Jump to content

Seriøsitet vedrørende svar på spørsmål


stommera

Recommended Posts

Har fulgt litt med på forskjellige internettsider vedrørende det maritime miljø og vil rekke ut en liten advarende pekefinger til dere som besvarer innlegg. Vær klar over at de fleste spørsmålsstillere har en genuin interresse for det de spør om og derfor bør behandles deretter. Ikke bare på denne siden men på de aller fleste ser jeg mye "synsing" som av mange vil oppfattes som et "fasitsvar". Vær derfor varsom med å la synsing framstå som absolutt svar. Her syns jeg at Båtbørsens Båtkrok kan fremstå som et eksempel. Der er det mye gode svar. Som virker veloverveide og begryunnede. Ta en stitt selv og se du finner den på www.batborsen.no under forum.

Link to post
Share on other sites

Skumleste noen innlegg der og synes nok ikke seriøsiteten der var imponerende. Etter 3 minutt fant jeg f.eks. denne:

 

Fra VP til Mercruiser?

Har VP130/250.

Ønsker å skrote dette til fordel for nyere greier.

Mest fornuftig å holde seg til Volvo, men har hørt at MC ikke har eksos støy da denne kommer ut i propellen.

Er det realistisk å montere inn f.eks. 140hk/Aplha drev?

Satt inn av: SPM () Dato: 08/07-15:29:28 (2004)      

SVAR:

Nå må du se å få bestemt deg. KLarer du ikke å få tatt en avgjørelse eller er du bare ute etter å se spørsmålet dittpå nettet?

Satt inn av: () Dato: 08/07-18:07:12 (2004)      

 

SVAR:

hva mener du med det!!!!!!er det bra med deg?

Satt inn av: () Dato: 09/08-19:01:25 (2004)      

 

SVAR: Bill bug?

Hver gang jeg går inn på disse sidene så laster den inn min "Gaaaaaamle" fra VP til MC"11!

Har sagt i fra til BB om "problemet", men....

 

Så derfor er det leeeeenge side jeg var inne sist, gruer meg til å se "VP til MC"

 

F..... data surr.

Satt inn av: Data dust () Dato: 26/08-12:51:14 (2004)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I mange saker finnes det ikke noe absolutt facitsvar på et spørsmål. Svarene er som regel basert på egne erfaringer, og vil derfor være preget av det. Det samme vil du oppleve hvis du spør folk i bransjen. Du får forsjellige svar - eller kanskje vi skal kalle det råd - avhengig av hvem du spør. Kan illustrere det med følgende eksempel:

 

Da jeg skulle anskaffe i dybdemåler, bruke jeg mye tid på å finne ut hvordan giveren burde plasseres.  Jeg var lite lysten på å lage hull under vannlinjen, og forhørte meg rundt omkring. I en seriøs utstyrsforretnig som også solgte det instrumentet jeg hadde bestemt meg for å kjøpe, sa de at det var bare tull å montere giveren innvendig. Skulle det fungere skikkelig, måtte jeg ha den utvendig. Trodde ikke helt på dette, og forsatte med å høste andres erfaringer. Giveren ble montert innvendig, og har fungert 100% tilfredsstillende.

 

Men alle kan sikkert bli flinkere til å si litt om bakgrunnen for svaret de gir  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er du seriøs nå ? Et forum drevet av et magasin, der annenhvert svar er "kjøp neste nummer", "ring båtbygger", "ring motorleverandør" osv kan neppe kalles et diskusjonsforum. Nautiske gule sider vil jeg kalle det. Og mitt klare inntrykk er at ALLE spm. besvares seriøst på denne side, sålangt det er mulig. At det finnes flere veier til Rom, er de fleste klar over, men tar vel spørsmålsstiller også høyde for ? Eller ?

 

For å si det sånn, tar man alt man finner på Internett for god fisk, får man før eller siden trøbbel.., trodde alle web-brukere visste dette...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En side av dette er det ansvar man har for de råd man gir. Lovverket er slik at man risikerer å bli holdt ansvarlig for konsekvensen av sitt innlegg. Mao, gir man f.eks. en anbefaling som direkte kan føre til en ulykke eller verditap, risikerer man et ansvar for dette som ellers i samfunnet.

 

Slik sett stusser jeg en sjelden gang over enkelte innlegg her, hvor velment de nå engang er skrevet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

En side av dette er det ansvar man har for de råd man gir. Lovverket er slik at man risikerer å bli holdt ansvarlig for konsekvensen av sitt innlegg. Mao, gir man f.eks. en anbefaling som direkte kan føre til en ulykke eller verditap, risikerer man et ansvar for dette som ellers i samfunnet.

