Jump to content

Hvor stor motor trenger jeg?


Tore Harang

Recommended Posts

Ønsker bare å tillegge på tross av at du kanskje har bestemt deg:

 

Når jeg skulle kaste ut en gammel fullstendig slitt 17 hk VP av min båt som bør være sammenlignbar med din (Comfortina 32, 5 tonn), så vurderte jeg også Yanmar, Nanni-Kubota, VP(kun på grunn av kompatiblitet med drev+motorfester).

 

Men jeg syntes at alle disse merkene ikke passet meg særlig godt i forhold til ytelse. De hadde enten 19-21 eller 29-30 hk. Derfor valgte jeg heller en Mitsubishi basert Vetus med 3 sylindre, 950 ccm og 25 hk. (Sole bruker også denne)

 

Egentlig ønsket jeg meg en Kubota basert motor, hvilket jeg aldri har hørt noe dårlig om.

 

Uansett så er jeg etter 117 timer kjempefornøyd med min Vetus-Mitsubishi. Men propellen kunne passet bedre. Jeg får ikke utnyttet motoren maksimalt fordi jeg har for mye pitch (11") og litt lite diameter. (15") i forhold til mitt seildrev med 2,2 : 1 utveksling. Men propeller er dyrt.....

 

Over 22-24 hk. tror jeg du ikke har bruk for, selv ved hardt vær, såfremt du har en propell som er riktig.

 

 

Uansett lykke til!

 

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...