Jump to content

Hente hjem snekke fra Tjøme til Drøbak, tips til seilrute?


anbjorn

Recommended Posts

Hei,

 

Første posting her, men jeg har lest og brukt søkefunksjonen flittig de siste ukene. Det er utrolig mye bra informasjon å finne på dette forumet. Det har seg slik at det kanskje blir å kjøpe ei 24 fots snekke på Tjøme som vi har tenkt å seile hjem til Drøbak (marsjfart 5-7 knop). Vi har ikke erfaring med å seile langt, kun erfaring fra korte turer rundt omkring Drøbakssundet/Håøya. Vi kjenner ikke området vi skal seile gjennom, men har sjøkart, kompass og gps, og tror ikke det blir noe problem med navigasjon i klart vær. Fordi jeg vil ha med hjelpemannskap (en som er mer motorkyndig enn meg) ser det ikke ut til at det blir tid til overnatting, men vi må ta turen i ett strekk. Spørsmålet er om det er lurt å sette ut på en så lang dagstur rett etter å ha overtatt båten. Fordelene er at man blir godt kjent med båten på vei hjem og får god erfaring i navigasjon, men er vel litt utsatt fordi man ikke kjenner motoren i tilfelle den skulle fuske. Alternativet er å få snekka transportert med bil hjem, men det koster fort noen tusenlapper.

Hvordan er det med forholdene innaskjærs fra Vrengensundet og nordover forbi Tønsberg? Jeg tenker at man går øst for S. Årøy og N. Årøy, mellom Ekornholmen og Hvaløy, øst for Langskjæra, og mellom Torgersøya og Fjærskjær. Deretter holder vi oss langs land mot Slagentangen. Derfra er jeg usikker. Burde vi satse på rett nord mot Bastø og deretter rett over til Moss og så gjennom Mossekanalen, eller dra rett nord forbi Horten mot Mølen og Tofte?

 

- A

Fersk snekkekaptein. Nidelv 24, VP MD3B

Link to post
Share on other sites

Ruta du beskriver fra Vrengen og nordover til Torgersøygapet er den merkede leden - beskyttet og fin, og lett å navigere i.

 

Ferden videre opp mot Bastøy og ikke minst videre oppover fjorden er laaang med en snekke. Opp forbi Mølen skrekkelig langt. Så hvor du går er avhengig av vær og sjø, tenker jeg. Er det litt sjø men samtidig ikke verre enn at du greit krysser fjorden anbefaler jeg å gå Mossekanalen. Da går du helt beskyttet derfra til du kommer ut ved Son. Fra Bastøysiden til Moss kan du krysse på en kurs som passer best med vind og sjø. Ofte blåser det fra SV, og da er det greit å skrå over etter at du har passert Mefjordbåen på din styrbord side. Alternativt vente til du er øst for Bastøy et sted, og så legge over fjorden.

 

 

Lykke til :smiley:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei!

Slik jeg ser det kommer det helt an på vindretningen. Med snekke ville jeg holde meg mest mulig mot vinden for å unngå rulling. Så- ved østlig vind, over til Moss, nordlig eller nordvest-vest, langs land og over ved Mølen og Tofte. Start tidlig, da er det gjerne roligere. God tur! :flag_bp:

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Har tatt samme turen med nyinnkjøpt gammel snekke på denne tiden av sesongen for en del år siden, Hudøy feriekoloni og til Asker, og det er en nokså lang tur på en dag, men går fint så lenge været er med deg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det blir en trivelig tur om det ikke er for mye sjø. Turen er på ca 35 nm. å tar deg 7 timer om du holder 5 kn. i snitt. Gå langs land på vestsiden av Søndre/Nordre Årø når du først er i skjæringa her, mye triveligere, kjappere å ikke for utfordrene navigering i en 24 foter. Hvilke side av Ekorn du går på lar du vinden bestemme, når du kommer utenfor Torgersøya lar du bølgene bestemme retningen. Jeg ville nok lagt inn et landhogg i Son eller i Horten på turen, så får du beundra båten litt fra kaia mens du strekker litt på bena, kan fort bli litt sliten av de åpne strekka om det ikke er helt flatt hav. Dieselen er foreløbi rimligst på Vallø forresten men det er nok ikke det som velter feriebudsjettet ditt med den båten.

God tur!

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir det å gå innaskjærs fra Vrengensundet til Torgersøy og videre mot Horten langs land ved liten kuling fra vest eller sør-vest? Jeg skulle tro at man ligger stort sett i le for bølger?

Fersk snekkekaptein. Nidelv 24, VP MD3B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hvordan blir det å gå innaskjærs fra Vrengensundet til Torgersøy og videre mot Horten langs land ved liten kuling fra vest eller sør-vest? Jeg skulle tro at man ligger stort sett i le for bølger?

Dvs. når det er meldt liten kuling ved Færder fyr. Jeg ser at det samtidig er meldt opp til frisk bris videre nordover på vestsiden av fjorden.

Redigert av anbjorn (see edit history)

Fersk snekkekaptein. Nidelv 24, VP MD3B

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt samme turen mange ganger med seilbåt, som holdt samme fart som snekka du ser på. Hadde nesten alltid fint vær, så heldig sånn sett.

Ut av området ved Bolærne / Vallø siktet jeg bare inn på Gullholmen i det fjerne (gikk langs Slagentangen), kjørte på Mossesiden (innsiden) av fyret der og så var det neste siktepunkt Filtvet fyr, deretter langs land på Hurum-siden mot Oscarsborg. Er en lang, men fin tur. Brukte som regel 10 timer fra Glennestranda på Tjøme til Oslo / Frognerkilen.

Anbefaler å starte tidlig om morgenen, da er det som regel rolige forhold og du kommer over de åpne strekkene før det evt. begynner å ruske.

 

Lykke til og god tur :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...