Jump to content

seil kontroll ved kjøp av brukt seilbåt.


major poppcorn

Recommended Posts

Jeg skal forsøke å gi deg etpar svar uten at jeg er en ekspert.

 

Det første du bør se på er om seilene er hele og uten skader. Sjekk at der ikke er hull og at alle likene (kantene) er hele og uskadd. Sømmene kan og være greit å få sjekket selv om det er en tidkrevende prosess. Moderne seil blir ikke skadet om de er misfarget eller har slått seg men det ser jo ikke spesielt pent ut. Etter en stund blir også seilene utblåst, de strekker seg og mister noe av formen. Det betyr ikke at der er ødelagt men du får ikke rett fasong på seilene under seilas og det påvirker angrepsvinkelen og kan få båten til å krenge mer. Finn gjerne ut hvor gamle seilene er også. Jo eldre de er jo større er sjansen for at de er utblåste.

 

Jeg har seil som er 30 år gamle. De virker fortsatt men er nok utblåste. En erfaren seiler som setter litt krav til seilene ville nok sagt at de er ferdige. men for en nybegynner som meg er det helt greit å lære seg å seile med.

 

Lykke til :thumbsup:

Trond

Redigert av Trond mjøs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er to ting du ser etter:

 

Det ene er ren mekanisk slitasje, hull, slitasje slitte sømmer etc. På genoa typisk i høyde med salingshorn og skjøtehjørnet På storseilet typisk rundt spileposer, høde ved salingshorn. Sjekk alle lik og maljer på seilene og flyndra på storseilet.

 

Det andre er hvor "utblåst" seilene er. Når seilene blir "utblåst" blir de mer "posete" og busen vandrer bakover. Seiele står dårlig i vindkast og bidrar mer til krenging enn fremdrift. For å sjekke dette må du ut og seile, men det krever en del erfaring å se om seilene er utblåst. Men hvor viktig dette er er avhegneing av hvilken type seiler du er. Er du litt sporstslig instilt; seiler gjerne bidevind i mye vind, deltar i regattaer, mm. er dette viktig. Hvis du trives best i rolig cruising på slør betyr det ikke all verden.

 

Det går jo også en å ta med seilene til en seilmaker og be om en vurdering (med det i mente at han kan ha som motiv å selge deg et nytt seil).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...