Jump to content

Vikeplikt 35 fot cabincruiser i høy fart VS 25 fot seilbåt i 4kn


Lovart låring

Recommended Posts

Jeg hadde en ganske besnærende opplevelse i Skjebergkilen før helgen. Jeg tuslet avgårde for motor med seilene nede, på vei til båtplassen min. Jeg går rett over kilen og ser en hurtiggående diger cabincruiser komme i full fart med retning ut av kilen, mao han kom fra min babord. Jeg registrerer at vinkelen båtene i mellom ikke forandrer seg og jeg skjønner da at vi er på kollisjonskurs. For å være tydelig, slik at misforståelser unngås, holder jeg den samme kursen rett over kilen.

 

Jeg begynner å bli urolig ganske raskt over at denne hurtiggående saken fra babord ikke gjør mine til å forandre/justere kursen sin, og tenker at føreren er uoppmerksom med nesa i kartet eller lignende.Jeg holder fremdeles min kurs.

 

Jeg er livredd for misforståelser, holder kursen så lenge jeg tør, og gjør til sist en unnamanøver for å unngå sammenstøt, og denne idioten firer ikke en tomme.

 

Jeg er da overbevist om at roret er ubevoktet.

 

Sjokket ble stort da jeg så at ved rattet inne i denne båten satt det et menneske.

Jeg ble rasende og selvsagt livredd. Hadde jeg hatt noe tungt og hardt hadde jeg kastet det på denne skjønnheten av en båt med en så imbesill og arrogant båtfører.

 

Selvsagt gjør man seg noen tanker i etterkant, og begynner å tvile på sitt eget sjømannskap om det er godt nok eller ei. Jeg har kommet frem til at jeg gjorde det eneste riktige og at denne idioten burde blitt bøtelagt evt vært mønstret på godt gammeldags sjømannsvis.

 

Noen synspunkter???

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg har som regel at jeg tar hensyn til andre uavhengig av om det er en seil, eller motorbåt. Når jeg går med betydelig større fart enn de jeg kommer i kontakt med, vil jeg gå ned i hastighet, å gå rundt i god avstand, og samtidig gå sånn at vedkommende ser hvor jeg har tenkt å gå!Dette forutsetter at det er relativt trangt, sånn at "nærkontakt" ikke er til å unngå. Man skal prøve å ta hensyn til andre, men jeg så en og annen idiot nedover svenskekysten i fjor sommer, og det virker som om folk ikke forstår at de løfter hele fjorden på sin ferd! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hatt en ubehagelig hendelse i skjebergkilen selv ifjor da vi var på vei innover. Lå og putret i 5-6 knop da det kommer en diger cabincruiser i plan mot oss. vi har også en snekke på vår babord side som ligger ca 60 m fra oss.. men denne store gjøken av en fyr skulle mellom oss, og det i ca halv plan, så bølgene ble jo kjempedigre. Både jeg og han på min babord side gå han fyren en knyttneve i lufta for uaktsom kjøring. Jeg mener det må gå ann å gå ned i fart så man ikke lager tsnunami bølger for mindre båter. Det og er irriterende.

Men det blir jo dessverre bare mer og mer av det fremover, slike rike Oslo pjokker som driter i alt og alle her nede de selv ikke bor.

Link to post
Share on other sites

Han gikk mot land – han gikk i 20 knops dorgefart.

Man er da mann – og følger Cappelens Norges-kart

mot Homborsund – og en 100 måls strandeiendom

han hadde kjøpt – mens han stod på dekk og så seg om.

Han fikk ei jolle te' å kantre – nå lå de på hvelvet.

Han ga blanke faen – og klokka var bare halv elleve.

 

 

Skal vel egentli ikke si sånn, men av og til føler jeg F**N meg at folk i stor hvit båt eier halve sjøen

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Men det blir jo dessverre bare mer og mer av det fremover, slike rike Oslo pjokker som driter i alt og alle her nede de selv ikke bor.

 

Nå, nå, bli nå ikke usakelig i et ellers greit innlegg. Her forleden hadde jeg losen på 'besøk'. Kom nordfra og på innsiden av S. Søster blir jeg var en brumming rett bak meg. Der kommer losbåten i halvplan og passerer meg kloss SB (ikke mer enn 10 meter klaring) og skjærer rett foran baugen min. Hadde jeg sett losen litt før, skulle jeg tatt en videosnutt og sendt inn til direktoratet. Båten min er særdeles vektstabil, så det skal mer enn en losbåt til før det går hurra-meg-rundt. Men det lå en Onvi og seilte 100 m på min BB side. Der ombord hadde de mer enn nok med å holde seg fast.

