Jump to content

Vikeplikt 35 fot cabincruiser i høy fart VS 25 fot seilbåt i 4kn


Lovart låring

Recommended Posts

. Er ikke det vanlig å dreie litt bort ifra en eventuell vikepliktsituasjon når man ser den komme? Jeg gjør iallefall det uavhengig av hvem som har forkjørsretten om du hold godt og lenge på..

 

Jeg forsøker etter beste evne å være tydelig i mitt valg av kurs. Dette for å unngå misforståelser, som igjen kan føre til evt sammenstøt. Må jeg vike, så gjør jeg jo det og gjerne i god tid for å være tydelig. Men denne gangen her tok jeg ikke engang sjangsen på dèt da denne imbesillen kom altfor hurtig til å tåle evt misforståelser. Så det tryggeste var faktisk å vente til han kom nær nok til at jeg kunne foreta en unnamanøver uten fare for misforståelser.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Er ikke det vanlig å dreie litt bort ifra en eventuell vikepliktsituasjon når man ser den komme? Jeg gjør iallefall det uavhengig av hvem som har forkjørsretten om du hold godt og lenge på..

 

Tidlig, tydelig og tilstrekkelig sier gutta med sertifikatene i orden (hilsen Astor!), og det er jeg helt enig i. MEN, den som har retten på sin side skal stå på sin kurs intil andre regler gjelder som f.eks at man har plikt til å (gjøre hva man kan for å) unngå en kollisjon og at det ikke finnes påkjørselsrett. Noe av det værste man kan oppleve er vingling og utydelig opførsel hvor de tre T-er ikke er innlært.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Jeg begynner å bli urolig ganske raskt over at denne hurtiggående saken fra babord ikke gjør mine til å forandre/justere kursen sin, og tenker at føreren er uoppmerksom med nesa i kartet eller lignende.Jeg holder fremdeles min kurs.

 

Ok. Jeg mener Lovart kunne gjort noe på dette tidspunktet for å unngå situasjonen.. Jeg ville antagelig gjort noe om ikke annet. Eller mener du man skal holde seg til disse tre tène til det nesten smeller? Selvsagt skal de tène fravikes når man som i dette tilfellet oppdager at den andre antagelig ikke overholder vikeplikten sin.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg forsøker etter beste evne å være tydelig i mitt valg av kurs. Dette for å unngå misforståelser, som igjen kan føre til evt sammenstøt. Må jeg vike, så gjør jeg jo det og gjerne i god tid for å være tydelig. Men denne gangen her tok jeg ikke engang sjangsen på dèt da denne imbesillen kom altfor hurtig til å tåle evt misforståelser. Så det tryggeste var faktisk å vente til han kom nær nok til at jeg kunne foreta en unnamanøver uten fare for misforståelser.

 

 

Hva er det du ikke forstår meg på Hifo??

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Leser med interesse denne tråden.

Er hurtigbåt skipper og har vært det i 25 år, og har således sett og opplevd en del opp gjennom årene. Her må jeg si meg helt enig i Lovart og hans vurdering av situasjonen.

Din vurdering i å hold fart og kurs i en helt så klar situasjon om hvem som har vikeplikt er helt riktig. Vingling og tegn til usikkerhet kan føre til meget farlige situasjoner.

Det er desverre alt for mange som har skaffet seg store (også små) båter, og tror at de nå er havets helter og kan kjøre som de vil, mens de i realiteten knapt nokk kan fortøye en båt.

Når det er sakt så er det også mange nybakte båteiere som har fått med seg det meste med tanke på å ferdes hensynsfult på havet, og kan det grunnleggende om sjøveisreglene.

Ha en riktig fin båtsesong. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Lovart låring:

 

Etter din beskrivelse gjorde du alt riktig. Du skal være tydelig i ditt tilfelle og det er å holde stø kurs og fart. Om ikke båt med vikeplikt gjør noe som du oppfatter som korrigering av sin kurs og fart, SKAL du fremdeles holde stø kurs og fart. Om det går så langt at fare for sammenstøt er overhengende, skal du for å unngå sammenstøt brekke til styrbord. Altså til samme kurs/retning som båt med vikeplikt. Du skal aldri legge babord og inn bak, da fører av båt med vikeplikt kan ha vært "på do" og pluttselig blir obresvant på faren og brekker styrbord. Om du har kurs inn bak da så er sammenstøt overhengende.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Kanskje han mente at han kjørte på hovedveien og at du kom ut fra en sidevei og da har vikeplikt for alle :rolleyes:

 

Er situasjonen helt klar og den andre har vikeplikt så skal du jo holde stø kurs og fart for å ikke skape farlige situasjoner, jeg hadde nok gjort akkurat det samme her om jeg forstår situasjonen rett, men jeg hadde nok kalt opp han som satt i egne tanker på VHFen og notert meg båtnavn osv for han burde få beskjed om at dette kan bli farlig om han ikke setter seg inn i basic sjøveisregler

Link to post
Share on other sites

Hørte en interessant tommelfingerregel i går: "Kvaliteten på sjømannsskap/kunnskapen om sjøveisreglene er omvendt proposjonal med avstand fra sjøen til flybridge" Hmmm, sitter i grunnen ganske høyt selv..... :sailing:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Du skal aldri legge babord og inn bak, da fører av båt med vikeplikt kan ha vært "på do" og pluttselig blir obresvant på faren og brekker styrbord. Om du har kurs inn bak da så er sammenstøt overhengende.

