Jump to content

Vanninntregning i dobbelt bunn NÅ M.BILDE!!!


Tormod

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med fuktighet/vanninntregning i dobbelt bunn?

 

Båten er en Fjord 21 og det jeg har gjort er å skjære meg gjennom første lag med glassfiber. Luftrommet er fylt opp med skum av et eller annet slag. Er nå i ferd med å fjerne dette for å så la det tørke før jeg legger ny dørk inne i båten. Det er ca 2m med dette partiet, forkant av båten.

 

Skal love at det ikke akkurat luktet godt når jeg åpnet opp gulvet :cryin:

 

Veit hvor vannet har kommet inn, men jeg tror alikeveld jeg lager en luke slik at det eventuelt er mulig å komme til seinere.

 

Denne båten er jo en eldre årgang, gjør båtprodusentene forsatt dette på samme måte? Er det noe sikkerhetsmessig rundt dette? Veit at det feks på skjærgårdsjeep`er er det ofte dobbelt bunn og båten skal da tåle å bli fylt med vann.

 

Er det noen andre erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Takker for henvisningen! Mye bra stoff der, artig å se framgangsmåten.

 

Føler alikeveld at jeg ikke er helt klok på emnet. For det første er det stor forskjell på dobbelt bunn på jolle til den 21" jeg driver med. Dette dobbelte skroget er jo ikke i hele bunnen, men kun en liten del i framkant av båten. Jeg tror ikke dette skummet er brukt istedenfor å stive opp skroget, men det er brukt fordi Fjord brukte flere skall i samme skrog. De kom med forskjellige modeller med det samme skroget. For at dette da skulle passe overens var det løsningen med skum der. Virker jo robust som bare det, føler ikke at det er nødvendig med forsterkning i tillegg selv om jeg har tatt bort skummet..

 

 

Eller er jeg ute å sykler??

 

Skal se om jeg får tatt et par bilder.

Link to post
Share on other sites

...Skal se om jeg får tatt et par bilder.

Gjør det. Mye lettere for de av oss som ikke kjenner akkurat din båt å synse litt når man har bilder å gå ut fra. Som du skriver, det springende punktet er dette med avstiving, i tillegg til flyteevnen da, som mange bruker som argumentasjon for å fylle med skum.
Link to post
Share on other sites

Synser litt:

 

Skum er vel ikke så mye i bruk lengre? Det _trekker_ vann uansett, før eller senere. Gir ikke mye ekstra styrke, men derimot mye ekstra vekt på sikt. Har hatt samme problem med småbåter - håpløs konstruksjon synes jeg.

 

Jeg hadde støpt igjen og laget en forsenket inspeksjonsluke, f.eks. i plexiglass, så er det enkelt å følge med på evt. vannintrengning.

 

Flyteevnen blir vel minst like god når dette er lufttett (hvis du ikke slår hull akkurat her da  :sad:). Det eneste er at du evt. kanskje merker litt mer støy fra sjøen under gange/bølgeskvulp v/evt. overnatting.

Link to post
Share on other sites

Står også noe om dette her .

 

Når det gjelder inspeksjon så bruker jeg et påfyllingsbeslag montert over det dypeste punktet i kjølen.

Typen beregnet for vann er best da de har størst diameter. Kutter av selve stussen før montering.

Bilde

 

Disse er 100% tette og store nok til at man kan sjekke om det er kommet inn vann i løpet av sesongen.

Skulle det skje kan man bruke en hånd-pumpe til å fjerne det.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hva finnes av avstivninger ellers i dette området? Er det avstivninger lengre ut på sidene? Hva finnes nede i dokka som tilsvarer kjølsvinet - kan det være støpt inn noe her som stiver av? Personlig hadde jeg nok vurdert å støpe fast en langsgående stringer på hver side. Om ikke annet, så for å ha noe som støtter opp den nye dørken som skal legges. Da kan du evt. gjøre som jeg å legge en vannfast finerplate som topplate oppe på stringersene, skru platen til stringersene og støpe oppe på platen. Da får du en stiv og fin konstruksjon. Pass bare på at båten ligger stabilt og fiksert på underlaget slik at du ikke gjør samme tabben som meg når du støper igjen hullet. Selco'en min lå på en gammel henger hvor rottent treverk utgjorde støtte under båten istedenfor ruller. På den ene siden manglet deler av treverket med den konsekvensen at den ytre bunnen på båten ble mer belastet på babord side enn på styrbord side. Når så den nye bunnen ble bygget, ble denne deformasjonen varig ved at alt ble låst i stillingen den ytre bunnen hadde da den nye bunnen ble laget. Dette igjen forårsaket sjøegenskaper av typen mindre heldig. Båten velter seg tvert over til styrbord så snart man prøver å øke farten over planehastighet. Jeg driver og retter opp dette nå, men dette er ekstra arbeide og kostnader man utmerket godt kan klare seg uten :headbang:.

Link to post
Share on other sites

Først må jeg si at det er kjempe bra med forskjellige tanker/ideer rundt dette, hjelper meg til å komme på løsninger jeg ellers ikke hadde tenkt på!

 

Flyteevnen blir vel minst like god når dette er lufttett  

Regner med at dette ikke var gjort pga flyteevnen?? Egentlig en merkelig løsning med skum, båten ville uansett ikke holde seg flytende hvis det kom inn vann. Det er vel mest pga av avstivning.

 

 

Når det gjelder inspeksjon så bruker jeg et påfyllingsbeslag montert over det dypeste punktet i kjølen

Kommer til å gå for denne løsningen.

 

Hva finnes av avstivninger ellers i dette området? Er det avstivninger lengre ut på sidene? Hva finnes nede i dokka som tilsvarer kjølsvinet - kan det være støpt inn noe her som stiver av? Personlig hadde jeg nok vurdert å støpe fast en langsgående stringer på hver side

Det er avstivning helt ut i kantene, men det er nok en fordel med langsgående stringer. Ellers er det nede i dokka stivt! Det er jo ei pølse, regner med at det er noe inni? Ikke noe antydninger til svikt her og det er det ikke ut på sidene heller.

 

Er vel ingen båter som bygges i dag som er såpass kompakte(det er iallefall et tykt skrog). Denne båten er jo laget før oljekrisa...

Link to post
Share on other sites

Det er vel mest pga av avstivning.

Ja, som jeg skrev i den artikkelen har den offisielle grunnen vært sikkerhet.

Den uoffisielle enklere produksjon og lavere kostnader.  :smiley:

 

Intr. det Fantino skriver om at skum ikke er så vanlig lenger.

Stemmer det er jo intet bedre.

 

Noen som positivt vet om produsenter som Askeladden, Yamarin, With etc. bruker skum i dag?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...