Jeg TROR du har teoretisk rett, men i praksis har dette lite å si. I saker der det f.eks har blitt utøvd vold, ran, inbrudd eller annen kriminalitet, har det i svært få tilfeller ( om noen ) blitt vektlagt at "andre" har foreslått, oppfordret eller tipset om at dette kan/bør/skal utføres.

 

I praksis tror jeg det ( heldigvis mener jeg ) er den som UTFØRER gjerningen som sitter med ansvaret, ikke utenforstående.

 

Eksempel: Biltema og Clas Ohlson selger installasjonsmateriell for 220V. Dette er for de eller fleste av oss, fobudt å montere selv. Du kan selvfølgelig kjøpe dette inn for at installatøren skal komme på besøk, men han har som regel bilen full av kontakter, brytere osv., dessuten vil fagfolk neppe bruke Biltema kontakter  :wink:

 

Er Biltema / Clas Ohlson da ANSVARLIGE hvis noen setter fyr på huset sitt, eller gir sin svigermor elektrosjokk, da de har solgt komponenter de VET kjøperen med stor sannsynlighet IKKE har lov til å bruke / montere ?

 

Neppe.

 

Er jeg ansvarlig for konsekvenser om jeg foreslår at du ikke trenger skifte olja di mer enn 1 gang pr 10 år, eller bruke nylonsnøre som ankertau ?

 

Neppe.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En side av dette er det ansvar man har for de råd man gir. Lovverket er slik at man risikerer å bli holdt ansvarlig for konsekvensen av sitt innlegg. Mao, gir man f.eks. en anbefaling som direkte kan føre til en ulykke eller verditap, risikerer man et ansvar for dette som ellers i samfunnet.

 

Slik sett stusser jeg en sjelden gang over enkelte innlegg her, hvor velment de nå engang er skrevet. :smiley:

Betaler man  for å få råd fra f.eks. advokat/reparatør/elektriker etc. forholder det seg muligens som du sier.  For gratis råd som gis her i forumet tviler jeg sterkt på at det er slik, og siden du henviser til lovverket - hvilken lov og § mener du hjemler det?

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

jeg deler oppfatningen at det er viktig å gi bakgrunnen for de synspunkter/råd man gir. Det som også er viktig når man bruker et forum som Baatplassen.no er å ha i tankene at de råd man får stort sett er fra "amatører" på lik linje med en selv - og at tipsene således er basert på egne/andres erfaring eller hva man har hørt. Søker jeg profesjonelle råd så bruker jeg ikke internett forum - da søker jeg spesialister som gir faglige råd jeg betaler for (og som de dermed er ansvarlige for) Samtidig opplever jeg Baatplassen som det mest seriøse forumet jeg har vært borti der svarene er seriøse og godt ment - og der det er stor grad av selvjustis i forumet. Går noen over streken her får man en liten, vennlig smekk fra andre medlemmer eller muligens fra moderator.

 

Jeg oppfatter de rådene som kommer her som tips - ikke som løsninger. Jeg legger de tipsene som kommer her inn i egen vurdering når jeg søker løsninger - gjerne før jeg snakker med fagfolkene. Beslutningen om hva som skal gjøres er uansett min - og det er mitt ansvar å ta følgende av de beslutningene jeg tar

Link to post
Share on other sites

Til Suzuki og FredT.

 

Man har ansvar for sine yttringer på Internett, i prinsippet akkurat som i samfunnet ellers. Jeg har lest en god del om dette på nettet, det er uttalt av autoriteter innen norsk jus. Mediet spiller i prinsippet ingen rolle, om det er skrevet i et brev, i en avis, eller i et diskusjonsforum.

 

I en avis vil redaktøren stå ansvarlig for det som trykkes. I et forum som har en redaktør, vil redaktøren ha ansvar helt tilsvarende for en avis. Men baatplassen.no opererer med medlemskap og har ingen redaktør, eller noen som er i tilsvarende eller liknende rolle. Hver enkelt av oss står ansvarlig.

 

I praksis blir det vanskelig "å ta noen å stille til ansvar", men det er i prinsippet egentlig uten noen betydning. Spørsmålet bli hvor høyt/lavt terskelen legges. Det skal nok en del til før man rammes, men man bør være litt bevisst på dette.

 

Jeg har ikke kunnskap om hvilke lovparagrafer dette er forankret i, og i farten husker jeg ikke refereneser.

