Jump to content

Seilbåt som studenthybel (trenger noen råd!)


adjunkten

Recommended Posts

Hei!

Jeg har planer om å investere i en seilbåt på ca 30 fot, som jeg tenker å bruke som hybel de siste 2 årene jeg har igjen som student. Jeg er uerfaren med seilbåt og trenger følgelig noen råd og anbefalinger. Min økonomiske tålegrense ligger på ca 150.000. Jeg er også glad i å være på tur, så båten vil nok også tilbringe en del døgn ute i rom sjø.

Det jeg egentlig lurer på er hvilke båter i denne prisklassen det er verd å ta en titt på med tanke på å benytte den som hybel?

Hva slags utstyr burde man forsikre seg om at er ok, dersom man ikke har mulighet til å gjøre de helt store investeringene de nærmeste årene?

 

Håper noen her inne kan komme med gode råd!:)

Link to post
Share on other sites

Hadde en Rush 77 (Fantasia) i mange år, meget romslig under dekk m. separat toalett, kartbord, "fullsize" akterlugar. Ikke mange av konkurrentene som kan skilte med det samme. Skulle jeg valgt en bobåt i den prisklassen ville den vært en meget aktuell kandidat.

 

Syns båten er et godt alternativ fordi konstruksjonen er relativt moderne for årgangen (min var vel 1981), med bredde akter og relativt flat bunn. Under dekk har man kompromisset ved å ikke ha full-lengde benker i salongen, noe som er fornuftig, det er ikke nødvendig med så veldig mange fler sitteplasser enn det er køyeplasser på tur, og åpen forpigg for å gi romfølelse. Ulempene med båten er en litt gammelmodig rigg med et lommetørkle av et storseil og en fotballbane av en genua. Mye jobb på kryss, og i tillegg sliter den litt i motsjø pga. bredde i forskipet. Forøvrig seiler den slett ikke værst og i unnavind kan det bli ganske morsomt pga. skrogformen.

 

Div bilder på google

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal bo i Tr.heim. Er oksø en norskbygget båt? Tåler de litt sjø? Hvordan er disse i innredningen?

Har vurdert å anskaffe en Bostrøm 31 mkII. Synes dette er vakre båter. Noen erfaringer med Bostrøm?

 

Hei Adjunkten,

 

Jeg har en Bostrøm 31 som er en blanding av mk1 og mk2 etter modifisering av en eller annen gammel eier.

Det er en god båt å seile, trang cockpit som er trygg og rattstyring. Hvis du skulle ha en bobåt kan det være en fordel med en båt som har eget rom for toalett og ikke bare en halveisløsning uten skikkelig mulighet for å lukke døra på do.

Det beste rådet er å dra å se på båtene du tenker på. Tenk ståhøyde (noe bostrøm har ved pentry og blir lavere mot forpiggen), stueplass, toalett og utstyr. Motor er dyrt å gjøre noe med!

 

lykke til!

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

hei,

Jeg bor i båten i Trondheim for tiden. Det er endel som bor i båtene på Fosenkaien på vinteren.

Jeg har bodd i 4 år nå, og har noen tanker om hva som er viktig og ikke..

 

Jeg ville fokusert på en båt som har toalett, og mulighet for å "stenge" av deler av båten.

Det viktigste er å ha ett god varmer! hvis du skal ligge i trondheimhavn er strømmen dyr !! (1.35 + moms pr kwh)

 

Det bor folk i allslags båt i Trondheim, alt fra Albin Vega til Bararia 38.. Jeg har en comfortina 32, og er godt fornøyd med dette.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Se også på Albin Ballad, en båt jeg har hatt og var veldig fornøyd med. En ypperlig 30 foter med grei nok plass og veldig gode og morsomme seilegenskaper, samt at den tåler alt av sjø og vind. (Ble brukt til verdensomseilinger.)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at Bostrøm 31 har ett forferdelig trangt toalett. Kan det stemme? Det bør være romslig nok til å gjøre sitt fornødende uten å måtte sitte med knærne under haka..

 

Det er det eneste ankepunktet jeg har på båten min. Ganske trang do og så er den høy. Gjelder å ha lenge ben. Kanskje bare min do det gjelder. Knutza her inne på forumet skal bygge do/bad der hvor kartbordet er på sin bostrøm. Det var ikke et dumt tips.

 

Den i finn annonsen ser flott ut. Se på båten og se på noen andre modeller også.

Hvis ikke er denne min favoritt. Stålskrog, lang og pen synes jeg. Mye nytt stasj og til en pris av 16o båtpenger.

http://www.blocket.se/stockholm/36_fot___batplats_kan_overlatas_32513370.htm?ca=16&w=3

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hei!

Seiler selv en Bostrøm 31 fra 1981. Solid og trygg båt. Båten i Trondheim ser ok ut med tanke på pris og utstyr. Vær obs på rattstyringen når du sjekker B31. Plate med brytehjul for wire, under pidestalen, kan være mye rustet. Det er ingen komplisert sak å utbedre, men delene kommer på drøyt 3000 kroner fra Edson marine. Lykke til.

Bo31

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ikke noe galt om Bostrøm det var en av båtene jeg kikket på før jeg ente opp med Willing 31. De to er like lange men Willingen har en hangar i forskjell når en ser på plass. Ståhøyde ca 178 nesten over hele og isolert dekk og skutesider.

Det ligger noen på Finn til 200 000,- men prut hardt. De har ligget der i flere år.

Redigert av rolf-eigil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar og innspill.

Det ligger en Bostrøm for salg i Trondheim, som jeg synes ser interessant ut.

Ut i fra annonsen, tror dere dette er en ok båt?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28368749

Syns den så ganske sliten ut, men motor fra 2000 trekker opp.

 

Hva med en Fenix, mer moderne, og da får man både mer fart og plass enn antall føtter skulle tilsi. Dinette-løsningen gir langsgående bysse, med mye plass. Tror jeg ville satt pris på det om jeg skulle bo i båten.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28281194

 

Her er noen andre tilfeldig utvalgte...

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28526095

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28521820

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28391163

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28391163

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har bodd i båten min hele denne vinteren, vår og sommer.

 

Legger den forøvrig ut for salg, skal flytte fra byen. Båten er 29 fot stor og jeg har hatt det alle tiders! Det er helt klart en del klabb og babb når en bor i båten. Utløp kan fryse og do er på land, men jeg har aldri angret og hadde det veldig koselig, selv nettene med 25 blå, som det jo var litt av i vinter. På det værste hadde jeg to over, en konveksjonsovn og en vifteovn (sistnevnte sto alltid på) og det var fint.

Båten ble oppvarma nokså fort. Til fuktige vår/sommernetter brukte jeg tørrballer og var fornøyd.

 

Min båt har separat bad, og det likte jeg. Ellers var den normal, sov i forpiggen, spiste i salongen. Jeg opplevde aldri noe annet negativt enn av utløpet fra vasken frøs. Dette løste jeg med å tvinne en varmekabel rundt. Ellers anbefaler jeg et godt landstrømopplegg. Jeg har sikringsskap og slikt, men naboene hadde ikke. Da hadde jeg følt meg utrygg.

 

Pluss for meg var at båten er solid og tåler omtrent alt. Var relativt ny båteier, og lærte mye av å bo i båten på den måten.

 

Bo i båt er en livsstil, men avviker ikke så mye fra livet på land enn en skulle tro. Vasket klær litt skjeldnere, og dusja her og der. Var alltid rein, mett og fornøyd, og har hatt mange fine stunder som båtboer. Kommer til å savne båt og livet slik når jeg flytter, men jeg bytter til innlandet og har intet valg:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...