Har du viket babord og inn bak møtende båt i god tid så er det jo ingen fare å oppdage. Fører av møtende båt vil bare observere at du er på vei bak han og vinke fornøyd til deg som takk for en fornuftig manøver.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

kanskje føreren i den andre båten tenkte " hmm jaja, jeg har jo vikeplikt for den seileren der, jeg har høyest fart og svært god manøverevne..men... han vil sikkert foretrekke å få bølgene mine forfra istedet for bakfra, så da holder jeg stø kurs og han forstår sikkert at dersom han slakker av, så går dette supert" men akk.. En eller annen begrunnelse hadde han nok for å holde stø kurs, det og da var det sikkert fornuftig for han, men det er jo ikke sikkert at begrunnelsen var særlig god..

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg ikke er mere stresset på sjøen enn att når slike "konger" dukker opp og jeg skjønner att han ikke har planer om å overholde vikeplikten svinger jeg BB og går paralelt mot han til båtene er passert. Legger så styrbord igjen, får bølgene forfra og tøffer videre uten å bekymre meg mere over hendelsen. Er på sjøen for å kose meg. Ikke for å la meg provosere av "bøller". Men synes jo selfølgelig att slik oppførsel er forkastlig. :headbang:

 

PS: jeg har frem til i høst tøffet rundt i en 23 fots daycruiser.

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du gjorde det helt riktig, og etter boka, ja tror sågar at Astor vil si seg enig med meg denne gangen?

Det finnes desverre tullinger i begge leire. Vi med motor har den fordelen å kunne dra av på gassen og gå med aktsomhet. Desverre er det noen som kun har en av og på knapp til gass.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er ikke det vanlig å dreie litt bort ifra en eventuell vikepliktsituasjon når man ser den komme?

Kjempelurt hvis begge dreier for å gå bak den andre ja ... men det ville jo i det minste være et tegn til potensielt intelligent liv bak roret i begge båtene, og da er igjen sjansen for at det går bra til stede ...

Link to post
Share on other sites

Mannen kjenner muligens ikke til reglene om vikeplikt, dette da han ikke har tatt noen form for opplæring.

 

Kansje fordi han mener (som mange her inne på BP) at båtførerbevis er unødvendigt.

 

Du kjenner tydeligvis denne personen, god venn av deg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjempelurt hvis begge dreier for å gå bak den andre ja ... men det ville jo i det minste være et tegn til potensielt intelligent liv bak roret i begge båtene, og da er igjen sjansen for at det går bra til stede ...

 

Så du mener en unnamanøver i siste liten er bedre enn å legge om kursen tidlig for å unngå en evt situasjon? :confused:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Så du mener en unnamanøver i siste liten er bedre enn å legge om kursen tidlig for å unngå en evt situasjon? :confused:

Han mener sikkert nøyaktig det han sier, nermlig

Kjempelurt hvis begge dreier for å gå bak den andre ja

Da vil de fortsatt være på kollisjonskurs etter at begge har lagt om kursen.

Den båten som ikke har vikeplikt vil dessuten ha opptrått i strid med sjøveisreglene, som sier at han skal beholde kurs og fart.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Til det nesten smeller? Hvis man gjør det tidlig og tydelig nok , gjør man det riktig. Skal man tolke det dere skriver som at man skal holde kollisjonskursen til man befinner seg i en situasjon hvor man må unnamanøvrere i siste liten? :confused:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Den som har vikeplikt skal legge om kursen.

Gjør han ikke det, så får den andre bruke det vettet han har etter beste evne :flag_bp:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Veldig enkelt:

 

"Motorbåt viker for seilbåt

Når en motorbåt og en seilbåt styrer slik at det er fare for sammenstøt, skal motorbåten vike."

 

Jeg pleier alltid å gi andre båter god avstand, i tillegg til å være klar med hvor jeg kommer til å kjøre. Når det gjelder seilbåter, viker jeg alltid. Holder god avstand, og om jeg må gå nære grunnet skjær e.l., tar jeg det med ro, eller sørger for at jeg planer og ikke skaper for mye bølger. Dette gjelder forøvrig alle båter jeg kjører forbi.

 

Hadde en Lami 425R med 20HK tidligere, gikk som et skudd, men når den lå i ro var den en balje. Motor lå bare 10cm over vannet etc.

 

Jeg opplevde ofte som folk sier her "store hvite båter som eier havet", eller folk i midtlivskrise uten sjøvett som jeg liker å kalle de, og jeg holdt nesten på å kantre når jeg lå og fisket. De kunne ha gått med MYE større avstand fra min båt, i tillegg til å få driten i plan så de slipper å sende avgårde tsunamibølger mot meg. Jeg blir like irritert hver gang jeg opplever noe slikt.

 

 

En annen ting:

 

Hvor enig er dere i at ALLE skal ha påbud om båtførerbevis? Jeg har ennå ikke tatt det, skal ta det i sommer, men jeg har stor erfaring når det gjelder regler på sjøen, og klager ikke på påbudet som kom.

 

Men hva med de som eier raske, store båter, er i førtiårene og har aldri tatt i en båt før sin nåværende. De kan føre denne båten uten noe som helst kurs! Syns dette er latterlig! Det er jo nettopp disse som ligger på toppen i dødsstatistikken! Jeg kjenner også personlig til folk i denne alderen som absolutt ikke vet hvordan man skal oppføre seg på havet.

 

Hva tenker dere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...