Jump to content

En "nybegynner"plotter i str. 8-10" skjerm?


Mogens

Recommended Posts

Jeg får meg en 27" snekke med maksfart på en 16 knop snart. Der vil jeg gjerne ha meg en kartplotter. Jeg ser for meg at en 8" eller en 10" må være det riktige spesielt m.t.p. pris kanskje. Og i tillegg trenger man jo kart.

 

Er det en type noen kan anbefale som kanskje er brukervennlig og gjerne til en fordelaktig pris. Jeg må vel også ha kart over, si fra Bergen/Stavanger og gjerne til Oslo og Svenskekysten hvis mulig.

 

Tar i mot alle gode råd med stor takk :yesnod: .

 

Mogens

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha en plotter som er brukervennlig kan jeg anbefale Garmin 720. Touchskjerm og lettfattelige menyer. Bruker Bluechart G2Vision kart. Er godt fornøyd med plotter så langt. Jeg har S versjonen av plotter som innbefatter ekkolodd i tillegg. Har gjennomgående bronsegiver med temperatur.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hmm :rolleyes: . Men tilbake til denne "Garmin 720". Har den slik "Auto Guidance" som man har på den større "gpsmap 4010"?

 

iPad er også litt spennende men er kartene/kartet du får til denne bra nok da? Har hørt at det er ganske så billig også?

 

Har også hørt de som bruker bærbar pc (det er jo billig). Men hva trenger man i tillegg da tro? Det samme :giggle: ??

Redigert av Mogens (see edit history)

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Synd at det ikke er en eneste manøverknapp på de små Garmin'ene.

Må tørke godt av fingrene etter gumling av reker med majones. (nytt argument, men ikke mot Garmin :rolleyes: )

Det er mange tråder her om samme tema fra tidligere og stort sett de samme argumentene hver gang.

Link to post
Share on other sites

Garmin 720 /720S kom ut som best i test i Båtmagasinets siste utgave. Selv kjører jeg med 525S som er mindre(5 tommer) i min 30 foter i 20knop og synes det er helt greit også.

Selvfølgelig er 4010 en sak med enda større skjerm og har kanskje også muligheten til split screen med forskjellig zoom noe som vel er det beste, men prisforskjellen da mann !

720S ligger vel på 10-11.000,- mens 4010 vel ligger over 15.000,-

 

Det er nok steder å bruke penger når du har båt, 720S blir du helt sikkert storfornøyd med.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er 4010 en sak med enda større skjerm og har kanskje også muligheten til split screen med forskjellig zoom noe som vel er det beste, men prisforskjellen da mann !

Fyllte opp tanken i dag etter uttak og testet båten / plotteren en times tid etter vinterdvalen. Plotteren fungerer utmerket. Heller ikke noe problem å se ved å kjøre splitt skjerm. Hvis ikke jeg husker helt feil er det vel 3 kombinasjoner som er mulig. Sjøvannstemperatur var i dag 12.4 grader mot 9.3 grader forrige mandag da båten ble satt på vannet. Selvfølgelig er en 10" skjerm bedre og se på enn en 7". Hadde 10" Garmin i Nord Westen og forskjellen er betydelig, det er også prisen. Men en 7" fungerer helt greit det også.

Link to post
Share on other sites

I fjor kjørte jeg retur fra Grimstad til Drammen på 2 dager. Kjørte med 5" skjermen min og kastet vel ikke blikket på papirkartet en eneste gang på turen. Det blir en del zooming, men det blir noen kroner pr zoom om man ser slik på det. Hadde jeg ikke hatt plotter og skulle kjøpt en i dag tror jeg 720 ville blitt det naturlige valget.

 

Når det gjelder split-screen Hansi, så tenkte jeg ikke på kombinasjonen kart/lodd etc., men 2 kart hvor du kan velge en lav zoom på det ene og en høyere på det andre. Slik sett har man både oversikten og detaljene på en skjerm. Den muligheten finnes vel ikke på 720 ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jøss, var ikke klar over at den muligheten fantes på 7 tommeren. Da har man jo det man kan ønske seg på 720 da, etter min mening.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ok da gutter. Da får det bli en 720. Jeg pleier nesten alltid å ende opp på litt større/dyrere ting enn jeg opprinnelig ser på men ok :thumbsup: . Men jeg bestiller uten ekkolodd tenkte jeg. Skal hente meg en 27" balje (Summer Family) og ser ikke for meg no avansert fisking fra den. For det er vel ikke noe særlig annet dere bruker loddet til (for å spørre litt dumt :flag_sw: ).

Redigert av Mogens (see edit history)

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...