theppan07 Startet 9.Mai.2011 Del på Facebook Startet 9.Mai.2011 (redigert) Jeg har fått byttet belger på mitt Alpha one Gen II. Båt /motor er fra 2006 Men etter sjøsetting, så kommer det inn ca 1 liter vann i døgnet. Dette skjer uavhengig om motoren går eller ikke. Verkstedet har nå hatt båten oppe 3 ganger hvor de har: - Etterstrammet alle belger - Byttet pakningene mellom drev/transom Verkstedet har sjekket at det ikke kommer vann inn i knutebelgen. Det kommer ikke inn vann fra saltvannsinntaket gjennom drevet (Ser/kjennes tørt ut) legger jeg meg med hodet laaaangt ned i forkant av motoren ser jeg akkurat nedsiden av transomplaten innvendig. Da ser jeg at det drypper sakte men sikkert. Det blir en vanndam akkurat der hydraulikk kablene for drevtrimmen kommer igjennom. (Men jeg mister ikke hverken drevtrim olje eller gearolje) Jeg har også etterstrammet de 6 transom boltene. Har noen forslag til hvor denne lekasjen kan være. Skal forsøke på nytt med WEB kamera http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162464780/ for å se hva jeg finner ut av. Finner jeg ikke ut av det, så sier verkstedet at de må heise ut motoren, men det blir ikke før i juni. Redigert 9.Mai.2011 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Verkstedet har nå hatt båten oppe 3 ganger hvor de har: - Etterstrammet alle belger - Byttet pakningene mellom drev/transom "Alle belger"? Det er kun to belger som kan lage problem. Drivaksel og gir wiren. Om belg for drivaksel ble byttet og det ikke lekker der er det belgen på girwiren igjen. Ble den ikke byttet så vil det lekke og mest når drevet er tiltet opp eller svinger til en av sidene. Det kan og lekke via styrebolt på toppen av drevet der en simring blir slitt. Om toppen av drevet ikke er under vann, så vil det som regel bare lekke under fart. Du kan se om armen til styrebolt er spesielt rusten, da er set ofte pga vann inntrengning. Simringen der kan byttes ved en spesiell prosedyre der man borer et hull ute på siden av toppen på drevet så man kommer til mutteren på toppen og får løsnet styrebolten så simringen kan byttes. Deretter plugger man hullet. Alternativ skjære ut en firkant på fronten av toppen for lettere tilgang, deretter sveise (aluminium) eller lime fast en plate som dekker åpningen med epoksy. Det finnes en nærmere beskrivelse av dette i en service manual for drev. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
theppan07 Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 (redigert) Takk for kommentarer. Både drivaksel/knutebelg, gearwirebelg og eksosbelg er skiftet. Skal sjekke simmering på toppen på onsdag, men tror ikke det er der, for da ville jeg jo sett/merket at det var vått på over/rundt der sjøvannslangen kommer inn. Motor har gått ca 340 timer så det bør jo ikke være slitt i simmering enda. Toppen av drevet er forøvrig ikke under vann. Redigert 9.Mai.2011 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 At noe er skiftet betyr ikke nødvendigvis at det er tett! Dersom du ikke klarer å komme til innvendig så du ser hvor det lekker bør du få tak i et inspeksjons speil eller en annen anretning så du ser innsiden av transomen skikkelig og kan se litt bedre hvor det lekker. Dersom det er helt i bunnen av transomfestet det lekker så ville jeg tro det var pakningen som var dårlig, men det er nok en viss sannsynlighet for at det lekker høyere opp og renner nedover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Du vil sikkert se hvor det lekker om du tar båten på land og tar av drevet. Alpha One drev har to gjennomgående bolter nederst på transom, kan være det lekker der pga korrosjon. Det skal være sink anode utenpå mutteren på disse boltene for å hindre korrosjon. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Flyrikk Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Hei. Fant du ut av dette? Jeg har eksakt samme problem. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.