FredT Startet 7.November.2004 Link til dette innlegget Startet 7.November.2004 Finnes noe slikt eller lignede mon tro? I tilfelle hade det vært "fole kjekt" om noen hadde konstruert en 12-volts lader basert på en slik. Den burde kunne bli liten - alle kunne få plass til den. Burde være enkel å støyisolere til et nivå så man kanskje snaut ville høre den selv i egen båt. Billig i drift - 4 - 5 timer på en liter diesel. Burde enkelt kunne levere 30 - 40A. Vannkjølingen kunne kanskje "spe på" varmvannstanken. En times gange eller to daglig ville gi nærmest ubegrenset "holdbarhet" i uthavner. Om noen skulle finne på å gi meg en julegave i år er det en slik jeg vil ha! FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
OT-flyktning Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Men hvorfor må den har 6 syl ? Ellers følger jeg jo logikken. Kunne også tenke med en liten vannkjølt generator som bare leverer 12V, ikke noe 230V. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 7.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Men hvorfor må den har 6 syl ? Ellers følger jeg jo logikken. Kunne også tenke med en liten vannkjølt generator som bare leverer 12V, ikke noe 230V. Tja.... tenkte meg 6-syl mest vibrasjons fri - når jeg først skulle ønske ;-)) FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
OT-flyktning Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Ok, fikk mistanken etter at 'legg inn'-knappen var trykket. Men Wankel-motorer er jo også ganske stillegående. Jeg vet at det eksperimenteres med turboladere som har en integrert elektromotor/generator, ja kanskje de er allerede ute på markedet et eller annet sted. Ved å lage en liten 'kortslutning' fra kompressorens utgang til turbinens inngang ved hha en liten brennkammer samt en noe intelligent styring av motoren, kunne man kanskje komme på noe lurt..... Jada, jeg bare fantaserer.... Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Finnes noe slikt eller lignede mon tro?Noe liknende, vet ikke men.... Det finnes dieseldrevne generatorer som heter Mastervolt. http://www.mastervolt.nl/downloads/Whisper_NO.pdf Skal være levert med en Viknes båt... Noe slikt hører med hvis man vil ha total frihet! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 må bli en sånn det bokser det, med 4 cyl. Dessverre på hele 4 HK. FF-320 Pegasus Horisontal 4-sylindert boxermotor på hele 53 ccm volum. Den eneste "flat four" på markedet Eller ta`n helt ut å satse på denne: Stjernemotor 5 cyl radial stjerne motor, 50 cm3 og 4 hk. De som har hørt denne i levende live, glemmer det aldri,, Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Noe liknende, vet ikke men.... Det finnes dieseldrevne generatorer som heter Mastervolt. http://www.mastervolt.nl/downloads/Whisper_NO.pdf Skal være levert med en Viknes båt... Noe slikt hører med hvis man vil ha total frihet! Ja, slike finnes også fra Mase, FisherPanda osv. Gjerne fra kr 50000kr oppover og de leverer vel i hovedsak 230V. Bruker ofte en Farymann-motor. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 må bli en sånn det bokser det, med 4 cyl. Dessverre på hele 4 HK.Luftkjølt, Suzuki, luftkjølt Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Om noen skulle finne på å gi meg en julegave i år er det en slik jeg vil ha! FredT Men hva med denne tassen, kombinert varmeapparat og lader med 800W 12V og 8kW varme? Ulempen er prisen, SEK 149.265,- ex. moms. Selges bl.a. av Storebro Energy Systems AB Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Skipper Worse Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 5 cyl radial stjerne motor, 50 cm3 og 4 hk. De som har hørt denne i levende live, glemmer det aldri,, Suzuki Den der kjenner jeg til. Hører tilsvarende lyd hver dag. Hver gang Quindebestet hyler over seg ... :lol: Seriøst: Det finnes alltid alternativer, hvis du er kreativ. Hva med http://www.yamaha-motor.no/products/power_equipment/inverter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ://http://www.yamaha-motor.no/products...rter/index.jsp ?? Rett nok bensindrevet, men det går vel bra ... i alle fall i en annen prisklasse enn andre alternativer ovenfor. Det mener Skipper Worse -- som har Yamaha tuning fork logoen tatovert på innsiden av panna. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