 

Et par år tilbake var det brudulje om dette på båtmagasinets nettsted. En som hadde gitt et farlig råd måtte krype til korset. Hadde dette passert, ville ansvaret for konsekvensene falt på Båtmagasinets redaktør.

 

:smiley:  :smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

...... vil rekke ut en liten advarende pekefinger til dere som besvarer innlegg.....

Heldigvis for oss så er baatplassen.no et Diskusjonsforum med frivillig medlemsskap og ikke et nettsted med "Spør eksperten og få ekspert-råd"! Så slipper vi vel å bli saksøkt av noen som ikke klarer å tenke selv?

 

Dermed er det vel sagt det som kan sies om dette.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nei det er helt klart at man aldri har skyld selv for sine handlinger..... se bare på en haug av straffesaker : er det mulig å få satt skyld på andere så gjør det...han sa det... han solgte meg kniven...en stemme sa...hun likte meg ikke.... synd på meg... samfunnet har sviktet meg... det har blitt litt for mange psykologer og advokater tror jeg.... :smash:   hmmmm....føler meg litt opprørt jeg nå.... det er sikkert forumets feil...får gå ut en tur og :boxing:..... Fra spøk til alvor:skal det ikke være mulig å diskutere ting lengre uten å formulere seg som en politiker???????

Link to post
Share on other sites

.... Fra spøk til alvor:skal det ikke være mulig å diskutere ting lengre uten å formulere seg som en politiker???????

Har prøvd å betone at man i prinsippet har ansvar for konsekvenser av hva man skriver. En som er kjent som fagmann med solid bakgrunn, han vil nok være mere utsatt om han gir et "farlig råd" enn de andre.

 

Jeg skjønner at folk blir litt opprørt over at dette settes i fokus, men ta det med det gode!  Jeg synes det er bedre å få dette fram åpent, enn at det forties! :smiley:

Link to post
Share on other sites

PanPan, du har delvis rett, selvsagt har man ansvar for sine ytringer på internet, i alle fall så langt det gjelder injurier o.l. (Liker derfor dårlig uthengningstrådene, selv om den uthengte får anledning til å svare.  Svar innbyr jo bare til mer skittkasting).

 

Men når det gjelder råd/tips eller svar på spørsmål om vanlige båtrelaterte ting, som flertallet av innleggene dreier seg om, kan det ikke ilegges ansvar (kanskje unntatt bevisst feil anbefaling om ett eller annet i ren og skjær skadehensikt).  

 

Det ligger i forumets natur og i hver deltakers viten om at hver og en av oss er alminnnelige båtbrukere, en åpen og erkjent mulighet for at ethvert råd kan vise seg å være feil.  Alle må være innforstått med at å følge andre båtbrukeres råd ikke nødvendigvis løser problemet og muligens skaper flere problemer.  Det må være en grunnleggende forutsetning for bruk av ethvert forum av denne type at etterfølgelse av velmente råd ALLTID er på egen risiko.

 

Altså intet ansvar.  Det motsatte ville -- hvis man tenker seg det -- være direkte uhyrlig.  Og hvor skulle grensen i så fall gå?  Problemstillingen er jo nettopp den samme i mange andre relasjoner.  Prat mellom båteiere i båthavnen, for eksempel.  Vil du ilegge ansvar der også?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Heldigvis for oss så er baatplassen.no et Diskusjonsforum med frivillig medlemsskap og ikke et nettsted med "Spør eksperten og få ekspert-råd"! Så slipper vi vel å bli saksøkt av noen som ikke klarer å tenke selv?

 

Dermed er det vel sagt det som kan sies om dette.......

Tiltredes!

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Men når det gjelder råd/tips eller svar på spørsmål om vanlige båtrelaterte ting, som flertallet av innleggene dreier seg om, kan det ikke ilegges ansvar (kanskje unntatt bevisst feil anbefaling om ett eller annet i ren og skjær skadehensikt).  

 

Det ligger i forumets natur og i hver deltakers viten om at hver og en av oss er alminnnelige båtbrukere, en åpen og erkjent mulighet for at ethvert råd kan vise seg å være feil.  Alle må være innforstått med at å følge andre båtbrukeres råd ikke nødvendigvis løser problemet og muligens skaper flere problemer.  Det må være en grunnleggende forutsetning for bruk av ethvert forum av denne type at etterfølgelse av velmente råd ALLTID er på egen risiko.