 

Det er ikke greit når profesjonelle ikke viser mer kultur og sjømannskap enn en bonde fra indre enfold.

Link to post
Share on other sites

Hvalerlosen er det nok vanskelig å få satt på land.

Tja, var jo et skip som gjorde det litt for tidlig der nede nylig, og vi vet jo hvordan det gikk....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor, hvit båt, men føler meg ikke truffet da jeg vanligvis har en toppfart på 6 kn.

Det er en del som ikke bryr seg om hverken sjøveisregler eller hensynet til andre, derfor prøver jeg å ha med meg kamera ved førerplass på lik linje med kikkert og kart for å dokumentere eventuelle problemer.

 

Det kan da ikke være nødvendig å endevende hele fjorden bare for en tur utpå.

Link to post
Share on other sites

[...]Noen synspunkter???

Du har møtt ett uoppmerksomt menneske, du har sikkert møtt noen av samme rase tidligere. Den Saab'en som hold på kjøre deg ned i fotgjengerfeltet? Han fyren i Volvo'en, med mobilen på øret, som kom kjørende på rødt lys? Den syklisten som bare freste over gangfeltet og det bare var flaks du rakk å brese for?

De var av akkurat samme menneskerase, og nå har du møtt en av de på sjøen også.

Link to post
Share on other sites

Er fra Oslo, og ikke pjokk :nonod:

 

Sorry, virka kanskje som jeg dro alle over en kam, men slik er det heldigvis ikke :) Mange pjokker fra hele Norges land, men tok navnet "Oslo" pjokk pga det tilfeldigvis er mange fra området som oppfører seg som de eier sjøen =) Nå regner jeg ikke med du er en av de som driter i sjøveisregler, og generelt sunn båt fornuft når du har klart å rote deg inn på båtplassen.no :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

tilfeldigvis er mange fra området som oppfører seg som de eier sjøen =) Nå regner jeg ikke med du er en av de som driter i sjøveisregler, og generelt sunn båt fornuft når du har klart å rote deg inn på båtplassen.no :flag_bp:

 

Jeg ble ikke vonbroten, da jeg skjønner veldig godt hva du mener! Har sett og hørt ting som gjør at jeg skammer meg for å si at jeg er fra Oslo på mine turer rundt om i Norge :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kommet frem til at jeg gjorde det eneste riktige

 

Helt enig, sånn tenker alltid jeg og! :lol:

 

Ha en fin sommer!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Du kunne slakket litt av på gassen , slik at det ble større avstand.

 

Skulle jeg slakke litt av gassen, som i utgangspunktet var brøkdelen av hva han med vikeplikt gikk for?? Jeg minner om at jeg hadde en ganske tydelig kurs. 4 knop er ganske sakte, og turtallet på påhengeren er ganske lav ved denne hastigheten. Styrefart er greit å ha. Forklar den er du snill.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Der kommer losbåten i halvplan og passerer meg kloss SB (ikke mer enn 10 meter klaring) og skjærer rett foran baugen min.

 

Forsiktig med de der.

De er "nyttetrafikk" må vite og har fullstendig påkjørsrett.

De har en gudegitt rett til å holde helvete med alt på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Trur det er relativt vanlig,senest denne uken ble jeg passert av losen i langesund før utløpet ved moloen,5 knop.

Jeg holdt 5,2 - 5,5 ifølge gps.

Losen forsvant forbi midt imellom 2 båter i minst 10knop det ble noen oppgitte blikk fra både meg og min båt på babord side da.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg slakke litt av gassen, som i utgangspunktet var brøkdelen av hva han med vikeplikt gikk for?? Jeg minner om at jeg hadde en ganske tydelig kurs. 4 knop er ganske sakte, og turtallet på påhengeren er ganske lav ved denne hastigheten. Styrefart er greit å ha. Forklar den er du snill.

 

4 knop la jeg ikke merke til sorry.. Men det finnes andre måter en panikkmanøvrering når man er på kollisjonskurs med en båt som har vikeplikt for deg. Du hadde sett ham i lang nok tid til å unngå hans rute. Er ikke det vanlig å dreie litt bort ifra en eventuell vikepliktsituasjon når man ser den komme? Jeg gjør iallefall det uavhengig av hvem som har forkjørsretten om du hold godt og lenge på..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...