OT-flyktning Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Rett nok bensindrevet, men det går vel bra ... i alle fall i en annen prisklasse enn andre alternativer ovenfor.Og ikke har de ellers så mye å gjøre med den opprinnelige tanken: såvidt jeg kan se er det luftkjølte og leverer i hovedsak 230V. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Eller hva med siste innen teknologi, En robot som spiser fluer og forer disse til en brenselcelle for å lage energi til seg selv? Se mer info her: http://www.ias.uwe.ac.uk/Energy-Autonomy-N...EcoBot%20II.htm Hva da med å lage en større versjon som spiser måker, og utifra dette burde gi nok strøm til batterilading?? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Eller hva med siste innen teknologi, En robot som spiser fluer og forer disse til en brenselcelle for å lage energi til seg selv? MATRIX ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
fredivar Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Prototyper på PC'er med brenselceller er allerede laget. Her fyller man på en "dæsj" metanol, og vips, 10 timers kapasitet til PC'en. Se: http://www.techjapan.com/modules.php?op=mo...order=0&thold=0 Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Tja.... tenkte meg 6-syl mest vibrasjons fri - når jeg først skulle ønske ;-)) FredT DynaCam http://www.dynacam.com lager noe veldig interessant ... liten maskin, mye HK, (150 KG og 200 HK) men kan jo gjerne blie en revolusjon (samme med diesel Wankel) for båtindustrien ... Kjøling er jo bare vannsirkulasjon, så det kan vi vel gjerne lett fikse ... samt noen må jo lage delen dine til den lille maskinen din, med presisjonsinstrumenter ... og tilhørende kost... tror at markedet ville være litt for lite for å lage dette ... dessuten, hvis du kan få til 12v... hvorfor ikke 220V .... neste problemet ditt etter strøm, blir vel ferskvannstiljengelighet ... så hva med et Osmoseanlegg ombord .... . men da trenger du enda mer strøm .... og slik begynner snøballen å rulle.. (Hilsen en som har et "ett dunker" agregat ombord, som vibrerer litt, men leverer 220V til stort ladeapparat og til støvsuger, ovn, mikrobølge osv.) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
FredT Svart 8.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Divemaster: "tror at markedet ville være litt for lite for å lage dette ..." Er ikke så sikker på det. Vel de 6 sylindre var vel mest en spøk, men prinsippet var i grunnen ærlig nok ment. Lite/lett/"lydløst" aggregat som lader bare 12 volt - 30 til 70/80A eller mere - og altså gjerne vannkjølt for å kunne ta vare på spillvarmen. Prislapp kanskje 20K?. Det er nok fremdeles de med båter som har bare kjøleskap/VHF/ litt TV-titting på kvelden som er i overveldende flertall. Kanskje med et typisk døgnforbruk på 50 - 100 Ah. Og alle snakker de om strømproblemene - og legger opp til større og større batterikapasitet for å kunne klare ett par tre dager uten å starte motoren. Jeg tror altså på ramme alvor at om et slikt produkt var tilgjengelig til en ikke helt uakseptabel pris ville markedet - ikke bare i Norge, men på verdensbasis - være nærmest umettelig. Og - for ikke å stille alt for strenge krav - har jeg først firet på antall sylindre - vel så kan jeg kanskje fire på det med dieselen også. (men det hadde nå vært kjekt bare å kunne kople til dieseltanken da - og driftssikkerheten) mvh Fred T. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
SveinHa Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Lite/lett/"lydløst" aggregat som lader bare 12 volt - 30 til 70/80A eller mere - og altså gjerne vannkjølt for å kunne ta vare på spillvarmen.Ta en hvilken som helst liten dieselmotor og heng på en standard dynamo av litt størrelse og du har aggregatet ditt! Alle motorer har et eller flere turtallsområder som er ganske vibrasjonsfrie og med likestrøm trenger en ikke ligge på nøyaktig 1500 eller 3000 o/min som på vekselstrømsaggregatene. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
eysteind Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Dersom en bensinmotor er aktuelt er det vel rimlig lett å ta en vannkjølt mopedmotor og koble til en dynamo. Liten og stille. Motoren på mopedbilen min hører man ikke når den står på tomgang og man står på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Finnes det ikke noe dampdrevet utstyr som kan brukes ?. Den fra Storebro Energy er vel sterling-basert. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Fantino Svart 10.November.2004 Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Jeg vet at det eksperimenteres med turboladere som har en integrert elektromotor/generator, ja kanskje de er allerede ute på markedet et eller annet sted. Ved å lage en liten 'kortslutning' fra kompressorens utgang til turbinens inngang ved hha en liten brennkammer samt en noe intelligent styring av motoren, kunne man kanskje komme på noe lurt..... Jada, jeg bare fantaserer.... Høres ut som om du er i ferd med å re-oppfinne jetmotoren Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.November.2004 Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Denne tråden vekket interessen. Ble sittende og kikke på all slags motorer utover natta... Denne så kjekk ut, militær pris er vel dessverre ublu: www.asc2004.com/23rdASC/oral_summaries/F/FO-05.PDF $100 lar seg høre, så sant noen i India vil produsere: www.practicafoundation.nl/ongoing/microdiesel.htm Har små dieseler, men neppe 6-sylindrede (og sender kanskje ikke på postordre til Norge ): www.china-diesel.net Ellers har www.graupner.de masse kjekke småmotorer, bla. wankel og vannkjølte. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 10.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Hei alle, Jøss! - ting finnes jo. Antok i grunnen at så små dieselmotorer var rent utopi. Her skal det undersøkes gitt. Brenselscelle modellen hadde vært fin - helt lydløst skulle jeg anta - men teknikken er vel ikke klar innen for praktiske/økonomiske rammer. Liten rimelig diesel fra langtvekkistan - det må kunne la seg organisere - selv om postordre ikke går. Tror jamen jeg skal kutte litt ned på julegavebudsjettet i år (hører dere barn), så det blir litt til overs til morsomme import-eksperimenter. Flere som eventuelt er interessert i en rimelig liten diesel? - HK-avgiften - selv den blir jo til å leve med mvh Fred T. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Divemaster Svart 10.November.2004 Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Prislapp kanskje 20K?. Det er nok fremdeles de med båter som har bare kjøleskap/VHF/ litt TV-titting på kvelden som er i overveldende flertall. Kanskje med et typisk døgnforbruk på 50 - 100 Ah. Og alle snakker de om strømproblemene - og legger opp til større og større batterikapasitet for å kunne klare ett par tre dager uten å starte motoren. Hvis du har NOK 20K, og kun har behov for 12V, for å gi litt lengre tider i uthavner, så ville jeg nok prøvd å holde meg vekke fra forbrenningsmotorer i det store og hele (driftssikkerhet, lydnivåer osv.)... Jeg hadde nok vurdert solceller (finnes fleksible og kan lett stues vekk samt dekker vel gjerne ditt behov) og evt. en liten vind generator i bakhånden. Klarer deg vel gjerne med NOK 10K .... og ingen vil klage på vibrasjoner og bråk fra en forbrenningsmaskin... Disclaimer: This posting and all corresponding posts, including all attachments, are intended solely for the individual(s) named above. The post contain subjective and/or proprietary information based upon authors own experience. Do not forward, copy, distribute or otherwise rely upon the posting or it's content to any individual without first contacting the author. If you are reading this post in error, or purely out of curiosity, do not forward, copy or distribute it or any of its content to anyone. In addition, please note that the poster does not accept any responsibilities what so ever, for the outcome of anyone acting upon the content within this post. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Fantino Svart 10.November.2004 Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Ble liggende våken det meste av natta. Kom bla. på at jeg vitterlig hadde sett kommersielle brenselceller på nett; nemlig her: http://www.fuelcellstore.org Denne http://www.fuelcellstore.com/cgi-bin/fuelw...=30/product=644 gir ca. 50 Ah i døgnet ved 11-14.4 V og er laget for å løse "the severe energy problems of recreational vehicles and sailing boats". Bruker 1.5 liter metanol/kWh. Lader automatisk batteribank. Lydnivå <40 dB A på 1 m (det er vel på nivå med dagens stilleste oppvaskmaskiner, og en slik åpner jeg da til støtt og stadighet uten å legge merke til at den går). Pris: USD 3490 - litt drøyt kanskje, men såvidt innefor de 10-20k noen nevnte her. Ser at de leverer "custom versions" også. Kanskje det er mulig å kutte ut internt batteri (unødvendig, koples rett mot båtens b-bank) samt levere med enkel kopling, så kan en innstallere "custom" metanoltank selv. Sikle-sikle. F***s husbygging! (vi trenger en "sikle"-smiley her) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.November.2004 Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Ble liggende våken det meste av natta. Kom bla. på at jeg vitterlig hadde sett kommersielle brenselceller på nett; nemlig her: http://www.fuelcellstore.orgDu trenger nok ikke gå til utlendighet for å få tak i en brenselcelle til 12V. http://www.gylling.no har noe slik. Men det er nok noe for de spesiellt interesserte. Du finner stikkordet under 'Produkter'. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.