 

Altså intet ansvar.  Det motsatte ville -- hvis man tenker seg det -- være direkte uhyrlig.  Og hvor skulle grensen i så fall gå?  Problemstillingen er jo nettopp den samme i mange andre relasjoner.  Prat mellom båteiere i båthavnen, for eksempel.  Vil du ilegge ansvar der også?

Man har i prinsippet ansvar. Jeg har ikke fått det tydlig nok frem hva dette betyr. Det skal mye til før noen trekkes til ansvar for det første, dernest er å håpe at andre korrigerer fatale råd før det får konsekvenser.

 

Jeg har reagert en gang her på båtplassen, det dreide seg om at noen ga råd om å bruke flussyre i en eller annen sammenheng. Det er jo nærmest livsfarlig! Hva kunne ha skjedd? Ok. Flussyre er vanskelig å få tak i. Men det står (desverre) tilgjengelig (som regel) på laboratorier i bedrifter og enkelte utdanningssteder. Hva hvis noe tross alt fikk tak i dette stoffet etter et råd her på båtplassen? Hva hvis brukeren kom til å søle dette på huden? Stoffet er ekstremt etsende, det lar seg i praksis ikke fjerne - amputasjon o.l. må til.

 

I et slikt tilfelle tror jeg man ville ha blitt trukket til ansvar. Ellers: I de aller fleste tilfellene ville man vel neppe bebreide andre enn seg selv for å ha fulgt et dårlig råd.

 

Råd i båthavnen? Igjen skal vel svært mye til at man blir holdt ansvarlig.

Link to post
Share on other sites

OK, la oss da få det tydelig frem.  Begynn gjerne med hva som er det rettslige grunnlag for slikt ansvar. :wink:

Jeg prøvde meg med mitt svar #15, men jeg skal visst kjølhales ser det ut til!

 

Jeg har vel sagt foran her at jeg kjenner ikke de konkrete paragrafene, den konkrete rettslige forankringen her.

 

Men hvis vi forårsaker skade/ulykke, eller hvis vi medvirker til det, vil vi ikke da ha et ansvar? Det har vi!

 

Så er det snakk om bevisst eller ubevisst. Til slutt om man er strafferetslig tilregnelig. Og er du under 15 år kan du vel heller ikke straffes.

 

Men så kommer vi til praktiseringen av jussen - det er ikke matematikk, men noe for rettsaparatet. Da blir det å få slått fast fakta, hendelsesforløp, etc. etc. Utfallet er ikke sikkert. Men i prinsippet kan vi bli holdt ansvarlig! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Pan Pan,

 

Du skal bestemt ikke kjølhales - tror jeg - og eventuelt lover vi å gjøre det på en båt som

ikke stikker dypt og er helt ren for rur  :lol:

 

Jeg tror imidlertid du tar feil.  I mitt etterhvert ganske lange liv har jeg aldri hørt om noen som er blitt forsøkt stilt til ansvar for velmenende råd de måtte ha gitt. Og jeg tror ikke det etter norsk lovgivning er mulig å vinne frem med et slikt forsøk heller.

Som andre var inne på  her - direkte ondskap = råd gitt mot bedre vitende i den ene hensikt å skade/forlede andre til å gjøre dumme/farlige  ting - se det kan muligens stille seg annerledes.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Jeg tror imidlertid du tar feil.  I mitt etterhvert ganske lange liv har jeg aldri hørt om noen som er blitt forsøkt stilt til ansvar for velmenende råd de måtte ha gitt. Og jeg tror ikke det etter norsk lovgivning er mulig å vinne frem med et slikt forsøk heller.

Som andre var inne på  her - direkte ondskap = råd gitt mot bedre vitende i den ene hensikt å skade/forlede andre til å gjøre dumme/farlige  ting - se det kan muligens stille seg annerledes.  

Jeg tror vi to langt på vei er meget enige! Men det var dette med hva man skal tro da! :smiley:

 

Jeg tror han som ga rådet om å bruke flussyre kunne ha fått bot/straffeansvar hvis en ulykke hadde hendt som følge av rådet!

Link to post
Share on other sites

Har fulgt litt med på forskjellige internettsider vedrørende det maritime miljø og vil rekke ut en liten advarende pekefinger til dere som besvarer innlegg. Vær klar over at de fleste spørsmålsstillere har en genuin interresse for det de spør om og derfor bør behandles deretter. Ikke bare på denne siden men på de aller fleste ser jeg mye "synsing" som av mange vil oppfattes som et "fasitsvar". Vær derfor varsom med å la synsing framstå som absolutt svar. Her syns jeg at Båtbørsens Båtkrok kan fremstå som et eksempel. Der er det mye gode svar. Som virker veloverveide og begryunnede. Ta en stitt selv og se du finner den på www.batborsen.no under forum.

