Jump to content

Hvor stor motor trenger jeg?


Tore Harang

Recommended Posts

Hei.

 

Skal bytte motoren i min ALO 33, 1977 mod. For tiden står det en Volvo penta md11c i båten, men denne skal rives ut og hives på havet... eller... skal faktisk selge den.

 

MEN... Hvor stor bør motoren være? Skal sette inn en Yanmar... 21 eller 29 HK ??

 

Har sjekket mange seilbåter på FINN.no for å få en viss ide, men der varierer det noe sinnsykt på hvor stor motoren er i forhold til lengde og vekt på båten.

 

Båten min veier ca 5000 kg, er 33 fot, og har rett aksling.

 

Har spurt om dette før, men fikk bare noen få svar....

 

 

Snakkes

 

Tore

Link to post
Share on other sites

Hei Tore !

 

I min ALO 96 sitter det en MD-2020 (2001-modell). Den har 19 hester. Holder i bøttevis. (Vi snakker om 1 fot forskjell og samme antall kilo).

 

Har bare gode erfaringer. Holder relativt høy marsjfart med motor. Ca. 6 - 6,5 knop. Kraft nok ihvertfall.

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

....For tiden står det en Volvo penta md11c i båten........

- MEN...Hvor stor bør motoren være? Skal sette inn en Yanmar... 21 eller 29 HK ?

Såvidt meg bekjent yter MD11C'en 23 hk - stemmer det?

I så fall så er det vel kanskje du som vet best hvor stor motor du bør bytte til. Synes du at du beveget deg på grensen med din MD11C og egentlig ønsket deg noen flere hester - eller følte du at den ga nok skyvekraft til ditt behov?

 

Et vanlig godt råd i slike tvilstilfeller er "så stor som du har råd til" -  En motor har det bedre med seg selv om den ikke brukes "fullt ut" - altså, hvis den kan "rusle" innenfor 2/3 deler av sin maks-turtall. I motsetning til en mindre motor som må slite på høy turtall for å yte det eieren vil ha den til å gjøre.

 

Men, vanligvis avgjøres valget heller av økonomi, enn hva man kunne tenkt seg.... :rolleyes:

 

Bare litt "synsing" av meg..........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at dette avhenger litt av bruken og hva du forventer. På flatt vann rekker det sikkert med den minste motoren. Vil du derimot ha litt ekstra å dytte på med om/når du stanger deg mot en liten kuling med krappe bølger bør du velge den litt større motoren.

 

I pappas HR 31 står det en 3 syl VP på ca 20 hk - og da de var ute i ruskevær fikk de ikke mer enn 4,5 knop når de gikk rett mot sjøen. Da savnet de litt mer å trykke på med. Vil også minnne om at en større motor ofte har større dreimoment på lavere turtall slik at du får bedre manøvreringsevne i havn (båten reagerer raskere på motoren da motoren har større kraft raskere). Her har propellen også en hel del å si.  Skal du ha foldepropell er vel en 3-blads å foretrekke

Link to post
Share on other sites

Her kom det mange gode svar.

 

Må kansje revurdere 21hk.... og spare noen kr ekstra til 29 hk. Skjønner at det er best med litt ekstra krutt når man trenger det. Jeg kjøpte båten i august og har ikke fått testet den noe særlig, så jeg vet personlig ikke hvordan den oppfører seg i motstrøm, motvind, osv.

 

 

Skal prøve å prute ekstra hardt på Yanmar sjappa her i byen, så får vi se.

 

Tore

Link to post
Share on other sites

Hei Tore

 

Det holder sikkert med 21 hk , men jeg hadde (og gjorde ) strekt meg til større motor.

Jeg hadde samme motor som du MD11C i min 5 tonns Maxi 95, og det var en passe stor motor.

Med rimelig lavt omdreiningstall på full fart.

Nye motorer har  ca 1ooo omdr mer, og har ikke samme massen i et svingjul. Det skapte problemer for meg.

