Jump to content

6-syl vannkjølt dieselmotor - 1 HK.?


FredT

Recommended Posts

Finnes noe slikt eller lignede mon tro?  I tilfelle hade det vært "fole kjekt" om noen hadde konstruert en 12-volts lader basert på en slik. Den burde kunne bli liten - alle kunne få plass til den. Burde være enkel å støyisolere til et nivå så man kanskje snaut ville høre den selv i egen båt. Billig i drift - 4 - 5 timer på en liter diesel. Burde enkelt kunne levere 30 - 40A.  Vannkjølingen kunne kanskje "spe på" varmvannstanken.  En times gange eller to  daglig ville gi nærmest ubegrenset "holdbarhet" i uthavner.

Om noen skulle finne  på å gi meg en julegave i år er det en slik jeg vil ha! :wink:

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor må den har 6 syl ? :confused:

 

Ellers følger jeg jo logikken. Kunne også tenke med en liten vannkjølt generator som bare leverer 12V, ikke noe 230V.

Tja....  tenkte meg 6-syl mest vibrasjons fri - når jeg først skulle ønske ;-))

 

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Ok, fikk mistanken etter at 'legg inn'-knappen var trykket.

 

Men Wankel-motorer er jo også ganske stillegående.

 

Jeg vet at det eksperimenteres med turboladere som har en integrert elektromotor/generator, ja kanskje de er allerede ute på markedet et eller annet sted. Ved å lage en liten 'kortslutning' fra kompressorens utgang til turbinens inngang ved hha en liten brennkammer samt en noe intelligent styring av motoren, kunne man kanskje komme på noe lurt.....

 

 

Jada, jeg bare fantaserer.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

må bli en sånn det bokser det, med  4 cyl. Dessverre på hele 4 HK.

FF-320 Pegasus Horisontal 4-sylindert boxermotor på hele 53 ccm volum. Den eneste "flat four" på markedet

 

Eller ta`n helt ut å satse på denne:

Stjernemotor

Bilde

5 cyl radial stjerne motor, 50 cm3 og 4 hk. De som har hørt denne i levende live, glemmer det aldri,,

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Noe liknende, vet ikke men.... Det finnes dieseldrevne generatorer som heter Mastervolt.

 

http://www.mastervolt.nl/downloads/Whisper_NO.pdf

 

Skal være levert med en Viknes båt...

 

Noe slikt hører med hvis man vil ha total frihet! :smiley:

 

Ja, slike finnes også fra Mase, FisherPanda osv. Gjerne fra kr 50000kr oppover og de leverer vel i hovedsak 230V. Bruker ofte en Farymann-motor.

Link to post
Share on other sites

5 cyl radial stjerne motor, 50 cm3 og 4 hk. De som har hørt denne i levende live, glemmer det aldri,,

 

Suzuki

Den der kjenner jeg til.  Hører tilsvarende lyd hver dag.  Hver gang Quindebestet hyler over seg ...  :lol: :lol:

 

Seriøst:  Det finnes alltid alternativer, hvis du er kreativ.  Hva med http://www.yamaha-motor.no/products/power_equipment/inverter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ??  Rett nok bensindrevet, men det går vel bra ... i alle fall i en annen prisklasse enn andre alternativer ovenfor.

 

Det mener Skipper Worse -- som har Yamaha tuning fork logoen tatovert på innsiden av panna.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tja....  tenkte meg 6-syl mest vibrasjons fri - når jeg først skulle ønske ;-)) FredT

Bilde

 

DynaCam http://www.dynacam.com lager noe veldig interessant ... liten maskin, mye HK, (150 KG og 200 HK) men kan jo gjerne blie en revolusjon (samme med diesel Wankel) for båtindustrien ... Kjøling er jo bare vannsirkulasjon, så det kan vi vel gjerne lett fikse ... samt noen må jo lage delen dine til den lille maskinen din, med presisjonsinstrumenter ... og tilhørende kost...

 

tror at markedet ville være litt for lite for å lage dette ... dessuten, hvis du kan få til 12v... hvorfor ikke 220V .... neste problemet ditt etter strøm, blir vel ferskvannstiljengelighet ... så hva med et Osmoseanlegg ombord .... . men da trenger du enda mer strøm .... og slik begynner snøballen å rulle.. (Hilsen en som har et "ett dunker" agregat ombord, som vibrerer litt, men leverer 220V til stort ladeapparat og til støvsuger, ovn, mikrobølge osv.)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Divemaster:

"tror at markedet ville være litt for lite for å lage dette ..."

 

Er ikke så sikker på det. Vel de 6 sylindre var vel mest en spøk, men prinsippet var i grunnen ærlig nok ment. Lite/lett/"lydløst" aggregat  som lader bare 12 volt - 30 til 70/80A eller mere - og altså gjerne vannkjølt for å kunne ta vare på spillvarmen.

Prislapp kanskje 20K?.   Det er nok fremdeles de med båter som har bare kjøleskap/VHF/ litt TV-titting på kvelden som er i overveldende flertall. Kanskje med et typisk døgnforbruk på

50 - 100 Ah. Og alle snakker de om strømproblemene - og legger opp til større og større batterikapasitet for å kunne klare ett par tre dager uten å starte motoren.

Jeg tror altså på ramme alvor at om et slikt produkt var tilgjengelig til en ikke helt uakseptabel pris ville markedet - ikke bare i Norge, men på verdensbasis - være nærmest umettelig.