Jeg har besøkt dette forum, men noe mer uinteressant webside har jeg knapt sett. Ikke fant jeg ut hva de har å by på, og ikke fant jeg noe diskusjonsforum. Hva skal jeg gjøre for å finne ut hva denne siden kan gi meg?
Link to post
Share on other sites

Jeg tror han som ga rådet om å bruke flussyre kunne ha fått bot/straffeansvar hvis en ulykke hadde hendt som følge av rådet!

Han kunne kanskje ha blitt dømt for uaktsom legemsbeskadigelse.  Og han i mitt eksempel som bevistt gir feil råd for å skade, kunne rammes for skadeverk.  Og av begge deler ville det følge et erstatningsansvar i tillegg.

 

Men et alminnelig erstatningsansvar for råd, tips, meninger etc. som vel er forumets eksistensgrunnlag, er ganske bestemt ikke aktuelt.  Ikke bare av grunner som i en av mine tidligere poster, men også fordi skadelidtes medvirkning ville være til hinder for ansvar.  Altså, er du så korka dum at du gjør som en for deg ukjent debattant på båtplassen sier, en person hvis erfaring, faglige kompetanse og identitet du ikke kjenner, alt uten å søke råd også på utvilsomt faglig kompetent hold (forhandler, verksted el.l) -- da -- kan du bare ha det så godt.  Din egen dumskap må du selv bære konsekvensene av.  ("du" og "deg" er selvsagt ikke rettet mot PanPan).

 

På et annet forum jeg deltar i (utenlandsk) er den grunnleggende forutsetning YMMV=Your Mileage May Vary=dine resultater kan avvike.  Det må rimeligvis også være en forutsetning her på baatplassen.  Og, ikke minst, at all etterfølgelse av råd, tips, meninger, instruksjoner etc. mottatt her er på egen regning og risiko.  Var det annerledes, måtte baatplassen kanskje nedlegges på grunn av risikoen for å komme i ansvar.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å tone dette litt ned. At det har fått en god del luft under vingene er vel mye at jeg ikke er godt nok til å fremstille saken.

 

Jeg har aldri ment at et prinsipielt ansvar er av en slik art at "et alminnelig erstatningtsansvar" vil utløses. Og jeg tror det skal svært så mye til før noen reelt blir holdt ansvarlig. Men prinsipielt har hver enkelt av oss et ansvar for hva vi skriver.

 

Tror du vi kommer noe videre? Det måtte kanskje være om vi møttes?? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er dette noe å ta på vei for da?? Skjønner IKKE problemet! Dette er et diskusjonsforum med en flott tone, medlemmene i mellom; HVIS noen gir et feil råd (ikke helt har skjønt spørsmålet) kan du "stommera" være ganske sikker på at svaret blir korrigert!

Ellers støtter jeg første svar fra SveinHa: Det er mye rart i det forum som nevnes, samt at TONEN er en ganske annen.

Synser jeg. :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En side av dette er det ansvar man har for de råd man gir. Lovverket er slik at man risikerer å bli holdt ansvarlig for konsekvensen av sitt innlegg. Mao, gir man f.eks. en anbefaling som direkte kan føre til en ulykke eller verditap, risikerer man et ansvar for dette som ellers i samfunnet.

 

Slik sett stusser jeg en sjelden gang over enkelte innlegg her, hvor velment de nå engang er skrevet. :smiley:

Her gjelder det å være kritisk og vurdere sin egen kompetanse på det området man søker råd.

Tror ikke noen på et forum kan holdes direkte ansvarlig for råd man gir. Man sitter sjelden med full innsikt i en sak, er det for eks. motorproblemer det snakk om, så vil jo det beste (og dyreste) være å oppsøke et motorverksted for det aktuelle merket. Feil råd pga. at man ikke har full innsikt eller kompetanse, kan jo få ganske kostbare konsekvenser. Hvis man ikke akkurat er av den "praktiske" typen som liker og holde på med båt og alt småplunder man da kommer borti og kanskje bare er utstyrt med en klase gulrøtter på hver hånd. Da bør man kanskje ikke plukke på ting selv, uansett hvilke råd man måtte få. Jeg ser hvertfall på dette forumet som "veiledende". Nest etter leverandør og merkeverksted er det man selv som kjenner båten sin best...

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...