Etter utregning fra prp. leverandør med det giret  (anbefalt) skulle jeg ha den propellen. Det ble veldig god fart men ved reversering stoppet hele motoren, mens båten seig ca 3-4 knop forover. Det endte med bytting av gear med mindre utveksling 2,5/1 og prp. 16,5 x 13  2blader folder.

Motoren er en Lombardini 1204 med 30 akselhk. og 4 syl. Holder god fart mot vinden nÅr det friskner til, likevel unødvendig med fullt turtall.

Monterte motoren selv for å greie å kjøpe så stor motor.

Tror at jeg ville angre på mindre motor. Desuten blir motorstøyen mye mindre ved lavere turtall.

Ved hurtig manøvrering i havner osv. er det også godt med litt ekstra krefter.

 

Mange hilsen Magne        Vi bruker seilbåten like mye som motorbåt, hvorfor klage på det ?

Link to post
Share on other sites

Skal bytte motoren i min ALO 33, 1977 mod. For tiden står det en Volvo penta md11c i båten, men denne skal rives ut og hives på havet... eller... skal faktisk selge den.

 

MEN...Hvor stor bør motoren være? Skal sette inn en Yanmar... 21 eller 29 HK ??

Jeg har en HR 312, den veier ca. 5 tonn, og jeg har en VP 2003 som yter 28 hk.

 

Jeg er glad for at jeg har 28 hk, og vil aldri finne på å sette inn noe mindre. En gang gikk jeg ut Byfjorden fra Uddevalla, det blåste 14 m/s innerst, men sjøen var voksen til vinden å være. Jeg kunne ha drevet båten frem i 4,5 - 5 knop, men noenlunde behagelig fart rett mot sjø og vind var 3,5 knop. Etter en stund tar vi igjen en Beason 31, den har normalt en VP på 18 hk ombord. Den nikket og gikk så rart i sjøen. Jeg satte ned farten og konstaterte at han gjorde noe mellom 1,5 til 2,0 knop. Med den farten fikk jeg samme nikkingen som han hadde. OK, jeg satte opp turtallet og gikk opp i 3,5 knop. I munningen av Byfjorden får vi 18 m/s sann vind rett i mot, jeg øker turtallet litt og går fortsatt i 3,5 knop. Beason'en gir seg, han greier ikke å drive båten frem mot denne vinden.

 

Jeg har også opplevd å få 18 m/s fra overraskende tordenbyger langs kysten. Da får man ikke mye nytte av en kloss-rullet genua. Men duverden, hvor fint man greier seg for et dobbelt-revet storseil og støtte fra en motor som duger!

 

Nei, en 8 - 10 hk ekstra i forhold til det du trenger på flatt vann og vindstille for å nå opp i skrogfart, det er gull verdt når du kommer ut i grov sjø og hard vind!

Link to post
Share on other sites

Men glem ikke den faktoren om at du ganske så sikkert vil ha mindre betenkeligheter med å presse en helt ny motor, fremfor en gammel traver.

 

Så mens du neppe tar ut mer enn 3/4 av effekten i en gammal MdIIC, vil du kunne ta ut 90-100% av en ny maskin. Selv om dette ikke er ideelt, er motoren laget for å tåle det. Hvis ikke hadde effekt / turtallsgrenser vært satt lavere.

 

Og ærlig talt, hvem har hørt om en seilbåtmotor som har blitt utslitt ? Som regel er det rust, korrosjon / salt som knekker de, ikke slitasje.

 

Suzuki - som heller ville hatt en NY 14 HK enn en gammal 23HK...

 

PS -så på Drevia  sine sider at veiledende priser på en MD2020 er satt ned med omlag 15000.

I tillegg får man 15000 i inbyttepris for motor, i en begrenset kampanjeperiode. Sjekk ut på

www.-drevia.se

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er et økonomisk spørsmål, men hvor stor er prisforsjellen mellom en 2020 og en 2030?

Jeg har en 28 Hk vp 2030 i min hr 312, og ville ikke hatt noen mindre motor. I år skiftet jeg fra 2 bladet til 3 bladet foldepropell. På flatt vann kan jeg holde samme fart med litt lavere turtall, men har jeg mye motsjø merker jeg godt den ekstra skyvekraften den nye propellen gir.