Og - for ikke å stille alt for strenge krav - har jeg først firet på antall sylindre - vel så kan jeg kanskje fire på det med dieselen også. (men det hadde nå vært kjekt bare å kunne kople til dieseltanken da - og driftssikkerheten)

 

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Lite/lett/"lydløst" aggregat  som lader bare 12 volt - 30 til 70/80A eller mere - og altså gjerne vannkjølt for å kunne ta vare på spillvarmen.

Ta en hvilken som helst liten dieselmotor og heng på en standard dynamo av litt størrelse og du har aggregatet ditt! Alle motorer har et eller flere turtallsområder som er ganske vibrasjonsfrie og med likestrøm trenger en ikke ligge på nøyaktig 1500 eller 3000 o/min som på vekselstrømsaggregatene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det eksperimenteres med turboladere som har en integrert elektromotor/generator, ja kanskje de er allerede ute på markedet et eller annet sted. Ved å lage en liten 'kortslutning' fra kompressorens utgang til turbinens inngang ved hha en liten brennkammer samt en noe intelligent styring av motoren, kunne man kanskje komme på noe lurt..... Jada, jeg bare fantaserer.... :rolleyes:

Høres ut som om du er i ferd med å re-oppfinne jetmotoren  :lol:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden vekket interessen. Ble sittende og kikke på all slags motorer utover natta...

 

Denne så kjekk ut, militær pris er vel dessverre ublu:

 

www.asc2004.com/23rdASC/oral_summaries/F/FO-05.PDF

 

 

$100 lar seg høre, så sant noen i India vil produsere:

 

www.practicafoundation.nl/ongoing/microdiesel.htm

 

 

Har små dieseler, men neppe 6-sylindrede (og sender kanskje ikke på postordre til Norge  :confused:):

 

www.china-diesel.net

 

 

Ellers har www.graupner.de masse kjekke småmotorer, bla. wankel og vannkjølte.

Link to post
Share on other sites

Hei alle,

 

Jøss! - ting finnes jo.  Antok i grunnen at så små dieselmotorer var rent utopi.

Her skal det undersøkes gitt. Brenselscelle modellen hadde vært fin - helt lydløst skulle jeg anta - men teknikken er vel ikke klar innen for praktiske/økonomiske rammer.

Liten rimelig diesel fra langtvekkistan - det må kunne la seg organisere - selv om postordre ikke går. Tror  jamen jeg skal kutte litt ned på julegavebudsjettet i år (hører dere barn), så

det blir litt til overs til morsomme import-eksperimenter.

Flere som eventuelt er interessert i en rimelig liten diesel? - HK-avgiften - selv den blir jo til å leve med  :lol:

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Prislapp kanskje 20K?.   Det er nok fremdeles de med båter som har bare kjøleskap/VHF/ litt TV-titting på kvelden som er i overveldende flertall. Kanskje med et typisk døgnforbruk på

50 - 100 Ah. Og alle snakker de om strømproblemene - og legger opp til større og større batterikapasitet for å kunne klare ett par tre dager uten å starte motoren.

Hvis du har NOK 20K, og kun har behov for 12V, for å gi litt lengre tider i uthavner, så ville jeg nok prøvd å holde meg vekke fra forbrenningsmotorer i det store og hele (driftssikkerhet, lydnivåer osv.)... Jeg hadde nok vurdert solceller (finnes fleksible og kan lett stues vekk samt dekker vel gjerne ditt behov)  og evt. en liten vind generator i bakhånden. Klarer deg vel gjerne med NOK 10K  .... og ingen vil klage på vibrasjoner og bråk fra en forbrenningsmaskin...

 

Bilde

 

Bilde

 

:cool:Disclaimer:

This posting and all corresponding posts, including all attachments, are intended solely for the individual(s) named above. The post contain subjective and/or proprietary information based upon authors own experience.  Do not forward, copy, distribute or otherwise rely upon the posting or it's content to any individual without first contacting the author.  If you are reading this post in error, or purely out of curiosity, do not forward, copy or distribute it or any of its content to anyone.  In addition, please note that the poster does not accept any responsibilities what so ever, for the outcome of anyone acting upon the content within this post.     :wink:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ble liggende våken det meste av natta. Kom bla. på at jeg vitterlig hadde sett kommersielle brenselceller på nett; nemlig her: http://www.fuelcellstore.org

 

Denne http://www.fuelcellstore.com/cgi-bin/fuelw...=30/product=644 gir ca. 50 Ah i døgnet ved 11-14.4 V og er laget for å løse "the severe energy problems of recreational vehicles and sailing boats".

 

Bruker 1.5 liter metanol/kWh. Lader automatisk batteribank. Lydnivå <40 dB A på 1 m (det er vel på nivå med dagens stilleste oppvaskmaskiner, og en slik åpner jeg da til støtt og stadighet uten å legge merke til at den går).

 

Pris: USD 3490 - litt drøyt kanskje, men såvidt innefor de 10-20k noen nevnte her. Ser at de leverer "custom versions" også. Kanskje det er mulig å kutte ut internt batteri (unødvendig, koples rett mot båtens b-bank) samt levere med enkel kopling, så kan en innstallere "custom" metanoltank selv.

 

Sikle-sikle. F***s husbygging! (vi trenger en "sikle"-smiley her)

Link to post
Share on other sites

Ble liggende våken det meste av natta. Kom bla. på at jeg vitterlig hadde sett kommersielle brenselceller på nett; nemlig her: http://www.fuelcellstore.org

Du trenger nok ikke gå til utlendighet for å få tak i en brenselcelle til 12V. http://www.gylling.no har noe slik. Men det er nok noe for de spesiellt interesserte. Du finner stikkordet under 'Produkter'.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...