Jump to content

Hvordan rense kjølekanalene på Mercury Thunderbolt 9,8hk?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Heisann båtfolket.

 

Er det lurt å rense kjølekanalene på min Mercury Thunderbolt 9,8 hk utenbords, mens undervannshuset er skrudd av? Det er saltpartikler i systemet, og jeg spylte inn med hageslangen og det kom ut mye dritt og salt(noe hvitt ihvertfall). Motoren har hatt problemer med kjølingen før også. Den har stått lagret i over 10 år, og den ble kjørt i saltvann. Hvis det er lurt å gjøre det, hvordan gjør jeg det? Jeg tenkte bruk av kjemikalier som motoren suger inn fra en bøtte eller noe sånt. Er det samme prinsipp for alle påhengere?

 

 

07052011558.jpg

 

 

07052011559.jpg

 

 

 

På forhånd takk

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Salt-away eller sitronsyre. Finnes en eller flere tråder om det her inne.

Bruk søkefunksjonen.

 

Hvis det går noe vann igjennom så kan du jo la motoren gå lenge med ferskvann så vil saltet løses sakte, men sikkert.

Du bør ha mer turtall enn tomgang.

 

Sett på girhuset og la motoren trekke fra en stor bøtte der vannet står minimum opp til innsuget over kavitasjonsplaten.

 

Noen motorer har eget inntak for hageslange, men du skal ikke ha stort trykk på.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jeg starte motoren uten undervannshus og la den gå med kjøling via hageslange? Jeg har fått koblet av pilotstråleslangen og satt den på tuten på hageslangen. Når jeg spyler vann inn, renner det ut i stammen.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Har akkurat en slik motor kjøpt av min bror for noen år siden med tette kjølekanaler.

 

Jeg åpnet termostathuset som sitter på samme side som styrekult noe bak på siden av motorhodet.

 

Fylte så dette med noen korn Kaustiksoda og litt vann og lot det stå en stund før jeg startet motoren.

 

Kjølinga kom, og etter impellerskifte, så har neppe min motor hatt slik god kjøling siden den var ny.

 

Du bør også sjekke termostat, dèn kan være tett eller gåen slik at den ikke åpner.

På min motor var selve termostaten borte.

 

Kjør aldri motoren lenge hvis kjølinga er dårlig eller helt borte, sprengte toppakninger blir resultatet eller i værste fall skjærer motoren seg og den står bom fast.

Link to post
Share on other sites

Bruk vannrøret som går fra vannpumpa og opp i blokka og pøs på. Kontrollstråle-tuten er for underdimensjonert og vannet vil gå "feil vei". Pass på tempen, kjenn på blokka mens den går.

 

Da blir det start av motoren utover i uka som kommer :) Jeg skal bestille impeller nå i helga :)

 

Takk for hjelp hittil

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...