Jump to content

Påbud om båtførerbevis for alle.


DIYglenn

Båtførerbevis  

405 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kan ikke forstå denne skeptisen mot opplæring?

 

Det er vel heller en skepsis mot tvungen opplæring. Jeg tror det er mange her i landet som bare bruker båten i solskinn, sakte fart, og kun for korte turer i kjendt farvann. For meg blir det helt feil at disse skal tvinges til å betale flere tusen kroner for å få en lapp som viser at de forstår hva fyrlyktene på kartet viser. De har gjerne ikke kart i båten for disse korte turene uansett.

 

De fleste er aldri ute i mørket uansett, og i hvertfall ikke i ukjent farvann. Vurderer man slik kjøring synes jeg selvfølgelig det kan være en god ide å ta båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

 

 

Men hånden på hjertet vi som er 40 pluss og er oppvokst ved sjøen, fikk dere innføring av bestefar ol. i

 

- fyrlykter?

- missvisning?

- regelverk?

 

 

Nei !

Men det er sikkert fordi eg mangler to år :giggle:

De gamle sin arv til oss unge, var utelukkende gode garnplasser, hemmelige fiskeplasser og gangrett til sjøen osv...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå denne skeptisen mot opplæring?

 

Jeg har enda ikke sett at noen er skeptisk, eller motstandere, av opplæring i betydning båtførerprøven i sinn nuværende form, men det er skepsis, sunn sådan, til de mange innlegg som hevder at tvungen innføring av båtførerprøven vil gjøre noen forskjell.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er alt for mye ulykker på sjøen. Så jeg mener det burde bli påbudt for alle. Det er helt høll i huet at bare de født etter 1980 må ta kurset, akkurat som alle født før 1980 har så mye mer erfaring. Bare tull!

Jeg har mer erfaring enn mange født før 1980, og jeg er 1987. Kjørt båt siden jeg var 6år gammel, altså 18år og jeg måtte ta kurset. Anbefaler alle andre også til å ta det. Mye man lærer som man ikke kunne fra før av.

Link to post
Share on other sites

Det er da ingen som mener at båtførerbevis er unødvendig, heller tvert i mot. Poenget er at ulykkesfrekvensen er ikke dokumenterbare hverken opp eller ned som følge av den nye loven. Beviset hjelper i svært liten grad for de som færdes innaskjærs. Det er mange båtførere som ikke engang klarer å legge inntil for å bunkre. I de situasjonene hjelper båtførerbeviset 0

 

Det burde være frivillig som tidligere men den rød/grønne fare må jo finne på noe og da er nye meningsløse lover fasiten. :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det blir jo spennende å se på slutten av året om båtførerprøven har ført til en markant nedgang i antall ulykker.

Ved innføring av obligatorisk båtførerprøve ble det klart at hoveddelen av omkomne var under kategorien "full middelaldrende mann falt over bord fra båten innaskjærs midt på dagen i fint vær".

Lite grunn til å tro at båtførerprøven endrer på dette.

 

Man hører ofte om hvor mange dødsulykker det er på sjøen og på veiene. Faktum er at det er relativt få som omkommer.

Men, ulykkene gir ofte tabloide og dramatiske overskrifter i avisene. Gjerne fulgt opp av bilder og interesseorganisasjoner som vil innføre nye regler eller rett og slett ordninger de kan tjene penger på.

 

For å sette ulykkestallene i perspektiv kan man se på SSBs ulykkesstatistikk: http://www.ssb.no/dodsarsak/tab-2010-12-03-15.html (2009-tall, fant ikke nyere).

234 omkommet i "landtransportulykker", 25 på sjøen (transport medregnet drukning).

Til sammenligning krever "forgiftningsulykker" (!) 365 liv, og "kvelning (uten drukning)" 55 liv.

 

Det neste nå blir påbud om å ha på seg redningsvest i båt. http://www.dagbladet.no/2011/07/12/nyheter/innenriks/ulykke/batulykke/17278441/

(Personlig foretrekker jeg å bruke hjelm når jeg dusjer i tilfelle jeg faller og slår meg. Du vet, de fleste ulykker skjer i hjemmet.)

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Jeg slipper båtførerprøven og ser ingen grunn til å ta den da jeg har kjørt myye båt i innlandet og noe i sjøen...

 

Men nå som jeg skal begynne å ferdes på sjøen så går jeg på kurs for å innhente den manglende kunnskapen jeg har.

 

Jeg tar da navigeringskurs For dag og nattseilas helst på en seilbåt så jeg får lære teorien og praksis på en gang siden jeg ikke er en racer på navigering langs sjøen i mørket...

