegg).

 

Ærlig talt, om stommera er ny eller gammel på baatplassen, spiller det noen rolle?  Det er vel hva som uttales som er av interesse.  Og det er slett ikke alt stommera har sagt som er over kanten.

 

Toleranse? Tilgivelse?  Whatever.  Det er i alle fall ingen grunn til å øke blodtrykket om noen uttrykker seg på en måte man ikke liker ....  

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt, om stommera er ny eller gammel på baatplassen, spiller det noen rolle?  Det er vel hva som uttales som er av interesse.  Og det er slett ikke alt stommera har sagt som er over kanten.

Ånei, slett ikke, men han har startet en diskusjon som på kort tid har fått 35 innlegg og da er det kanskje på tide å gi lyd fra seg igjen!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Med 4081 medlemer er det vel ikke rart at det er mange forskjellige meninger som kommer for dagen.

 

Jeg kommer fremdeles til å komme med mine spørsmål om ting jeg lurer på her på forumet, og ut i fra svarene jeg får danner jeg meg mine egne meninger om hva jeg vil bruke svarene til. "Synsing" fra andre medlemmer ser jeg som positivt. Det får meg til å tenke videre på problemer / spørsmål som jeg kanskje har kjørt meg fast i. Bedre med en "brain storming" blant mange, eller bare sitte med sine egne, kanskje fastlåste, tanker ! Kan bli gode sluttresultater av det ! ( Kommer sikkert til å "synse" noe til andre også )

 

Håper vi kan fortsette med den fine tonen man finner her inne. Og ikke usaklighetene man finner på mange andre forum. Søkte opp noen av mine gamle innlegg på et annet båtforum, og ser at jeg husker riktig : 30 % av svarene er enten i en nedlatende tone, eller rett og slett usakligheter. Blir fort lei på slike steder. Men det er jo alltids en mulighet for å tolke måter innlegg skrives på feil. Ikke lett for alle å vise "tonefallet" de skriver innlegget i. Noen utrykker seg helt annerledes når de skriver sammenlignet med når de prater. Jeg synes derfor at det hadde vært morro å hørt mere fra "stommera" om sine meninger om alle innleggene hans tråd har startet  :wink:

 

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har daglig fulgt med på forumet i flere måneder nå. Lest innlegg, fulgt med i diskusjoner og lært mye.

Alle forum har sitt eget liv - så også dette. Det er en hyggelig tone, det er mange kunnskapsrike, hyggelige og hjelpsomme medlemmer her. Men forumet har også sin historie og alt har sikkert ikke vært like lett å takle.

For meg som er ny og som ikke har vært endel av denne historien kan det virke som om det ligger noe å ulmer.... Vanskelig å være helt konkret her, men det er en hakking på "det andre forumet", det er en slags paranoid holdning om ikke folk har vært innlogget på lang tid eller ikke har postet "nok" meldinger.... Jeg får i alle fall en følelse av at noen er veldig "på vakt".

 

En annen ting er at jeg føler at noen få biddragsytere skal "stilles til veggs". Det er ikke måte på hvordan enkelte må forklare seg og hvor formelt enkelte ting har en tendens til å bli.. Men igjen, jeg er ikke endel av historien til forumet så det kan være at det ligger en forklaring der...

 

Når det er sagt vil jeg gjenta det jeg innledet med: Det er en hyggelig tone, det er mange kunnskapsrike, hyggelige og hjelpsomme medlemmer her...... og det er det som gjør det til det gode forumet det er :-)

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en av de mest seriøse forum som jeg vet om i hvertfall. Har lagt merke til at forum hvor man ikke trenger å registrere seg, har en tendens til å avspore en del i forhold til de fora som har krav til registrering.

 

Men uansett råd og tips, så er vel den generelle regelen at "det er lov til å bruke huet" i tillegg.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Siden jeg "fikk æren" av å poste første svar i denne tråden skal jeg forsøke å forklare det jeg reagerer på.

 

Vi har jo alle vært ferske brukere her og mange av oss har fått på pukkelen en eller flere ganger. Det er slikt som gjør at dette forum er blitt så bra som det er. Grovt usaklige diskusjoner og personangrep blir kvalt i fødselen før det får tid til å utvikle seg.

