Jump to content

Viksund 900 futura med 200 hk Volvo 41 P, hvilken propell?


Mmariner

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en Viksund 900 Futura som har en 200 hk Volvo 41 P, og med den gjør jeg 15-16 på marsj og vel 17 på topp fart. Jeg får det topp turtall som skal være, 3800, og jeg marsjer med 3500.

Dette synes jeg er litt lite når man leser at samme type båt med 188 hk er annonsert med 23 knop toppfart. Kan dette stemme?

Det er en 4 blads propell som er på nå, men er usikker på størrelsen.

Er det noen som har et tips om dette.

 

Takker for hjelpen.

 

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Jeg har kjøpt meg en Viksund 900 Futura som har en 200 hk Volvo 41 P, og med den gjør jeg 15-16 på marsj og vel 17 på topp fart. Jeg får det topp turtall som skal være, 3800, og jeg marsjer med 3500.
Dette synes jeg er litt lite ................
Det er en 4 blads propell som er på nå, men er usikker på størrelsen.
Er det noen som har et tips om dette.


Hvilken gearutveksling kjører du med ?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Mmariner

 

Jeg har også akkurat kjøpt meg en 900 Futura med VP tamd41, 200Hk. Eller 188 på propell aksling.

Båten er ikke rengjort og bunnsmurt i år, men allikevel får jeg 21 knop på 3900 omdreininger (max).

Ved marsjfart 3400 har jeg det samme som deg. 15 til 16 knop. Jeg har også en 4 bladers propell. Men vet ikke hvilken stigning denne har.

Etter rengjøring og bunnsmøring regner jeg med å få mellom 22 og 23 knop ut av motoren.

Høres ut som bytte av propell er på sin plass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...