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Dette må jo være noe for Alo'en din.

 

Antall sylindre: 3

Sylindervolum:  0,72 liter

 

Effekt: 21 hk ved 3600 o/min

Kjøling: Varmeveksler

Gear: Technodrive TMC40

 

 

Jubileumspris:

Kr. 39.000,- ex. hk avgift og mva (Ordinær:51.000,-)

Kr. 51.797,- inklusiv avgifter

 

Glemte det viktigste:

Nogva Motor.

+47 70 20 84 00

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Og ærlig talt, hvem har hørt om en seilbåtmotor som har blitt utslitt ? Som regel er det rust, korrosjon / salt som knekker de, ikke slitasje.

 

Suzuki - som heller ville hatt en NY 14 HK enn en gammal 23HK...

 

PS -så på Drevia  sine sider at veiledende priser på en MD2020 er satt ned med omlag 15000.

I tillegg får man 15000 i inbyttepris for motor, i en begrenset kampanjeperiode. Sjekk ut på

www.-drevia.se

....hmmm.....er det stort sett bare i vindstille du bruker motoren, Suzuki??

 

Et eksempel til: Vi gikk sammen to båter sydover på svenskekysten. Den andre var en comfortina 32 med 18 hk, vi en HR 312 med 28. Det blåste frisk bris 10 m/s stort sett midt i mot, og vi gikk innaskjærs ledene sydover fra Grebbestad.

 

Vi valgte turtall og gikk for vår normale marsjfart 6,2 knop, mens kameraten mistet 1 knop i forhold til marsjfart. Det var ikke særlig med bølger, stort sett bare vindpress.

 

Ja, normalt slites ikke seilbåt-motorer ut. De går i stykker pga for lite bruk, for lenge mellom hver gang de får gå mer enn en halvtime sammenhengende! :smiley:

Link to post
Share on other sites

....hmmm.....er det stort sett bare i vindstille du bruker motoren, Suzuki??

Mja  - har en stang montert midt i båten, som også kan brukes til fremdrift.. :wink:

Fra spøk til mere spøk, båttypen har også mye å si når du snakker om rent vindpress.

En HR 312 er relativt høy i skroget, har stor glassveranda, og sikkert noe mer vindfang enn en båt med lavere skrog. Således drister jeg meg til å si at motorkravet i en HR312 / Maxi 95 er noe annerledes enn f.eks en ALO 33 / Ballad konstruksjon, med lavt fribord og overbygg. Men det vi vinner på mindre motorkrav, taper vi på comforten ombord da..

 

Til syvende og sist er dette et spm. om pris. Personlig vil jeg heller ha en ny motor på 15-18HK enn en gammal på 25 HK. En ny 25-30 HK hadde vært fint det, men for mange er det de ekstra kronene som gjør at dette ikke lar seg realisere.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fra spøk til mere spøk, båttypen har også mye å si når du snakker om rent vindpress.

En HR 312 er relativt høy i skroget, har stor glassveranda, og sikkert noe mer vindfang enn en båt med lavere skrog. Således drister jeg meg til å si at motorkravet i en HR312 / Maxi 95 er noe annerledes enn f.eks en ALO 33 / Ballad konstruksjon, med lavt fribord og overbygg. Men det vi vinner på mindre motorkrav, taper vi på comforten ombord da..

Sukk! Nå synes jeg du tøyser! Prøver du å trekke meg opp? Jeg kan ikke la slike feil stå uimotsagt! :smiley:

 

HR-312 skroget har helt tilsvarende høyt fribord som en Comfortina 32, Comfortina'n er rundt en 20 cm bredere, den butter mere i krapp motsjø når man går rett i mot for motor. HR-312 har ganske V-formet skrog, som gjør at den skjærer mere harmonisk gjennom bølgene og mister ikke så mye fart. Ser vi på eks. Bavaria og Beneteau m.fl. av nyere årgang er de tildels høyere i fribordet, temmelig brede og butter fælt i sjø med vinden midt i mot.

