Guest Kaptein Fredrik Startet 15.Mai.2011 Del på Facebook Startet 15.Mai.2011 (redigert) Heisann båtfolket. Er det lurt å rense kjølekanalene på min Mercury Thunderbolt 9,8 hk utenbords, mens undervannshuset er skrudd av? Det er saltpartikler i systemet, og jeg spylte inn med hageslangen og det kom ut mye dritt og salt(noe hvitt ihvertfall). Motoren har hatt problemer med kjølingen før også. Den har stått lagret i over 10 år, og den ble kjørt i saltvann. Hvis det er lurt å gjøre det, hvordan gjør jeg det? Jeg tenkte bruk av kjemikalier som motoren suger inn fra en bøtte eller noe sånt. Er det samme prinsipp for alle påhengere? På forhånd takk Mvh Kaptein Fredrik Redigert 15.Mai.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Salt-away eller sitronsyre. Finnes en eller flere tråder om det her inne. Bruk søkefunksjonen. Hvis det går noe vann igjennom så kan du jo la motoren gå lenge med ferskvann så vil saltet løses sakte, men sikkert. Du bør ha mer turtall enn tomgang. Sett på girhuset og la motoren trekke fra en stor bøtte der vannet står minimum opp til innsuget over kavitasjonsplaten. Noen motorer har eget inntak for hageslange, men du skal ikke ha stort trykk på. Redigert 15.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Kan jeg starte motoren uten undervannshus og la den gå med kjøling via hageslange? Jeg har fått koblet av pilotstråleslangen og satt den på tuten på hageslangen. Når jeg spyler vann inn, renner det ut i stammen. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Om jeg forstår deg rett så er det feil vei for vannet. Finner du heller innsugningsrøret som går ned i undervannshuset? Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 (redigert) Bruk vannrøret som går fra vannpumpa og opp i blokka og pøs på. Kontrollstråle-tuten er for underdimensjonert og vannet vil gå "feil vei". Pass på tempen, kjenn på blokka mens den går. Redigert 16.Mai.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Har akkurat en slik motor kjøpt av min bror for noen år siden med tette kjølekanaler. Jeg åpnet termostathuset som sitter på samme side som styrekult noe bak på siden av motorhodet. Fylte så dette med noen korn Kaustiksoda og litt vann og lot det stå en stund før jeg startet motoren. Kjølinga kom, og etter impellerskifte, så har neppe min motor hatt slik god kjøling siden den var ny. Du bør også sjekke termostat, dèn kan være tett eller gåen slik at den ikke åpner. På min motor var selve termostaten borte. Kjør aldri motoren lenge hvis kjølinga er dårlig eller helt borte, sprengte toppakninger blir resultatet eller i værste fall skjærer motoren seg og den står bom fast. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Bruk vannrøret som går fra vannpumpa og opp i blokka og pøs på. Kontrollstråle-tuten er for underdimensjonert og vannet vil gå "feil vei". Pass på tempen, kjenn på blokka mens den går. Da blir det start av motoren utover i uka som kommer :) Jeg skal bestille impeller nå i helga :) Takk for hjelp hittil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.