Jump to content

Triks for å få løsnet bolten for å fylle olje på VP 250 drev?


ArtVendalay

Recommended Posts

Det begynner å nærme seg sjøsetting... planen er uka etter 17. mai. :flag:

 

Tenkte å skifte olje på motor og girolje på drev i dag. ..... 2 utfordringer:

 

1. Det sitter en skrue/bolt som skal ut for å fylle olje på drevet. Den er slått i hjel, og det er bortimot en sirkel igjen der det en gang var spor.

- Noen gode tricks? Hva trenger jeg av verktøy for å få driten ut? Og hvor finner jeg en erstatning for skruen som sitter der nå?

 

2. Hvordan får jeg løs et oljefilter som sitter så fast at jeg ikke har følelse i underarmene etter seansen med siste forsøk på å løsne det.

har brukt en boks med wd 40 i 3 omganger.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser skruehodet ut? Stikker det på oversiden av anleggsflaten kan du prøve med sveisetang, å stramme den GODT til, utrolig hva man får opp med disse av skruer med runde hoder. Eventuelt file deg et nytt spor i skruehodet. Går ikke dette er det ofte mere drastiske tiltak som f.eks varme, se opp for å varme på steder du ikke vet om tar skade av dette. Siste løsning er jo å borre ut, som også er mest risikabelt med en håndrill, skader lett gjengene. Ny bolt regner jeg med du setter inn igjen, og her kan du ikke bruke hva som helst, er vel tomme gjenger på disse drevene?

 

 

Kranglete oljefilter løses lettest med å stikke en trekker gjennom for å få tak på det. Blir noe gris, men får opp filteret greit hvertfall.

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den påfyllingsskruen du beskriver klarer du antagelig å løsne ved å dore forsiktig i ytterkant av skruen slik at den skrus ut. Dette pleier å gå greit med en kjørner.

 

Det samme trikset kan virke på oljefilteret også, hvis det ikke nytter med vanlige filtertenger av ymse slag med forlenger. Skal du dore løs filteret må du imidlertid til med tyngre skyts, f.eks. feisel (tung hammer) og meisel eller stor dor :smiley:

 

Lagt til: Legg ut bilder, det er alltid nyttig!

Trikset med skrutrekker gjennom filteret er greit, men hvis det sitter skikkelig skreller du det bare opp som en boks fiskeboller :sweat:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det skruen på toppen eller i bunnen av drevet som er ødelagt? Bilder hadde vært fint.

Når det gjelder oljefilter så skriver du ikke noe om du bruker noe slags filterverktøy for og ta det av, eller om du kun bruker hendene? Finnes masse forskjellige typer

filtertenger du kan prøve, Biltema har flere:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Oljefilteravtrekker/

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Oljefiltertenger/

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Oljefiltertenger/

 

Ellers så funker det jo og slå et skrujern gjennom filteret og skru med det.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Med mindre du er usannsynlig sterk så kan du nok glemme å løsne oljefilteret for hånd, det suger seg fast i pakningen og du må ha en filtertang, og selv med tang hender det de er vanskelige å løsne.

 

Når det kommer til drevet så blir det litt fra den dårlige hukommelsen, men på AQ250 sitter vel påfyllingsskruen rett nedenfor dekselet bak på drevet, denne er i tommeumbrako dersom jeg ikke husker feil, og å prøve å løsne denne med millimeter umbrako ender som regel i rund skrue. Prøv å få tak i tomme umbrako i rette størrelsen, husker ikke akkurat hva det er nå så det får du måle, og se om det går.

Påfyllingspluggen og området rundt kan varmes litt forsiktig, men ikke mye ettersom det er gummipakninger og ting inne i drevet, men aluminium utvider seg fint ved litt varme, vent til det har blitt kaldt og prøv da.

Enkelte ganger går det å slå inn torx eller inx i pluggen for å få tak, men det bitset og pluggen kan bare kastes etterpå.

 

Ny plugg får du for noen tiere hos VP, delenummeret for alle AQ drev skal være #981965, husk nye o-ringer / pakninger på tappepluggen i bunn av drevet, på peilepinnen og på påfyllingspluggen.

 

Påfylling er forøvrig rett frem, fyll på 2,2 liter i påfyllingshullet, og peil drevet med pinnen på toppen, som også enkelte ganger sitter godt og må løsnes med slagtrekker, og etterfyll i hullet til peilepinnen til riktig nivå. Fyll ikke hele drevet gjennom peilepinnehullet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ikke så ille ut den skruen der, burde gå greit med rett umbraco.

Biltema har både mm & tommer:

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekker-og-bits/Umbraconokler-8-stk/

 

Trenger du større så har de det også, da for 1/2" skralle:

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kombinasjonsnokler-og-piper/Umbracopipesett/

 

Kan være greit og fjerne gammelt bunnstoff rundt kanten på pluggen først, kan henge ganske godt i det.

 

Lykke til.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Bolten har du tydeligvis fått gode nok råd om men min erfaring er bruk ikke noe som er kjøpt hos Biltema, det medfører som regel alltid sorg.

 

Hvordan fjerne filter som sitter. Metode en er å bruke en passende lengde av et tau som du surrer rundt filteret eller annen rund gjenstand.

Den ender i ei løkke som du setter en pinne/stang av en passende lengde i og skrur til.

Metode to er å slå et godt skruhjern igjennom filteret. da er det bare å skru til.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Bolten har du tydeligvis fått gode nok råd om men min erfaring er bruk ikke noe som er kjøpt hos Biltema, det medfører som regel alltid sorg.

 

 

Jeg handler ofte verktøy på Biltema, men kjøper kun det som har 10års garanti. Har sjelden hatt problemer med det verktøyet.

De har selvfølgelig mye som ikke holder mål også, men har man litt peiling så ser man med en gang hva som ikke er verdt og kjøpe.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...