Jump to content

6-syl vannkjølt dieselmotor - 1 HK.?


FredT

Recommended Posts

Du trenger nok ikke gå til utlendighet for å få tak i en brenselcelle til 12V. http://www.gylling.no har noe slik. Men det er nok noe for de spesiellt interesserte. Du finner stikkordet under 'Produkter'.

Det er samme enheten, dvs. de har tydeligvis agentur i Norge. Står ikke pris så vidt jeg kan se, men skal vi tippe på minst 100% avanse  :yesnod: Uansett interessant da det faktisk burde bety at de må yte en slags service på slike enheter når noe skjærer seg. Og ja, jeg er spesielt interessert (men ikke så spesielt bemidlet akkurat nå).

Link to post
Share on other sites

På -80 tallet hadde jeg dårlige batterier i båten, og tilsvarende lite penger til å kjøpe nye.  Etter litt fundering ble resepten som følger.

1 stk Briggs & Stratton motor fra utrangert gressklipper,

1 stk 50 A vekselstrømdynamo fra hugget Nissan,

1 stk bit av kryssfinèrplate

2 stk startkabler fra bagasjerommet på hugget Nissan

diverse braketter og skruer fra hugget Nissan

 

Litt mekking og montering på finerplata og vips, et 12 V aggregat  for lading av flate batterier.  Pris kr 0,00.  Hadde dette i mange år, og har ikke tall på alle som fikk hjelp til lading av flate batterier, både i båt og bil.  Til slutt var det en seilbåteier som klarte å miste det på sjøen, hans eneste kommentar var at "det var vel ikke verdt så mye likevel"!

Link to post
Share on other sites

En slik gressklippergenerator er helt kurant å mekke sammen, men det er viktig at forbindelsen til batteriet er sikker. Faller kablene av vil generatoren omgående ta kvelden. startkabelklyper er derfor ingen løsning å satse på.

Hva med støy? Vil ikke dette være rene landeplagen for båter i nærheten ?  :nono:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...