 

Og glassveranda'n med sprayhood? Båtene jeg har nevnt foran har like stort vindfang fra sine sprayhooder. Hvis du ser godt etter så skrår forkanten av vinduene på HR-312 ganske mye, mens mange sprayhood'er er en god del rettere. Skrå forkant gir mindre motstand.

 

Men jeg spurte deg om du stort sett går for motor i vindstille, siden du kan tenke deg en motor på 14 hk til Joker'n din? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her kom det mange gode svar.

 

Må kansje revurdere 21hk.... og spare noen kr ekstra til 29 hk. Skjønner at det er best med litt ekstra krutt når man trenger det. Jeg kjøpte båten i august og har ikke fått testet den noe særlig, så jeg vet personlig ikke hvordan den oppfører seg i motstrøm, motvind, osv.

Det er vel også interessant hva du planlegger bruken av båten til. Ferieturer, regatta, langtur i Europa, Caribien eller jorda rundt... Dette er iallefall faktorer som ville påvirke MITT motorvalg, om jeg var i din situasjon.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev forrige gang du spurte. Pass også på motorens byggemål. Jeg har en VP2030 (28 hk) i min Alo33. Den er egentlig litt for stor for motorkassa, så støydemping blir vanskelig enkelte steder. Vet ikke hva slags footprint en Yanmar 29 hk har, men det er kanskje lurt å sjekke. Litt dumt hvis den ikke passer liksom...

 

Jeg tror forøvrig at 4900 kg kun er vekten på bar båt. Broren min veide en gang alt han tok ut av båten etter endt ferie. Det veide 800 kg, og han har en Fenix... I tillegg kommer vann og dieseltanker på et par hundre kg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

når vi var på ferie 6 uker i sommer, kjørte jeg faktisk 2 fulle biler, + tilhengern med saker før vi skulle dra. Dette var i tillegg til alt som befinner seg ombord.

 

Bare dykkersettet, jolla og påhengeren er vel nesten 100 kg. 3 anker, 3 daumenn og diverse kjetting, er nye 50 kg. Så vekta raser kjapt på...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tore,

 

Du har jo allerede fått mange gode råd.  Selv har jeg erfaring fra en 35 fots ferrocement seilbåt med 18-20 hk Sabb diesel.  Båten var solid bygget og veide over 11 tonn.  Motoren holdt fint i vanlig vær, men en gang vi hadde revnet storseil og fokk, og skulle slå oss mot en sterk kuling nedover kysten nord for Kristiansund savnet vi mer motorkraft.  Jeg tror vi holdt omkring en knop i forhold til land.

 

Ombord i Far Out, som er 38 fot og veier 7,2 tonn+ har jeg en 48 hesters Perkins diesel, som gir godt med ekstra kraft i motvind og sjø.

 

Selv om begge alternativer fungerer, må jeg si at jeg foretrekker å ha litt ekstra å gå på.

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svarene.

 

Det blir en Yanmar på 29 HK, om den passer. Skal ned på fredag å måle litt. Blir den for stor, så må jeg se meg om etter noe annet.

 

Jeg kommer tilbake med en bildeserie på motorbytte.... må jo dokumentere elendigheta  :wink:

 

Tore

Link to post
Share on other sites

PS -så på Drevia  sine sider at veiledende priser på en MD2020 er satt ned med omlag 15000.

I tillegg får man 15000 i inbyttepris for motor, i en begrenset kampanjeperiode. Sjekk ut på

www.-drevia.se

Absolutt et interessant tilbud. Hva er reglene på aviftssiden for innkjøp og import av motorer fra EU-land?

Link to post
Share on other sites

Absolutt et interessant tilbud. Hva er reglene på aviftssiden for innkjøp og import av motorer fra EU-land?

Regler og regler. Motorpris minus svensk mva x kurs+transport+hk avgift +norsk mva skulle vel dekke det meste. Eller reis til Lysekil, last motoren oppi bagasjerommet og snik deg over grensa en mørk kveld i desember.. :lol:

Da sparer du iallefall mest penger... :rolleyes:

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...