Jump to content

Årets viktigste test, sjekke de oppblåsbare vestene ombord?


Bitteliten

Recommended Posts

55a59f46-3868-26dd.jpg

Årets viktigste test av viktigste utstyr vi har ombord.Har du sjekket vestene i år? Det vi gjør er å åpne vestene, ta ut patronen for visuell kontroll, vei patronen (skal veie minst 140 gram). Sjekk lys om du har det. Jeg fant ett defekt nødlys. Blås så opp vesten og se om den holder luften noen timer. Tøm vesten for luft og pakk den igjen. Enkelt og livreddende.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du tenker på det meste. Har kjøpt nye og regner med at de er i orden. MEN selvfølgelig burde de vært testet.

 

Ellers kom du ut av kjøkøysundet rundt kl 14.00 idag?

 

Men vi har sjekket noe annet viktig. Hadde med en Amarone vin i båten i påsken. Den hadde vært lagre feil. Korken delte seg, til en fortvilet frue. Men neste Amarone vin var meget bra. En viktig test dette og :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er nesten slik at jeg ikke stoler helt på de oppblåsbare.... Sjekket ifjor og da var alt iorden. De tok det over disken på maritime i Bærum. Gratis !! hehe... sikkert fordi jeg kjøpte mer av ting jeg ikke behøveryesnod.gif

 

Så... den oransje er på de minste og ikke langt unna meg heller på åpent hav:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Du tenker på det meste. Har kjøpt nye og regner med at de er i orden. MEN selvfølgelig burde de vært testet.

 

Ellers kom du ut av kjøkøysundet rundt kl 14.00

jepp vi kom den veien hjem, dvs vi kom fra Utgårdskilen, vie Kjekstadsundet ( om jeg husker rett) så under broa i Kjøkøysundet. Druknet vi dere? Videre til Strømtangen og innaskjærs til Hankø.

 

Vestene våre tetes hvert åt, men konas utløsermekanisme gikk ut på dato for flere år siden.....

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blås så opp vesten og se om den holder luften noen timer. Tøm vesten for luft og pakk den igjen. Enkelt og livreddende.

 

Det anbefales av enkelte at de blåses opp med pumpe for å unngå mye fuktighet på innsiden.Fuktighet skal visstnok redusere levetiden. Ikke vet jeg... :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er nesten slik at jeg ikke stoler helt på de oppblåsbare....

 

 

konas utløsermekanisme gikk ut på dato for flere år siden.....

 

 

Kommer aldri en oppblåsbar i min båt.

 

 

Fordelen med de oppblåsbare er at de brukes.

 

 

:lol: Jeg holder meg til "ekte" vare i båten.

Link to post
Share on other sites

Hvis automatikken i disse vestene feiler så kan man dra i snora og hvis dette ikke fungerer heller så kan man blåse de opp manuelt. Selv jeg skjønner at det kan være vanskelig hvis man er bevisstløs, men det er vel, tross alt, en situasjon som hører til de noe mere sjeldne.

 

Bitteliten - at utløsermekanismen (ikke bobinen) hadde en begrenset levealder har ikke jeg fått med meg, hvor lang levetid har denne? Vil tro at prisen for å bytte hele mekanismen er så høy at man vel så gjerne kan kjøpe nye vester etter et antall år, særlig hvis/når de er på salg hvilket synes å være tilfelle stadig oftere. Selv har jeg satt en absolutt tiårs grense før de skiftes ut så nå er det snart runde tre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For et par år siden testet vi alle våre fem oppblåsbare vester som kun var to år gamle. Tre av dem virket som de skulle, en blåste seg ikke opp og den siste var det hull i. De gode gammeldagse vestene er nok fortsatt de tryggeste.....men også de styggeste. Vi tester nå vestene hvert år og skifter både patroner og salttabletter.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

For lite brukt?.... :blush:

:wflag:

faktisk virket den når jeg la den i vann - men den skranglet når vi ristet på den.

 

Dere som sier dere bruker ekte vare - bruker dere seilvest eller redningsvest?

 

Det er ikke selve mekanismen - men utløseren som går ut på dato. Jeg må bytte alt jeg har - selv de som jeg hadde som reserve i båten har gått ut på dato

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes flere varianter og utgaver av utløsere.

 

På Crewsaver sine sitter utløserfjæra og vannføleren i en enhet og har innstemplet utløpsdato på enheten. Mener de typisk har levetid på 3 år før de skal byttes.

Vi har også Secumar vester ombord. Her er det en tablett som skal skiftes hvert år.

Helly Hansen/Baltic/... har sikkert andre varianter.

 

Vi hadde nettopp en litt uggen episode med en vest med hydrostatisk utløser. Den brukte lang tid på å utløse. Det viser seg at det innefor den hydrostatiske ventilen i tillegg sitter innebygget en vannoppløselig tablett. Fordelen med hydrostatisk utløser er at den ikke slipper inn vann på tabletten selv om du står i den værste vannspruten og du unngår at den blåser seg opp når den ikke skal det. Vi fant ut at vesten sannsynligvis var for tett/godt pakket, og slapp ikke vann fort nok inn til tabletten og vesten blåste ikke opp med en gang.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Beklager ,men klarte ikke la være.

 

Vi kjører vanlige seilvester i båten , men ser helt klart at i "åpen" båt der man skal gå med vest hele tiden så er disse oppblåsbare snertene og ha på seg. Ikke dumt å gjøre sånn som du har gjort å sjekke om dem faktisk fungerer. Har aldri byttet patron i en sånn , men det er kanskje ikke noe hokus pokus ?

Link to post
Share on other sites

Det er vel sjelden patronen som skal byttes ut, men det som heter bobbin (noen kaller det salttabletter, men de er vel laget av cellulose) og disse må byttes hvert 2/3 år og patronen må sjekkes at den ikke har gått hull på som man vel vil se visuelt og kan få bekreftet ved å veie denne på en brevvekt, eller annen fintfølende vekt. Også viktig å sjekke at patronen er skrudd godt nok inn hvilket ikke alltid er tilfelle.

 

På de vestene jeg har av merket Baltic 150 og med utløsermekanisme Halkey Roberts så står det "Maks levetid 10 år", hvilket formodentlig er en nokså konservativ "garanti" av åpenbare grunner. Har et par vester fra 1997, og de holder på luften over natten uten problemer og mekanismen fungerte helt som de skulle senest ifjor ved urprøving i praksis les; hoppe på sjøen. Tror nok også bruk/oppbevaring er av vesentlig betydning mht varighet og våre blir stort sett oppbevart innendørs, med andre ord tørt og uten slag/støt/brett på vestene som man vel noe lettere vil kunne oppleve i en båt.

 

Forøvrig så er vel de tre viktigste sikkerhetsreglene i en båt; ikke fall overbord x 3! :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tørr ikke kjøpe disse vestene da jeg vet jeg kommer til å slurve med vedlikeholdet.. Når også nærmere halvparten ikke utløses etter et par sesonger , så gir de falsk trygghet mener jeg.. Selv har jeg kun seilervester ombord. Noen vil sikkert si det er galskap , men er det det? Hvordan oppfører disse 200kr`s seilervestene seg i åpen sjø? De holder oss vel flytende , såsant man ikke er bevisstløs..?? :wflag:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...