Jump to content

Årets viktigste test, sjekke de oppblåsbare vestene ombord?


Bitteliten

Recommended Posts

Fordelen med de oppblåsbare er at de brukes. Svært få er i båten med stor rednigsvest.

Vedrørende om en vest kan brukes og er behagelig og ha på seg:

Jeg har testet mye vester, jeg hater rett og slett oppblåsbare vester, ubehagelige rundt nakken og det er de i vannet er de også.

Jeg bruker FLADENS vest og den er vanvittig god og ha på seg og man flyter veldig behagelig med den.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Ganske interessant tråd i grunn. Hvilke gir best oppdrift. Seilvest VS Redningsvest VS Oppblåsbar. Dette må selvsagt vurderes i forhold til praktisk bruk.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Crew saver med to kammer og to mekanismer er godkjent til yrkesbruk. Men vesten er stor og tung å ha på seg. Når vi skal på langtur er det minsr 250 nm oppdrift, sprayhood, integrert lys og MOB system med alarm ombord som gjelder. Spinlock er vel mest aktuell om vi skal handle i dag. Til innaskjærs bruk mener jeg de enklere vi har ombord holder når vi i en nødsituasjon lomplettere de med tynne overlevelsesdrakter om vi regner med å ligge lenge i vannet. Ved MOB antar jeg at vi er i stand til å plukke opp personen raskt. Våre vester har automatiske lys og ekstra reflekser for enklere gjenfinning i mørke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Undres stadig over denne salttabletten, cellulosetabletten AKA bobbin, at den skal behøve og byttes årlig så fremt den ved inspeksjon er skarp i kantene. Er ikke det verste som kan skje at den blåses opp uten intensjon om den langsomt ekspanderer pga en fuktig hverdag? Testet nå en bobbin fra 2004, som i hvertfall gjorde jobben sin uten å klage.

 

Red: "Skarp i kantene", da mener jeg at om den ikke viser tegn til oppløsning eller deformasjon. Den er jo taggete (i hvertfall halkey-roberts). Så om taggene er skarpe, er det fristende å tro at den heller ikke har vært utsatt for påvirkelig fukt?

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Red 2: Man lærer så lenge man tenker: den ekspanderer jo ikke, men går i oppløsning, slik at den slutter å holde i mot, og fjæren kan trykke dermed utløseren opp i patronen. Er det da altså fare for at dette stoffets evne til å løse seg opp i vann blir svakere etter noen år? Til og med om de er oppbevart tørt (ref datostempel, uavhengig av dato for forseglingsbrudd)?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har droppet bruk av oppblåsbare. Først og fremst pga sikkerheten når en ikke gjør nødvendig vedlikehold, dernest muligheten for at det kan være hull, og til slutt fordi jeg (også) hater den måten de sitter rundt nakken på. Bruker seilervest. Praktisk, enkelt og sikkert.

Link to post
Share on other sites

Ja, de fases ut her også. Da jeg testet vestene i fjor var det kommet et lite hull i en av dem. Aner ikke hvorfor, og den var ike brukt mye. Men likevel sneket seg inn et fremmedlegeme, håper jeg, som har ligget og gnaget. For om dette bare skyldtes slitasje i en brett/et hjørne, er det jo helt krise. Dette var en Regatta juniorvest.

 

Men ift salttabletten er jeg likevel nysgjerrig. At de går i markedet med en slik tablett som av en eller annen grunn herder over tid, og dermed ikke går i oppløsning av vann den dagen det er krise, er jo ganske pussig. Samtidig har jeg lest at man skal bytte den for å unngå uønsket oppblåsing. Hvilket i verste fall er litt komisk, bare...? Ja, forresten. Om jeg bærer vesla på armen og det smeller fra patronen så hun blir slynget ut av grepet mitt, kan det bli mer enn komisk, vel. :)

Link to post
Share on other sites

Jeg testet to gamle bobbiner for et par år siden. Disse hadde sittet i vestene frem til exp. dato (ca to år), deretter har de ligget som reserve i en lukket pose ombord i to år. Når jeg slapp de ned i kjøkkenvasken utløste de begge med et smell på mindre enn ett sekund.

 

Dette er sikkerhetsutstyr som vi ikke skal gamble med. Men det kan se ut som om det er lagt inn betydelige sikkerhetsmarginer i utløpsdatoen. Jeg ville ikke vært redd for å drøye skifte med ett år utover utløpsdato.

 

Når jeg nylig kjøpte nye bobbiner til våre Regattavester hadde disse en utløpsdato i 2016, altså tre år frem i tid. Jeg synes å huske at disse tidligere bare hadde to års levetid.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, ja. Ikke for å sjonglere med sikkerheten. Av den grunn er de vestene i ferd med på fases ut her, pga faren for lekkasje som kan oppstå midtveis mellom de årlige inspeksjonene...

Men likefullt er jeg nysgjerrig på disse pillene. Hva de er laget av, og hva som kan forårsake at de ikke løses ut. Har noen positivt observert at tabletten er defekt, altså ikke har løst seg opp i vann? Eller har vi andre feilkilder? Det jeg stadig lurer på er om denne utløpsdatoen er produsentens måte å sikre seg mot at folk får saus over bordet om de spiser med vesten på når den plutselig utløser av seg selv. På nettet later det til at "bobbins should be replaced every three years to avoid inadvertent inflation" er et gjennomgående salgsargument for denne lykkepillen.

 

Så hypotesen er: bytter vi disse tablettene unødig for å være flinke gutter, mens pilletrillerne ler sin vei til banken (selv om de jo selvsagt triller langt større artikler på handlebåndet)?

Link to post
Share on other sites

Jeg stoler på mine oppblåsbare vester. Men selvsagt må en foreta vedlikehold av oppblåsbare redningsvester. Jeg sjekker vestene hver vår med å blåse de opp vha munnstykket, men jeg bruker sykkelpumpe, mener at lungeluft inneholder for mye fuktighet. Riktignok er vesten laget av syntetisk materiale, men det skader ikke å utsette de for minst mulig fuktighet. Lar de ligge et døgn for å se om de er tette. Bobbiner og utløsere pleier jeg å oppbevare i tett beholder sammen med et par poset med silicagel, de holder seg godt da. Gasspatronen veier jeg på kjøkkenvekta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...