 

Hva båtførerprøven kan tilføre meg av kunnskap utover det jeg kan etter dette kurset vet jeg ikke siden jeg behersker førstehjelp greit, har utallige timer i mindre båt dag som natt, og får bra opplæring i navigering utover det jeg kan i dag...

Holdninger jeg evt måtte ha eller mangle ville uansett ikke kurset endret på...

 

Tror dette kurset er mer innført som et lite ekstra sugerør i båtføreres lomme enn hva de går ut med som grunn.

Dårlige holdninger endres ikke av et kurs, ei heller manglende erfaring eller uduglighet på sjøen.

eneste jeg kan se som litt posetivt er repitisjon på førstehjelp og litt navigering...

Link to post
Share on other sites

Dagens ordning fungerer fint, i alle fall her oppe i nord. Jeg har overhodet ikke bruk for båtførerbevis her jeg ferdes. Jeg er godt kjent - til dels lommekjent - der jeg ferdes, det er svært liten trafikk og jeg har satt meg inn i vikepliktsreglene på sjøen (noe veldig få andre later til å ha gjort...).

 

Så jeg synes det er tøv at jeg trenger noe båtførerbevis. MEN: Den dagen jeg skal ut å ferdes i tett trafikkert led, eller på nye steder med mye merking og liknende - da blir det båtførerbevis ja!

 

Når dette er sagt: jeg har alle mulige planer om å ta båtførerbeviset, men å komme med et påbud er tull. Det løser ikke problemene i særlig stor grad.

 

 

Å kreve "oppkjøring" med båt er et skudd i blinde etter min mening. Det er STOR forskjell mellom halvplanende, planende og deplasement-båt. Båt med 2 motorer, fast aksling, utenbords, drev...

Da er det neimen ikke langt unna at vi må ha utsjekk pr. båt vi skal bruke, omtrent som flyverne som må ha typegodkjenning på den flymodellen de flyr (737-300, 737-400, 737-500, A320, osv, osv...).

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Syntes ikke man trenger båtførerbevis hvis man bare skal kjøre en liten jolle på 10 fot... Men alt over 15 fot og 15 hk burde vært påbudt båtførerbevis!

 

Alder bør ikke ha noe å si, da en 10 åring faktisk kan ha like mye kunnskap om båt som en 60-åring! Legg merke til KAN :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Båtførerbevis eller ei, kunnskapen blandt mange på sjøen er alt for dårlig. Er også vokst opp med sjøen og ser mange ganger hvem som har erfaring og ikke. Kan skrive under på at å stå å jobbe med forskaling helt nede med vannspeilet (betongkai under bygging) og det da kommer en godt voksen person i halvplan med en halv meter bølger bak seg mens han studerer hva vi driver med. Når vi gir signal om at han må sakke ned snur han seg vekk... Igjen kunnskap og holdninger er det som må gjøres noe med. Hadde dette vært langs veien hadde han selvfølgelig bremset ned..

Så igjen en far som skulle lære ungene og kjøre båt, han presterte å si at den veien staken peker der er det grunt... Heldigvis var det en robåt med 5hk på hekken..

Har selv båtførerbevis og synes det kan bli påbudt for alle som skal føre større båter som går over en viss fart... Vi husker vel alle en viss sørlandsk sanghelt som kjøpte båt for noen år tilbake og hvordan det gikk...

Sjøen er ikke det den en gang var, så forandringer trengs om det blir med båtførerbevis eller ikke..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Dette må du nesten dokumentere, vi har idag obligatorisk opplæring for en stor gruppe, dette har etter hva jeg har registrert ikke hatt noe særlig for seg. Hvorfor tror du det blir medre med en obligatorisk prøve for alle ?. Legger en til praktisk prøve samtidig blir det muligens anderledes men det er det ingen som ønsker.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Legger en til praktisk prøve samtidig blir det muligens anderledes men det er det ingen som ønsker.

 

Joda, det er det, undertegnede f.eks. Skal (hvis) det være obligatorisk med båtførerprøve så skal det også inkludere praktisk opplæring/utprøving!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva skal vi som ferder på innsjøer med båtførerbevis :fishing: Ikke er det merket skjær, ikke er det kart å oppdrive, ikke er det nyttetrafikk, seilbåter eller andre å vike for. Lanterner brukes fordi det ser fint ut :giggle:. Eller på en vestlandsfjord der det er brådypt, med stupbratte fjell som gjør det tilnærmet umulig å kjøre feil, og nesten ingen andre båter å se. Men påbud om båtførerbevis er fornuftig sies det her :thumbsdown:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...