 

Denne tråden går litt på personangrep fordi "stommera" kommer litt bråkjekk og tråkker på ganske mange av brukerene her og det liker ikke "vi". Kritikk tåler vi og takhøyden er ganske så stor. Det ser for meg ut til at "stommera" har mye kunnskap og vil kunne bidra positivt til dette forum men han (eller hun?) har i 2 av sine 6 innlegg, på generell basis, kraftig kritisert resten av brukerene for så å holde seg unna. Så langt jeg har fått med meg har "stommera" i alle fall vært innlogget 3 ganger siden denne tråden ble startet. Jeg oppfordrer herved "stommera" til å følge opp denne tråden, fortelle litt mer konkret hva hun/han egentlig mener. Gjerne også begrunne litt hvorfor han/hun er så sikker.

 

Vi er heldigvis ikke i USA der en kan bli saksøkt for den minste feil vi gjør. Jeg er til tider inne på flere amerikanske båtfora og der får en konsekvent IKKE svar fra folk som ikke VET og for min del blir det aldeles håpløst. Spesielt når det gjelder tekniske ting finnes der skjelden noen 100% riktige svar. For å slippe å betale tusenvis av kroner til en mekaniker som ikke har tid til å se på din sak før om 4 måneder kan et forum som dette hjelpe de fleste av oss langt på vei på egen hånd. Vi skal ikke lenger enn en uke tilbake før en tilnærmet ubrukelig motor ble reparert for 3-400 kroner etter veiledning her på forumet.

 

Min høyst personlige mening er nok at "du skal ikke komme her og komme her" syndromet er det som har rota det til i denne tråden. Jeg ønsker i alle fall "stommera" velkommen her, men trå litt varsomt, spesielt i starten. Litt ydmykhet har aldri skadet, snarere tvert om. Jeg regner med at du, i likhet med alle andre her, ikke sitter på all verdens eneste og udiskutable fakta.

 

Hilsen Svein........ som har synset seg gjennom store deler av livet og har klart seg bra med det............

 

P.S. Ingars innlegg (#25 i denne tråden) sier jo det meste......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden går litt på personangrep fordi "stommera" kommer litt bråkjekk og tråkker på ganske mange av brukerene her og det liker ikke "vi".

 

 

Min høyst personlige mening er nok at "du skal ikke komme her og komme her" syndromet er det som har rota det til i denne tråden.

Jeg tar på meg mye "skyld" her, men jeg minner om at det er han/hennes innlegg i en annen tråd jeg synes gikk for langt:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=7915

 

 

 

mvh

 

Barsk II :cheers::flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror han som ga rådet om å bruke flussyre kunne ha fått bot/straffeansvar hvis en ulykke hadde hendt som følge av rådet!

Retten vil skille mellom råd gitt fra profesjonell rådgiver som tar betaling av privatperson (ikke profesjonell) og de råd som blir gitt mellom privatpersoner (uprofesjonelle). I Norge er det ikke straffbart å være dum eller uvitende.

 

Ellers synes jeg dette forumet stort sett er fornøyelig, og leser en rekke av innleggene med stor interesse. Detaljkunnskapen til enkelte av bidragsyterene er rett og slett imponerende, sett ut fra min fatteevne. I hvert fall så lenge det ikke dreier seg om korrosjonskomplekset mitt.

Link to post
Share on other sites

Noe jeg ikke synes er positivt er når det postes et nytt emne som får mange svar, men der starteren av emnet bare "forsvinner".

Vi hadde to pusekattar av liten storleik.  På pur vondskap har eg av og til kasta ein bordtennisball bort til dei, og sett meg vel til rette i sofaen for å sjå kva som skjer.  Etter ei stund legg ballen seg fast i ein teppekant eller i eit hjørne og moroa er over.  Då er det berre å gje ballen ein liten dytt og sirkuset er i gang att.  Kven som har mest glede av dette, meg eller kattungane skal vera usagt.  :wink:
Link to post
Share on other sites

Slapphet i tjenesten straffes hardt ! :wink:

 

Slapphet i tjenesten er i mine øyne å nappe båten opp på land med en gang kalenderen sier september. Her på "solkysten" blir ikke pakk-isen skikkelig tykk før på andre sida av jul  :lol:

 

I november bekymrer jeg meg først og fremst om høst-"pussen", så får vårpussen komme litt senere... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...